«محمد اشرف غنی» گفت: امروز بر همگان آشکار شده که هرگاه اراده، صلح و اخلاص برای وطن در هر دو طرف وجود داشته باشد، پایان دادن به خصومت‌ها آرزوی دست یافتنی است.

اشرف‌غنی: گام بسیار بزرگی در راستا صلح در افغانستان برداشته شدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «محمد اشرف غنی» طی سخنانی در نشست خبری با رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت: امروز بر همگان آشکار شده که هرگاه اراده، صلح و اخلاص برای وطن در هر دو طرف وجود داشته باشد، پایان دادن به خصومت‌ها و دمشنی‌ها آرزوی دست یافتنی است.

اشرف غنی گفت: ما به ملت بزرگ افغانستان تعهد سپرده‌بودیم، که زمینه تحقق صلح را فراهم می‌کنیم. امروز گام بسیار بزرگی در این راستا برداشته شد.

وی اضافه کرد: امروز به همگان آشکار شده‌ است که پایان‌دادن به خصومت‌ها و خاتمه‌بخشیدن به نزاع‌ها، آرزوی دست‌یافتنی و تحقق‌پذیر می‌تواند باشد. دولت و حزب اسلامی با اقدامات شان نشان دادند که برای صلح نیت خیر و ارادۀ لازم دارند.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد: نسل جدید کشور انتظار دارد که رهبران سیاسی شان پایه یک صلح پایدار را بنا نهاده و برای تحقق آن با فرهنگ مدارا و هم‌پذیری گام‌های عملی بردارند

رییس‌جمهور افغانستان از مردم خواست که از گفت‌وگوهای بین‌الافغانستانی پشتیبانی کنند و گفت: من باور دارم که تمام ماده‌های توافقنامه‌ صلح با حزب اسلامی در بخش‌هایی از قانون اساسی و پرتو شریعت اسلامی عملی می‌شود.

غنی از گلبدین حکمتیار به خاطر پیوستن به روند صلح تشکر کرد.

وی با بیان اینکه احترام به آزادی بیان، احترام به تفاوت دیدگاه‌ها و تحمل‌پذیری از شرایط لازم برای فضای سیاسی نظاممند و قانون‌مند است، گفت: صلح آرمان تمام مردم افغانستان است، مردم ما می خواهند تا جنگ در افغانستان پایان یابد. جنگ افغانستان یک جنگ داخلی نیست. کشورهای همسایه باید با دولت رابطه داشته باشند نه هراس‌افکنان.

اشرف غنی افزود: مردم ما می‌خواهند که سیاست جایگزین جنگ باشد.

رییس‌جمهور افغانستان از کمیسیون اجرای توافقنامه صلح خواست که برای اجرای این توافقنامه بیشتر کار کنند و گفت: گفتمان ما باید منجر به اعتماد شود نه باعث تقابل. از طرف دیگر دسترسی به قدرت از راه انتخابات مهمترین اصل زندگی سیاسی کنونی ماست.

وی افزود: ما خواستار تامین صلح در چارچوب ارزش‌های اسلامی، ملی و انسانی که در قانون اساسی ما به وضاحت بیان شده، هستیم. ما برای صلح حاضریم هر آن قیمتی را بپردازیم که ملت ما حاضر به پرداختن آن است.

وی در پایان گفت که متعهد است که انتخابات شفاف را در کشور برگزار کند و زمینه انتخابات شفاف را فراهم سازد.

 رئیس جمهور افغانستان گفت: من بر طالبان صدا می‌کنم که آیا ظرفیتی مانند آقای حکمتیار را دارید که با مردم و دولت افغانستان برای صلح بحث و مذاکره کنید، اصلاً رهبر شما کیست و کجاست؟ به غیر از جنگ، ویرانی، قتل و کشتار برای این ملت و این کشور چه برنامه‌ای دارید؟

وی تأکید کرد: همه مراکز‌ معتبر اسلامی جنگ را در افغانستان حرام می‌دانند. سرانجام مخالفان مسلح که صلح نمی خواهند، ناکامی و انزوا است.

فارس نوشت: اشرف غنی با جمله زنده باد افغانستان، یاشاسین افغانستان سخنرانی خود را به پایان رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار