کوچ 14 هزار خانوار عشایری لرستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛مدیرکل امور عشایر لرستان گفت  : در استان لرستان جمعیت عشایری در حدود ۱۴ هزار خانوار با ۸۴ هزار نفر جمعیت است که از این تعداد ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار آن کوچ‌رو بوده که  در ۶ ماهه دوم سال به جنوب استان شامل شهرستان پلدختر، شرق ایلام و شمال خوزستان کوچ می‌کنند .
 
 بیر انوند عنوان کرد: لرستان دارای ۱۴ ایل‌راه و ۱۵ طایفه بوده و خوشبختانه عشایر لرستان ظرفیت‌های بسیار زیادی در تولید انواع محصولات دارند.

بیرانوند افزود: بازگشت عشایر به لرستان تا 15 روز آینده ادامه دارد و شاهد شرایط مناسب لرستان برای میزبانی از جامعه عشایری هستیم.  

مدیرکل امور عشایر لرستان اظهار کرد: سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز و 21 هزار تن شیر، 17 تن عسل و 18 تن روغن حیوانی توسط عشایر لرستان تولید می‌شود.

بیرانوند در ادامه با اشاره به اینکه ۵ درصد از صنایع‌دستی لرستان توسط جامعه عشایری تولید می‌شود، افزود: خوشبختانه عشایر ظرفیت بسیار مناسبی در تولید انواع محصولات صنایع‌دستی داشته و بر اساس آمارها ۵ درصد صنایع‌دستی تولید شده توسط هنرمندان لرستانی توسط عشایر تولید و روانه بازار می‌شوند.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر عشایر لرستان دارای یک و نیم میلیون واحد دامی هستند که این آمار به خوبی نشان‌دهنده نقش ویژه این قشر در تولید انواع محصولات مرتبط با حوزه دام است.

این مسئول اظهار کرد: اکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد عشایر لرستان با استفاده از خودرو کوچه می‌کنند و کوچ عشایر استان از ۲۰ روز پیش آغاز و تقریباً تا ۱۰ تا ۱۵ روزه آینده نیز ادامه خواهد یافت.

مدیرکل امور عشایر لرستان کرد: عشایر زیادی از سایر استان‌ها سالانه به استان لرستان کوچ کرده که به عنوان نمونه حدودا ۱۵۰۰ تا ۲ هزار خانوار استان همدان به این دیار کوچ می‌کنند.

این مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت مناسب به استان برای میزبانی از عشایر، افزود: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های مناسب اکنون وضعیت چراگاه‌ها و همچنین استان در شرایط مناسبی قرار داشته و لرستان آماده میزبانی از جامعه عشایری است.


انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.