بیش از چهار هزار و 700 هکتار از مزارع استان زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیش از چهار هزار و 700 هکتار از مزارع استان زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود از این سطوح 10 هزار تن دانه‌ روغنی برداشت شود.

افشین صفوی گفت: چند سالی است که کلزا به عنوان طرح‌های افزایش تولید دانه روغنی با استقبال خوب کشاورزان استان روبه‌رو شده است چون به آب کمتری نیاز دارد و حاصلخیزی خاک را نیز به دنبال دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه شهریورماه بهترین فرصت برای کشت کلزا است، گفت: کشت کلزا موجب ارتقا ضریب خوداتکایی تولید دانه روغنی کشور می‌شود و بسیاری از آفات‌ها و بیماری‌های گندم با تناوب کشت این محصول از بین می‌رود و تا 20 درصد افزایش تولید محصول گندم را برای سال‌ آینده افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیش از چهار هزار و 700 هکتار از مزارع استان زیر کشت دانه روغنی کلزا است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود از این سطوح 10 هزار تن دانه‌ روغنی برداشت شود.

صفوی اضافه کرد: ارقام هیبریدی فرانسوی در راستای انتقال دانش فنی و تکنولوژی تولید کلزا وارد کشور شده و اکنون نیر در کشور در حال تولید است.

این مسؤول ارقام هیبریدی را مقام نسبت به ریزش عنوان و بیان کرد: ارقام هیبریدی ریشه‌دهی بسیار مناسبی و ساقه‌دهی فراوان و ضخیمی را به همراه دارد.

صفوی یادآور شد: برای افزایش 20 تا 30 درصدی کلزا کشاورزان می‌توانند از کلنی‌های زنبور‌عسل در حاشیه مزارع کشاورزی خود استفاده کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به حمایت این سازمان از کشاورزان، اضافه کرد: بیمه کلزا برای کشاورزان به‌صورت رایگان بوده و از دستگاه‌های مخصوص برای بذرپاشی این محصول استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: محصول کلزا در مناطق گرمسیری استان(سرپل‌ذهاب) تا 15 روز آینده برداشت و روانه کارخانه روغن‌کشی می‌شود.

 
انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.