استاد دانشگاه ETC سوئیس گفت: اولویت اصلی مدیران باید به سمت فرهنگ سازی برای گرایش مردم به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی باشد زیرا راهکار رفع مشکلات امروز ترافیکی، گرایش مردم به حمل و نقل عمومی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان و به نقل از پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان، پروفسور برند شول در کنفرانس حمل و نقل شهری که در اصفهان برگزار شد با بیان اینکه کشور سوئیس سابقه 150 ساله در استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی دارد، اظهار داشت: باید به سمتی پیش برویم که در تمامی کشورها ناوگان همگانی جایگزین خودروهای شخصی شود، همچنین نه تنها در بین اساتید دانشگاه‌ها بلکه در بین عوام مردم هم این کار صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه برای تغییر الگو هیچ گاه دیر نیست، افزود: من 30 سال پیش در عربستان سعودی مشغول به کار بودم و آن زمان تمام تمرکزم بر روی توسعه و امکانات خودرو سواری بود اما در حال حاضر به این نتیجه رسیدم که این روش پایدار و با دوام نیست و در حال حاضر باید بر روی سیستم ناوگان همگانی سرمایه گذاری کنیم، امروزه در عربستان سرمایه گذاری به سمت توسعه حمل و نقل ریلی است.
استاد دانشگاه ETC سوئیس در پاسخ به این سئوال که طول دوره‌های طرح‌ها برای بازده اقتصادی و دوره بازگشت مالی چند سال به طول می انجامد، گفت: دوره زمانی در نظر گرفته شده حدود 80 سال است که برای نصب این طرح در نظر گرفته شده و انتظار هم نداریم قبل از این زمان سرمایه گذاری، بازگشت داده شود.
وی ادامه داد: بخشی از این طرح کمک‌های دولت، بخشی به صورت وام داخلی و بخش کمی از سرمایه مورد نیاز عوارضی است که از کامیون‌ها گرفته می‌شود، برای مثال با ایجاد سیستم ریلی قوی در واقع بار سنگینی از روی جاده هموار و شرایط را برای رانندگان تسهیل می‌کنیم از این رو باید رانندگان عوارضی را پرداخت کنند.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری‌ها در سوئیس عموما دولتی بوده و توسعه قابل ملاحظه‌ای در سیستم ریلی به وجود آمده است به طوری که در حال حاضر طولانی‌ترین شبکه قطار سریع السیر را در دنیا، کشور سوئیس دارد اما به هر حال نکته اصلی درکی است که باید سیستمداران و تصمیم گیرندگان نسبت به این مسائل داشته باشند، همچنین تاثیر عموم شهروندان در توسعه پروژه‌ها حائز اهمیت است.
استاد دانشگاهETC  سوئیس در پاسخ به این سوال که چرا در اروپا توسعه حمل‌ونقل به صورت پراکنده پیش می‌رود؟، اظهار داشت: محدودیت‌های قانونی برای توسعه بدون برنامه در سوئیس وجود دارد اما تا حدی خواست مردم که تمایل به سکونت در منطقه خود را دارند و این روند در طول تاریخ از زمانی که نقاط مختلف به صورت روستایی بوده و تاکنون که شهر پر جمعیت شده شکل گرفته است.
وی گفت: حدود 70 درصد جمعیت در امتداد کریدور شرقی غربی که از ژنو به شمال شرق سوئیس می‌رسد زندگی می‌کنند و دولت قصد دارد برای کریدور شمالی جنوبی سرمایه گذاری کند اما قانون جلوی توسعه بی رویه را گرفته و روال سنتی را پیش می‌گیرد و اجازه توسعه بیش از حد نمی‌دهد.
پرفسور برند شول در پاسخ به این سوال که آیا درست است قبل از توسعه برون شهری توسعه درون شهری را انجام دهیم؟ اضافه کرد: این موضوع بستگی به استراتژی‌هایی  که مدیران شهری در نظر گرفتند، دارد اما پیشنهاد من این است که ابتدا باید درون شهر توسعه پیدا کند.
وی درباره برنامه‌های انجام شده در حوزه فرهنگ ترافیک در اصفهان، گفت: اصفهان در حوزه فرهنگ ترافیک اقدامات موثری اجرا کرده و راه اندازی پویش مردمی ترافیک را نیز می‌توان در این راستا اقدام موثری دانست، چرا که در گرایش مردم به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و پاک موثر است.
استاد دانشگاهETC  سوئیس با بیان اینکه برنامه ریزی در این زمینه اهمیت بسیاری دارد، تصریح کرد: اولویت اصلی باید در این زمینه، فرهنگ سازی برای گرایش مردم به حمل و نقل عمومی باشد زیرا راهکار رفع مشکلات امروز ترافیکی، گرایش مردم به حمل و نقل عمومی است.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.