طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی سال ۱۳۹۶، از اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ لغایت فروردین ماه ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنی هاشمی مدیر کل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری‌های مرکز آمار ایران در افتتاحیه سمینار آموزشی این طرح آمارگیری که از ۲۶ فروردین ماه به مدت ۲ روز در تهران و با حضور کارشناسان مسئول استان‌ها برگزار گردید. 
 
یکی از اهداف اصلی مرکز آمار ایران در رابطه با طرح هزینه و درآمد را، شناسایی مشکلات و آسیب‌های این طرح و رفع این مشکلات در جهت ارتقاء اجرای طرح ذکر کرد. 

بنی هاشمی همچنین استفاده از فناوری‌های نوین در اجرای طرج هزینه و درآمد را، تحولی نوین در اجرای این طرح پس از ۵۳ سال از زمان آغاز اجرای این طرح در کشور ذکر کرد.
 
طرح هزینه و درآمد خانوار قدیمی‌ترین طرح نمونه گیری مرکز آمار ایران است که از سال ۱۳۴۲ تاکنون اجرا شده است.

این طرح در سال ۱۳۹۶ در مناطق شهری و روستایی ۳۱ استان با تعداد ۳۹۸۶۴ خانوار نمونه اجرا می‌شود. در این طرح علاوه بر پرسش ریز اقلام هزینه و درامد خانوار، خصوصیات اجتماعی اعضای خانوار، وضع شغلی و مشخصات محل سکونت خانوار نیز پرسش می‌شود، این طرح از اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ لغایت فروردین ماه ۱۳۹۷ ادامه خواهد داشت و نتایج آن در شهریور سال ۱۳۹۷ منتشر خواهد شد.

آخرین نتایج این طرح مربوط به سال ۱۳۹۴ است. نگاهی به اهم نتایج طرح درسال ۱۳۹۴ در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد که:
 
- متوسط هزینه‌ی کل خالص سالانه‌ی یک خانوار شهری ۲۶۲۳۹۷ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ۱۱. ۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ی کل سالانه‌ی خانوار شهری ۶۲، ۴۳۱ هزار ریال با سهم ۲۳. ۸ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۱۹۹، ۹۶۷ هزار ریال با سهم ۷۶. ۲ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۲ درصد مربوط به هزینه‌ی آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۴ درصد مربوط به مسکن بوده است.

- متوسط درامد اظهار شده‌ی سالانه‌ی یک خانوار شهری ۲۷۸، ۸۷۲ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ۱۵. ۶ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ۱۳۹۴ رشد متوسط درامد سالانه خانوارهای شهری در مقایسه با رشد هزینه کل سالانه، ۴. ۰ درصد بیشتر رشد داشته است. منابع تامین درامد خانوارهای شهری نشان می¬دهد که ۳۳. ۴ درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگیری ۱۶. ۳ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۵۰. ۳ درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

- متوسط هزینه‌ی کل خالص سالانه‌ی یک خانوار روستایی ۱۴۶، ۹۸۳ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۶. ۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ی کل سالانه‌ی خانوار روستایی ۵۷، ۷۷۸ هزار ریال با سهم ۳۹. ۳ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۸۹۲۰۵ هزار ریال با سهم ۶۰. ۷ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۶. ۰ درصد مربوط به هزینه‌ی آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ۳۰. ۳ درصد مربوط به مسکن بوده است.
 
- متوسط درامد اظهار شده سالانه‌ی یک خانوار روستایی ۱۶۱، ۰۳۸ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ۱۵. ۸ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ۱۳۹۴ رشد متوسط درامد سالانه خانوارهای روستایی در مقایسه با رشد هزینه کل سالانه، ۹. ۷ در صد بیشتر رشد داشته است. منابع تآمین در امد خانوار‌های روستایی نشان می‌دهد که ۳۰. ۲ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۳۰. ۹ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیر کشاورزی و ۳۸. ۹ در صد از محل درامد‌های متفرقه خانوار تامین شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار