رئیس دفتر مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد؛

سالانه 4 میلیون نفر در جهان به خاطر بیماری های تنفسی می میرند!

رئیس دفتر مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت بیان اینکه کودکان و نوجوانان بیشترین آمار مبتلایان به آسم و بیماریهای غیر واگیر در کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: برای کاهش مصرف دخانیات و آلودگی هوا اقدامات اساسی سازمان ها نیاز است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد کوشا رئیس دفتر مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت در بیستمین همایش بزرگداشت روز آسم با تاکید بر اینکه کنترل و پیشگیری از آسم و بیماریهای مزمن ریوی به تنهایی کار وزارت بهداشت نبوده و ۷۵ درصد آن به سبک زندگی و همکاری‌های بین بخشی از سوی سایر وزارتخانه‌ها باز می‌گردد، بیان کرد: طبق آمار‌های جهانی، سالانه بالِغ بر ۴ میلیون نفر در اثر آسم و بیماریهای مزمن تنفسی به آغوش مرگ می‌روند.

وی گفت: در اغلب کشور‌ها علی الخصوص ایران ۷۵ درصد علت وقوع این بیماری‌ها مربوط به سبک زندگی و میزان مشارکت و همکاری‌های بین بخشی دارد و این بار عظیم بر شانه‌های وزارت بهداشت بیش از حد سنگین است و تن‌ها متولی این امر نیست. 

رئیس دفتر مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به آمار‌های تکان دهنده مبتلایان به آسم و بیماریهای مزمن ریوی و تنفسی در کشور عنوان کرد: متاسفانه کودکان و نوجوانان با نیزان ابتلای ۱۰ درصدی پرخطر‌ترین و بیشترین تعداد مبتلایان به این مشکلات ریوی را تشکیل می‌دهند و پس از آن ۹ درصد از بزگسالان عموما به علت مصرف دخانیات، قرارگیری در هوای ناسالم و مصرف فست فود‌ها دچار این بیماری‌ها میشوند. 

رئیس دفتر بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، بیان کرد: در این میان آسم و بیماریهای مزمن تنفسی و ریوی با افزایش ۴ درصدی بار بیماریهای غِیر واگیر، ۷ درصد از علت مرگ و میر‌های ناشی از بیماریهای غیر واگیر را در کشور در بر می‌گیرند. 

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار‌ها متاسفانه ۹۰ درصد مرگ و میر‌ها در کشورمان به علت بیماری‌های غیر واگیر اتفاق می‌افتد که در این میان ۴۶ درصد آن رمربوط به بیماریهای قلبی، ۲ درصد دیابت، بیش از ۶ درصد بیماریهای مزمن تنفسی، ۱۱ درصد سایر بیماری‌ها و ۱۳ درصد میزان این مرگ و میر هارا سرطان‌ها و بیماریهای ناشی از آن‌ها تشکیل می‌دهند.

رئیس دفتر بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر افزایش همکاریهای بین بخشی تاکید کرد: به منظور کاهش عوامل خطر مسئولان برای دخاتیات و کاهش آلودگی هوا کاری کنند و اینهارا اساس اولویتهایشان قراردهند و باید جهت گیری‌های همگی نا در این دو زمینه اساسی معطوف شود. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار