عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت وجود نیروهای حد واسط را درحوزه دندانپزشکی عاملی در جهت کاهش بار مراجعات به مراکز درمانی و افزایش سواد بهداشتی بیماران در حوزه دهان و دندان عنوان کرد.

نیروهای حد واسط عامل کاهش بار مراجعات به مراکز دندانپزشکی
مجید قاسمیان‌پور عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آگاهی نیروهای حدواسط از اپیدمیولوژی بیماری‌های دهان و دندان اظهار داشت: این نیرو‌ها می‌توانند در اقدامات ارتقایی و پیشگیرانه زیر نظر دندانپزشک بار مراجعات به مراکز را تقلیل و سواد بهداشتی مراجعه کنندگان را افزایش دهند.

وی به عملکرد تامین نیروی انسانی مورد نیاز بخش سلامت دهان و دندان کشور با بهره گیری از ظرفیت قانونی حاصل از مصوبات محرومیت زدایی مجلس اشاره کرد و گفت: با پذیرش ۳۰ درصدی ورودی به دانشکده‌های دندانپزشکی تحت قالب سهمیه بومی و فارغ التحصیلی سالیانه این نیروها، خوشبختانه ظرفیت جذب این بخش از منابع انسانی در نظام ارایه خدمات دندانپزشکی کشور فراهم شده است.

وی افزود: با توجه به روند مثبت احیای منابع مالی به خصوص در بخش بیمه عشایری و روستایی امکان جذب و پرداخت به این نیرو‌ها فراهم گردیده و علیرغم سختی‌های فراوان رو در روی این مسئله، روند رو به بهبود و افزایشی آن امید بخش و دلگرم کننده است.

به گفته این عضو شورای سلامت دهان پویایی و تقویت نظام‌های سلامت و بویژه بخش ارایه خدمات گسترده آن، جز با ایجاد ساختار تشکیلاتی نیروی انسانی سطح بندی شده و متوازن نظیر آنچه که در ساختار حوزه پزشکی مشاهده می‌شود وجود ندارد.

قاسمیان‌پور متذکر شد: همکاری منطقی و تعریف شده گروه‌های مختلف نیروی انسانی در سطوح تخصصی و عملکردی مختلف و نظام‌مند سبب می‌گرددتا ضمن کاهش اتلاف منابع، قابلیت بهره وری حداکثری نیز فراهم آید.

وی تعریف نیروهای حدواسط در زمینه هایی نظیر مدارک و اسناد دندانپزشکی با قابلیت رسیدگی به مسایل دفتری این حوزه تحت قالب منشی گری دندانپزشکی، دستیاران کنار دندانپزشک به عنوان کمک کنندگان به ارایه خدمات چهاردست دندانپزشکی، تکنسین‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات دندانپزشکی، تکنسین‌های رادیولوژی دهان و همچنین تکنسین‌های سلامت دهان به عنوان نیروهای سطح اول خدمات که قابلیت آموزش فردی و گروهی بیماران را داشته باشند ضروری عنوان کرد.

قاسمیان‌پور یاد آور شد: نیروهای حدواسطی می‌توانند ضمن تقویت نظام سلامت دهان، به گسترش فرهنگ سلامت دهان در کشور نیز کمک نمایند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۱۵:۰۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
.
آخرین اخبار