ولایتی در مراسم معارفه نوریان:

دانشگاه آزاد محلی برای تبلیغات کاندیداها نیست/ نمی‌دانیم در برخی مراکز خارجی دانشگاه آزاد چه خبر است

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: دانشجو جزو اقشار فرهیخته جامعه است اما دانشگاهی محلی برای تبلیغات یک کاندیدای خاص نیست.

دانشگاه آزاد محلی برای تبلیغات کاندیداها نیست/ در مراکز خارجی دانشگاه آزاد چه خبر است؟به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولایتی رییس هیت امنای دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: من از جاسبی و میرزاده به خاطر تلاش‌هایشان تشکر کرده و از درگاه خداوند علو درجات را برای آقای هاشمی مسئلت می‌کنم.
 
وی بیان کرد: من از رهبری به خاطر عنایات ویژه ایشان نسبت به این دانشگاه سپاس فراوان دارم و در سایه همین توجهات این مرکز آموزشی توسعه پیدا کرده است.
 
رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: قشر دانشجو فرهیخته بوده و باید فعالیت سیاسی داشته باشد اما دانشگاه آزاد نباید محلی برای تبلیغ کاندیدای خاصی بشود.
 
وی افزود: استاد و دانشجو در انتخابات شرکت می‌کنند، اما این دانشگاه محلی برای تبلیغ کاندیداها نیست.
 
ولایتی ادامه داد: کارگر شریف با عرق جبین پول در می‌آورد تا هزینه تحصیل فرزندش را در دانشگاه آزاد بپردازد و به نظر من هیچ موسسه‌ای مثل دانشگاه آزاد میزان مشارکت در سطح بالایی قرار ندارد و افراد کم درآمد زیادی هزینه‌های این دانشگاه از طریق شهریه پرداخت می‌کنند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد عنوان کرد: گله‌هایی از نابه سامانی فرهنگی در دانشگاه آزاد می‌شود که باید اصلاح شود، این دانشگاه پسوند اسلامی دارد و باید مبین این اسم باشد.
 
ولایتی تصریح کرد: ما نمی‌دانیم مراکز خارجی دانشگاه آزاد چه می‌کنند؟ هزینه‌ای که انجام می‌شود چه حاصلی داشته و فقط باعث هزینه کردن ارز نشود.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد باید در کشور نخبه یابی انجام دهد و اگر فردی مستعد بود و وضع مالی خوبی ندارد باید به آن تخفیف شهریه ملزم شود و اگر فردی با امتیازاتی خاصی است باید آن را بورسیه کرد و این کار باعث شده کادر آموزش دانشگاه تامین و از فرار مغز‌ها جلوگیری شود.

ولایتی با بیان اینکه اولویت اول بورسیه در دانشگاه آزاد دانشجویان نخبه همین دانشگاه است، افزود: متأسفانه برخی از سفارت‌خانه‌ها افراد نخبه و دانشجویان با‌استعداد را از طریق مذاکرات جذب کشورشان می‌کنند و این مسئله باعث فرار مغز‌ها شده و کادر آموزشی آینده دانشگاه با مشکلات روبرو می‌شود.
 
وی ادامه داد: از پول این دانشگاه باید به خوبی مراقبت شود و در جاه‌های مهم و اساسی خرج کرد و بیشترین بهره‌وری و استفاده را برد.

ولایتی با بیان اینکه این دانشگاه علم را به سراسر کشور از جمله حاشیه‌های کویر برده است، افزود: تعداد صندلی‌های خالی و داوطلبان هر روز وضعیت ما بهتر از دیروز است و باید یک ارزیابی در مورد رشته‌های این دانشگاه انجام شود تا نیاز کشور در حوزه علم و فناوری مشخص شود.

وی گفت: یکی از مشکلات کشور ما این است که افراد تحصیل کرده زیادی داریم، اما در سطح معمول به مقدار کافی افراد تحصیل کرده نداشته و ما باید دانشگاه‌های مختلفی ما باید نیازهای کارخانجات و واحدهای صنعتی را تامین کنیم.
 
ولایتی عنوان کرد: بودجه پژوهشی از ۶۰۰ میلیارد به پیشنهاد خودم به یک هزار میلیارد تومان رسیده است که بخشی از بودجه پژوهشی صرف بورسیه افراد نخبه می‌شود.
 
رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما باید برای کشور استاد‌سازی کنیم و اگر استادان بازنشسته کارآیی‌های لازم را دارند در جهت تربیت دانشجویان از آن‌ها استفاده ببریم تا بعد از تربیت کادر آموزشی و پژوهشی جایگزین استادان فعلی شوند.

ولایتی عنوان کرد: دانشگاه آزاد نیازمند لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی است که متأسفانه این وسایل هزینه‌های سنگینی را برای دانشگاه به همراه دارد و ما با صرفه‌جویی در برخی از هزینه‌ها می‌توانیم اقدامات مؤثری در خرید لوازم و تجهیزات داشته باشیم که خوشبختانه آقای نوریان از مدت‌ها قبل برخی از هزینه‌های اضافی را متوقف کرده است.

وی ادامه داد: برای هزینه‌های مختلف در دانشگاه آزاد باید اولویت‌بندی صورت پذیرد تا فناوری در کنار علم توسعه پیدا کند و به نظر من علم بدون فناوری و آزمایشگاه سودمندی خودش را از دست می‌دهد.

ولایتی با بیان اینکه دانشگاه آزاد باید برای تأمین قطعات در داخل کشور با کارخانجات تعامل و همکاری کند، افزود: حوزه علوم پزشکی نیازمند پیشرفت بیشتری نسبت به سایر دیگر قسمت‌ها است و بیمارستان فرهیختگان که برای آموزش، درمان و سرویس‌دهی آماده بهره‌برداری شده باید هر چه سریعتر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد تا دانشگاه آزاد در حوزه علوم پزشکی پیشرفت کند.

وی در خصوص اینکه بخاطر برخی از نابسامانی‌های دانشگاه آزاد گله‌هایی از این مرکز آموزشی شده است، تصریح کرد: اینجا یک دانشگاه آزاد اسلامی است و نابسامانی‌های مختلف باید اصلاح شود و این دانشگاه برعکس سایر مراکز آموزش عالی پسوند اسلامی دارد و این اسم با مسما باید در جهت ترویج اسلام اقدامات مؤثری را انجام دهد، زیرا این دانشگاه یک مرکز آموزش عالی اسلامی است و کشور با تمدن ما از دیرباز محفل علم، آموزش و تعلیم بوده است که دانشگاه خواجه‌نصیر نمونه‌ای از آن است.

وی ادامه داد: این دانشگاه باید در کنار نظام باشد و دانشگاه آزاد اسلامی پایگاه هیچ مجموعه انتخاباتی نیست، اما دانشجویان و استادان آن در سرنوشت سیاسی خود با شرکت در انتخابات شریک می‌شوند و این دانشگاه پایگاه انتخاباتی هیچ کاندیدایی و تعلق به هیچ جناح خاصی ندارد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد محل علم و فناوری است و نباید به یک محیطی برای تبلیغات کاندیدای خاصی تبدیل شود و دانشگاه آزاد ستاد انتخاباتی فرد خاصی نیست.

ولایتی متذکر شد: دانشجو یک قشر فرهیخته است و باید بیشترین فعالیت سیاسی را داشته باشد و این مسئله با اینکه یک اتاق از دانشگاه به یک کاندید خاصی داده شود کاملا تفاوت دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد تعامل و همکاری خوبی با مجلس و سازمان‌های ذیربط دارد و طرح‌های مختلف به وسیله افراد نخبه تبیین می‌شود و من در همین جلسه آقای کلانتری را که سالیان دراز نماینده رهبری در دانشگاه تهران بودند به سمت معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه آزاد و همچنین آقای موسی‌خانی را به عنوان معاون پژوهشی منصوب می‌کنم.

ولایتی ادامه داد: طرح‌های خوبی در حوزه پژوهش به تصویب رسیده و برای اجرای آن زمان‌بندی‌های مناسبی انجام شده است تا با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری و تحقیق و پژوهش برده شود.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه آزاد باید با موسسات صنعتی و کشاورزی تعامل بیشتری داشته باشد، افزود: دانشگاه آزاد از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است که می‌تواند نیاز صنعت و کشور را تأمین کند

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ مرکز خارجی در دانشگاه آزاد وجود دارد که اگر قرار بر این است که دانشجوی خارجی در کشورهای مختلف جذب کنیم باید دانشگاه را هم سطح همان کشور‌ها رسانده تا مردم آن‌ها هزینه‌های تحصیل را خودشان بپردازند.

ولایتی ادامه داد: ما با کشور‌ها بیشترین نقاط مشترکی را داریم و به نظر من باید هر چه سریعتر دانشگاه آزاد در این کشور شعبه‌ای تأسیس کند تا مردم ستم‌دیده‌اش بتوانند به تحصیل علم و فناوری بپردازند.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم در کشورهای آذربایجان و لبنان یک واحد دانشگاه را راه‌اندازی کنیم تا به جای اینکه مردم این کشور‌ها در دانشگاه‌های آمریکایی تحصیل بکنند در دانشگاه آزاد مشغول به فراگیری علم و فناوری بشوند.

ولایتی با بیان اینکه یک ارزیابی باید در مورد مراکز خارج از کشور دانشگاه آزاد صورت بگیرد، افزود: خوشبختانه بیش از ۲۰ سال در کشور لبنان یک مرکز دانشگاهی داریم و جوانان این کشور در این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

وی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید طوری باشد تا مردم با رغبت در این دانشگاه تحصیل کنند و این نیازمند تحولات است و افرادی که مثل آقای نوریان در مقامشان منصوب شده باید با قوت به کارشان ادامه دهند و طوری وظایف خود را انجام دهند که پایه‌های محکمی برای آینده این دانشگاه بسازند.

ولایتی گفت: در دانشگاه آزاد بر خلاف مراکز آموزشی دولتی دست افراد برای توسعه بازتر است و قوانین پیچیده ارگان‌های دولتی را ندارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار