یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مطالعات متعدد حاکی از کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه در سطح ضعیف است در حالی که افزایش بازه قیمتی منجر به رشد کارایی عملیاتی بازار و تسریع نقدشوندگی سهام شده، که نکته مثبتی است.

امیرعلی امیرباقری در گفتگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برداشته شدن دامنه نوسان و پویایی حجم مبنا در بورس اظهار داشت: مطالعات متعدد حاکی از کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه در سطح ضعیف است، این در حالی است که افزایش بازه قیمتی منجر به رشد کارایی عملیاتی بازار و تسریع نقدشوندگی سهام شده، که نکته مثبتی است. 

امیرباقری گفت: واگرایی این دو نوع کارایی منجر به فاصله معنادار سرعت تغییرات قیمت از سرعت انتقال اطلاعات می‌شود، لذا احتمال فعالیت‌های سفته بازانه و سودجویانه در نمادهایی با ابعاد کوچک و متوسط با سهام شناور پایین، مهیا می‌شود.

وی ادامه داد: تغییر در دو بعد زمانی کوتاه مدت و میان مدت قابل ارزیابی است. در کوتاه مدت فرصت نوسان‌گیری و سفته‌بازی برای برخی بوجود آمده این در حالی است که در میان‌مدت و بلندمدت که بازار این دگرگونی را هضم و جذب کرده، حساسیت و مداقه بیشتری به‌روی علت تحلیلی صف‌ها نشان داده و  اثر مثبت خود را آشکار می‌سازد، چراکه گشایش دامنه و تغییرات بسیار سریع بازدهی مثبت و منفی فعالان بازار پس از سپری شدن دوره گذار، عمدتاً عنصر تحلیل را جایگزین شایعه کرده و تحریکات روانی و تصمیمات هیجانی کمرنگ خواهد شد. 

امیرباقری عنوان کرد: اما پدیده صف نشینی و صف سازی که یکی از آفات بازار سرمایه است، نسبت معکوسی با دامنه نوسان قیمتی دارد، در میان مدت و همگام با بلوغ بازار احتمالا کمتر شاهد این پدیده خواهیم بود که تأثیر ثانویه مهمی بر تحلیل تکنیکی سهام دارد. 

این کارشناس در ادامه بیان کرد: هنگامی که نماد با صف خرید یا فروش مواجه می‌شود، "کندل" متناظر آن تنها یک خط افقی بوده که اینگونه کندل‌ها معنای متفاوتی با عرضه یا تقاضای قوی سهم دارند، بنابراین تحلیل گران تکنیکی ناگزیر به استفاده از کندل‌های جایگزین لانگ با طول بدنه‌ای متناسب با سلیقه خود بودند.

وی تأکید کرد: واضح است با افزایش بازه قیمتی کندل‌ها و نمودار‌ها واقعیات بازار را بهتر بروز می‌دهند، ازسوی دیگر پویایی دامنه و حجم مبنا اصلاح قیمتی سریع را جایگزین اصلاح زمانی فرسایشی خواهد کرد، چراکه فرکانس زمانی معاملات نسبت معکوسی با دامنه قیمتی داشته و منجر به همگرایی سریعتر قیمت و ارزش واقعی تعادلی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: البته این تغییرها پیش شرطهایی دارد که در صورت عدم تحقق آنها زیان این طرح از سود آن بیشتر خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: این پیش شرطها از قبیل وجود بازارسازان فعال، اطلاع رسانی دقیق و همتراز، نظارت جامع بر فعالان و مسئولان مطلع شرکت‌ها، افزایش دانش و مهارت عمومی و تخصصی فعالان بازار و تنوع ابزار‌های مالی است که در صورت تحقق این شرایط می‌توان به این اصلاحات امیدوار بود و آن‌را محرکی در جهت رشد و بلوغ بازار سرمایه دانست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار