مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: 10 درصد از صادرات همدان از مبدا گمرکات متعلق به صنایع دستی استان همدان بوده است.

10 درصد از صادرات گمرک سهم صنایع دستی استانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ علی مالمیر در نشست فعالان صنعت گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه امسال صادرات سفال از گمرکات استان نسبت به سال گذشته 55.6 درصد افزایش داشته است  که در مجموع صادرات صنایع دستی استان 33.4 درصد رشد داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه 6 درصد از کل جمعیت استان همدان در حوزه صنایع دستی فعالیت می کنند افزود: بیش از 150 رشته صنایع دستی در استان همدان فعال است و هم اکنون لالجین در رشته سفال، رتبه جهانی ره به خود اختصاص داده است.
 
وی خاطر نشان کرد: وجود شهر لالجین به عنوان شهر جهانی سفال ، شهرستان های ملایر و تویسرکان به عنوان قطب های بزرگ منبت کشور و فعالیت 6 درصد از کل جمعیت شاغل استان در حوزه صنایع دستی از ویژگی های منحصر به فرد این استان در حوزه صنایع دستی است.
 
مالمیر اظهار داشت:  امسال شاهد حضور فعالان و هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه های خارجی از جمله هلند و فلورانس ایتالیا بودیم که دستاوردهای مطلوبی را برای این فعالان در بر داشت.
 
این مسئول بیان کرد: 19 شهر دنیا به عنوان شهر جهانی معرفی شده اند که چهار مورد از این شهرها متعلق به ایران است و تمام این چهار شهر جهانی در دولت تدبیر تصویب و ثبت شد و شهر جهانی لالجین نیز یکی از این چهار شهر جهانی است که سهم استان همدان است.
 
وی به  دستاوردهای حوزه میراث فرهنگی استان همدان اشاره کرد و یادآور شد: اقدامات خوب ومهمی در این حوزه انجام شده و با توجه به ظرفیت های استان همدان در حوزه دستکندها، امسال موفق به راه اندازی پایگاه دستکندها در استان شدیم که فعالیت این پایگاه به توسعه فعالیت ها در حوزه دستکندهای استان به خصوص دستکندهای ارزانفود و سامن می انجامد.
 
مالمیر اضافه کرد:  در اواخر سال گذشته بالغ بر 70 میلیارد ریال اعتبارات عمرانی برای مرمت آثار تاریخی استان ابلاغ شد و این اعتبارات بیش از 4.5 برابر نسبت به سال گذشته رشد داشت.
 
وی به افتتاح چهار اقامتگاه بوم گردی در استان در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در استان همدان 15 طرح گردشگری با اعتبار 6 هزار و 200 میلیارد ریال و 10 هتل در دست اقدام است که با تکمیل این هتل ها ظرفیت تخت های هتلی استان 2.5 برابر خواهد شد.

انتهای پیام/ ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.