با اشاره به رویکرد غیرقابل پیش‌بینی ترامپ؛

کمیته روابط بین‌المللی مجلس اعیان انگلیس از دولت خواست از برجام حمایت کند

کمیته روابط بین‌المللی مجلس اعیان انگلیس از دولت لندن خواست از توافق هسته‌ای ایران حمایت کند و تایید فلسطین به عنوان کشوری مستقل را بررسی کند.

کمیته روابط بین‌المللی مجلس اعیان انگلیس از دولت خواست از برجام حمایت کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه دیلی‌تلگراف، کمیته روابط بین‌المللی مجلس اعیان انگلیس اعلام کرد انگلیس باید سیاست خود را در خاورمیانه بازبینی کند و به اتکایش به دستورات آمریکا پایان دهد.

دیلی‌تلگراف نوشت: این کمیته در گزارشی اعلام کرد ریاست جمهوری «متغیر و غیرقابل پیش‌بینی» دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بیشتر این منطقه را به بی‌ثباتی می‌کشاند و دولت انگلیس باید با تلاش برای ایجاد روابط حسنه با ایران و شناسایی کشور فلسطین به عنوان یک کشور، از رویکرد کاخ سفید فاصله بگیرد.

در این گزارش تاکید شده است دولت انگلیس باید از توافق هسته‌ای، که ترامپ و کاخ سفید از آن بیزارند، حمایت کند و شناسایی فلسطین را به عنوان یک کشور به منظور تقویت روند صلح خاورمیانه با جدیت بررسی کند.

در گزارش این کمیته آمده است: ترامپ تعهد 20 ساله به راه حل دو کشور مستقل را بین اسرائیل و فلسطینی‌ها تضعیف کرده و همچنین سال گذشته در حین فعالیت‌های انتخاباتی‌اش اعلام کرده بود توافق باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، را با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، پاره می‌کند.

اعضای کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس در گزارش خود تاکید کردند رئیس جمهور آمریکا مواضعی غیرسازنده اتخاذ کرده است که می‌تواند مناقشات را تشدید کند.

این کمیته اعلام کرد:«ماهیت متغیر و غیرقابل پیش‌بینی سیاست‌گذاری ترامپ، دولت انگلیس را برای اعمال نفوذ در سیاست خارجی آمریکا باچالش مواجه کرده است.»

اعضای مجلس اعیان انگلیس در گزارش مفصل خود درباره خاورمیانه که به رهبری لرد هاول، وزیر امور خارجه سابق این کشور، تنظیم شده است از واکنش انگلیس به بحران در سوریه انتقاد کردند.

این گزارش می افزاید «سردرگمی و بلاتکلیفی» انگلیس در قبال سوریه، بازتاب تناقضات در سیاست بین‌المللی در قبال بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، است.

این گزارش می افزاید: «این مسئله اثبات شده است که برکناری اسد به عنوان پیش‌شرطی برای هرگونه مصالحه در سوریه با ابزارها و سیاست‌های کنونی، هدفی غیرقبال دستیابی است. به رغم این حمله شیمیایی و افزایش اخیر تنش های نظامی در سوریه، اسد با حمایت روسیه همچنان در قدرت است. هیچ گزینه مناسبی فعلا در قبال سوریه وجود ندارد اما حمله شیمیایی اخیر، بحران بشردوستانه فوری به سبب افزایش آوارگان و احتمال بی ثباتی اتحادیه اروپا و کشورهای خاورمیانه، انگلیس و جامعه بین المللی را ملزم می‌کند تلاش‌هایشان را برای دستیابی به یک راه حل مبتنی بر مذاکره، دوچندان کنند.»

اعضای مجلس اعیان انگلیس از دولت این کشور خواستند رویکرد سختگیرانه‌تری را در قبال عربستان سعودی به سبب اقداماتش در یمن -از جمله تعلیق صادرات برخی سلاح‌ها به عنوان آخرین راه چاره- اتخاذ کند.

نگرانی قابل ملاحظه‌ای در خصوص استفاده عربستان از سلاح‌های انگلیس علیه غیرنظایان در یمن وجود دارد.

این گزارش می افزاید: «ما اهمیت فروش سلاح را برای اقتصاد انگلیس و منطقه خلیج (فارس) درک می‌کنیم با این حال فروش سلاح باید مطابق با تعهدات بین‌المللی صورت گیرد. دولت باید نشان دهد دیپلماسی محرمانه‌اش کارایی دارد، در غیر اینصورت، انگلیس باید به وضوح در سازمان ملل متحد و در شورای حقوق بشر نقض های صورت گرفته چه عمدی و چه سهوی را محکوم کند. در نهایت ما به عنوان آخرین راه چاره توصیه می‌کنیم انگلیس با تعلیق برخی مجوزهای صادراتی کلیدی که احتمالا نقض حقوق بشردوستانه بین المللی را در یمن به دنبال دارد، پیام سیاسی را مخابره کند.»

لرد هاول رئیس این کمیته گفت: «خاورمیانه تغییر کرده است و سیاست انگلیس در منطقه نیز باید در واکنش به آن هماهنگ شود.»

وی افزود: «در حالی که انگلیس خود را برای خروج از اتحادیه اروپا آماده می کند، ما یک سیاست جدید و غیرمطمئن آمریکایی را در منطقه شاهدیم و نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم راهبردهای گذشته مان کافی خواهد بود. ما به یک راهبرد جدید و مجموعه ای از سیاست‌ها در خاورمیانه نیاز داریم که بازتابی از واقعیات جدید در این منطقه باشد. ما دیگر نمی‌توانیم اینگونه تصور کنیم که آمریکا آهنگ رابطه غرب را با خاورمیانه تنظیم می کند و انگلیس باید درباره تغییر رویکرد خود با جدیت بیندیشد. یک موضوع قطعی است، انگلیس نمی‌تواند از خاورمیانه فاصله بگیرد. هر آنچه در این منطقه رخ می‌دهد بر ما تاثیر دارد و این فرایند ادامه خواهد داشت.»

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز در واکنش به این گزارش اعلام کرد: «خاورمیانه یکی از اولویت‌های سیاست خارجی انگلیس است و انگلیس به همکاری با شرکای بین‌المللی برای حصول امنیت و رونق ادامه می‌دهد. دولت انگلیس به گزارش کمیته بین الملل مجلس اعیان انگلیس در زمان مناسب پاسخ خواهد داد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار