تشکیل شرکت راه آهن حومه ای برای کلان شهرهای ایران
وزیر راه وشهرسازی گفت: از سیاست هایی که در حال تحقق آن هستیم حرکت به سمت انواع سیستم های حمل نقل و میزان بهره وری برتر است، یکی از پیشنهادهایی که در برنامه ششم توسعه شده تشکیل شرکت راه آهن حومه ای برای کلان شهرهای ایران است، این طرح صرفه جویی میلیون ها لیتر در روز را به همراه خواهد داشت.
آخوندی با اشاره به ساز و کار ماده 12 قانون رفع موانع تولید برای نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی تصریح کرد: اتکا به ابزارهای نوین بانکی از دیگر کارهایی است که ا نجام خواهید داد.
لیزینگ ریلی و هوایی در دست بررسی است
وی با بیان اینکه دو طرح بزرگ در دست بررسی وزارت خانه راه و شهرسازی است گفت: لیزینگ ریلی به منظور توسعه ناوگان ریلی و لیزنیگ هوایی از جمله دو طرح بزرگی هستند که می توانند ما را به سمت انجام اقدامات بزرگ در جهت توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی پیش برند.
وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: تمامی مؤسسات داخلی و بین المللی می توانند در سیستم لیزینگ به ما کمک کنند. ساز و کار بعدی استفاده از بازار سرمایه است، استفاده از اوراق مشارکت برای طرح های زود بازده به منظور تدمین مالی نوسازی ناوگان هوایی را در دستور کار داریم و امیدواریم به زودی این اوراق وارد بازار شوند.
آخوندی تصریح کرد: امکان اینکه از کمک های سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حجم وسیع و گسترده ای امور استفاده کنیم فراهم است البته باید برای این کار ریسک و هزینه مبادلات کنترل شود، به همین منظور باید انواع ریسک های سیاسی و اجرایی را کاهش دهیم که در این زمینه همکاری های لازم را خواهیم داشت.
وی گفت: در حوزه ریلی واگن هایی با عمر 64 ساله در کشور تردد می کنند که نیاز به نوسازی عظیمی دارند، در صورتیکه شبکه ریلی کشور از 13 هزار کیلومتر فعلی به 25 هزار کیلومتر افزایش می یابد، می توانیم دسترسی روزانه مناسبی را به کشورهای منطقه مهیا کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تردد یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر بین تهران و شهرهای حومه آن گفت: اگر قرار باشد بخشی از ترافیک بین شهری را از جادهها به ریل انتقال دهیم، حجم ناوگان ما باید چند برابر شده و در حمل و نقل عمومی بازنگری کلی انجام شود.
وی به پیش بینی ایجاد راه آهن حومه ای برای تهران و کلانشهرها اشاره و تأکید کرد: در این زمینه نیاز به میلیاردها دلار سرمایه گذاری در زیرساخت ها و ناوگان داریم، هرچند که تغییر رفتار مسافر نیز در موفقیت این موضوع نیاز است.
آخوندی با بیان اینکه ۱۲۵ هزار کامیون از ۴۸۰ هزار کامیون موجود در ناوگان جاده ای ایران بیش از ۳۵ سال عمر دارند، گفت: میزان مصرف سوخت، آلودگی آنها و موانعی که آنها در ترافیک جاده ها ایجاد می کنند، چند برابر کامیون های جدید است.
وی بیان کرد: وزارتخانه های راه و نفت برای حل این موضوع تفاهمی را برای نوسازی ۱۶ هزار کامیون امضا کرده اند که فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی ایران اظهارداشت: در ۴ سال گذشته رشد بالای ۱۵ درصد در مسافرت های هوایی داشته ایم و بازار بزرگی روبه روی ماست، برای پاسخ به نیازهای موجود ایران قطعا به بیش از ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد.
آخوندی با مقایسه ایران ایر با یکی از ایرلاین های شمالغرب کشور تصریح کرد: در حال حاضر ایران ایر سالانه ۳.۷ میلیون مسافر را جابه جا می کند و ایرلاین ۶۰ میلیون، این موضوع بخشی از سهم ایران بوده که در گذشته جابه جا شده و برگرداندن این سهم برای ایران ممکن است.
وی تصریح کرد: ایران در بخش اول از برنامه خود برای نوسازی ناوگان هوایی خود قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید را امضا کرده و آماده ورود و رقابت در سطح جهانی است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واگن ریلی و ۲۸ هزار واگن باری نیاز به نوسازی دارند؛ همچنین نوسازی در ناوگان جاده ای و هوایی نیاز به ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.
انتقال دارایی حمل و نقل به صندوق توسعه حمل ونقل ایران
آخوندی به تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: قصد داریم دارایی های حمل و نقلی ایران را به عنوان دارایی های قابل مدیریت مجدد در صندوق توسعه حمل و نقل بیاوریم چراکه نرخ بهرهوری دارایی های حمل و نقل ایران به شدت پایین است و ما آنها را به دارایی های قابل مدیریت تبدیل می کنیم.
وی به عنوان نمونه به فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: ما 13 هزار هکتار محدوده شهر فرودگاهی در فرودگاه امام خمینی (ره)، ۱۵۰۰کیلومتر منطقه آزاد و ۲۵۰۰ کیلومتر منطقه ویژه داریم که می توان آنها را با رویکرد بازرگانی مدیریت دارایی کرد تا بهرهوری آنها بیشتر شود.
انتهای پیام/