وزیر خارجه در دومین نشست هیات امنای شورای عالی و اجرای موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام گفت: جهان اسلام ظرفیتی غنی برای وحدت و همبستگی دارد.

جهان اسلام ظرفیتی غنی برای وحدت و همبستگی دارد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران،  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در دومین نشست هیات امنای شورای عالی و اجرای موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام گفت: جهان اسلام ظرفیتی غنی برای وحدت و هم‌بستگی دارد. امروز ما در موضوعی بحث می‌کنیم که ریشه در گذشته و نگاه به آینده دارد، موزه فرهنگ و تمدن جهان اسلام نه تنها حرکتی برای توسعه شهری است بلکه می‌تواند به موضوع پنجم و ششم برنامه توسعه جمهوری اسلامی ایران ارتباط پیدا کند و در این رابطه کمک شایانی رساند.

ظریف با اشاره به این مطلب که گفت‌وگو میان تمدن و فرهنگ‌های اسلامی امری ضروری تلقی می‌شود، بیان داشت: ما میراث‌دار فرهنگی هستیم که نقش مهم و اساسی در فرهنگ و تمدن بشری داشته است هفته پیش در آتن 10 تمدن کهن جلسه‌ای گذاشتند که سه تمدن از آن‌ها یعنی ایران و عراق و مصر به جهان اسلام تعلق داشتند این تمدن‌ها با مدد از تمدن اسلامی موفق به شکوفایی خود شده‌اند و با احکام و آموزه‌های اسلامی توانستند نقش مهمی ایفا کنند.

وی با ابراز تأسف از قرائت‌های یک سو گرانه در جهان تصریح کرد: در قرائت‌هایی که در جهان غرب شکل گرفته به سمت یک نابردباری تمدنی و فرهنگی حرکت کرده است و در جهانی که نابردباری تمدنی توانسته این میزان از افراط را ایجاد کند ایران و اسلام منادی گفتگوی تمدن‌ها در مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی خواهند بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به میراث غنی ایران در بحث و گفتگو گفت: ما به واقع میراث‌دار سعدی‌ها و حافظ‌هایی هستیم که از 800 سال قبل که ندای گفتگو همدلی همزمانی و فکری را سر داده اند و در ابتدای ریاست جمهوری روحانی قبل از آنکه موج افراطی‌گری و داعش توجه دیگران را به خود جلب کند ما بودیم که در مجمع عمومی متحد پیشنهاد همکاری و هم فکری جهانی برای ایجاد جهانی عاری از خشونت و افراط را مطرح کردیم.

رئیس دفتر دیپلماسی با تأکید بر این مسئله که مسلمانان سردمدار گفتگو بوده‌اند، بیان د اشت: ما مسلمانان به خود می‌بالیم که سردمدار مبارزه با افراط بوده‌ایم و در گفتگو اصرار داشته‌ایم و سردرمدار حرکت انسانی برای هم افزایی تمدن‌ها بوده‌ایم. ما جزو کسانی بوده‌ایم که به تمدن کمک کرده‌ایم اما هیچ گاه تمدن خود را نفروخته‌ایم و همراهی‌مان را با علم و دانش بشری به فروش نگذاشته‌ایم و دیگران را از این همراهی جدا نکرده‌ایم و آنها را محروم نکردیم.

ظریف با اشاره به شهر قزوین به عنوان مقر موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام گفت: قزوین باید پلی برای ربط دادن به گذشته و آینده درخشان ما باشد، همچنین به سهم ما برای گذشته و درک یک دیگر کمک کنند، بنابراین ما می‌توانیم از این حوزه پویا و زنده بر اینکه در جهان اسلام مکاتبه داشته باشیم بهره‌ ببریم.

وی با ابراز تاسف از این مسئله که جهان اسلام که شاهد بیشترین درگیری‌هاست، گفت: این مسئله بسیار ناراحت کننده است که بیشترین قربانیان داعش نه مسلمانان، نه مسیحیان و نه یهودیان و نه شیعیان و بلکه مردم مظلوم اهل سنت هستند که در سوریه و عراق توسط وحشی‌گری دور از اسلام و دور از مدنیت قربانی می‌شوند.

وزیر خارجه با تاکید بر این مسئله که در این زمان ببشتر از هر زمان دیگری لزوم بهره‌گیری از گفتگو احساس می‌شود، خاطر نشان کرد: هم اکنون بیش از هر زمانی لزوم مذاکره در جهان اسلام وجود دارد حتی بیرون از این جهان که هم اکنون موج اسلام هراسی آن را فرا گرفته و بی‌حرمتی به مقدسات اسلامی عفت را دامن زده باید حرکت جدید را آغاز کرد.

وی در ادامه بیان داشت: ما به نمایندگی جمهوری اسلامی اعلام می‌کنیم که آماده همکاری و هم‌فکری با تمامی کشورها هستیم چرا که ما معتقدیم که نه تنها گذشته مشترک داریم بلکه آینده مشترک نیز د اریم بنابراین منطقه و جهان نیازمند هم‌فکری و همراهی ما هستند و ما باید از این حوزه بهره‌ ببریم تا اینکه در آینده گفتگو‌های بهتری را بسازیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار