آخوندی با تأکید بر توسعه تجارت و شبکه حمل و نقل به اهمیت برقراری روابط با کشورهای منطقه گفت: کارهای شدنی زیادی وجود دارد که می شود، انجام داد.

نمی خواهیم شعار دهیم و حرف های نشدنی بزنیم/باید به استانداردهای بین المللی در طراحی  مسیرهای هوایی برسیمبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دومین روز ازچهارمین همایش تجاری و بانکی ایران _اروپا که امروز در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت : منطقه آسیا باید منطقه یکپارچه در نظر گرفته شود و نقش و سهم خودمان را در این موضوع ایفا کنیم.

وی با اشاره به اینکه آسمان ایران باید آسمان امنیت و صلح برای عبور بین المللی باشد، افزود: اگر بخواهیم آسمان ایران را در طرح مدیریت آسمان ایران شهر به مسیر عبوری ترافیک دنیا تبدیل کنیم، موظف هستیم نسبت به طراحی مسیر هوایی و غیره براساس آخرین استانداردهای بین المللی اقدام کنیم.

آخوندی گفت:‌ اطمینان می‌دهیم که بر مبنای حفظ منافع ملی، مسئولیت بین المللی مان را درک می کنیم به همین دلیل تمام طرح های تعریف شده در سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی طراحی شده است.

وی ادامه داد: در سطح ملی دنبال آن هستیم که ظرفیت های ایران برای توسعه را در ۱۰ محور اجرایی کنیم، در سطح منطقه ای ایرانشهر معتقدیم حوزه ایست که بیش از چند هزار سال در این منطقه صلح، امنیت و گفتگو را ایجاد کرده است. با تکیه در حوزه تمدنی نه فقط در حوزه ذهنی بلکه در مبادلات تجاری و زیرساختی می توانیم تمام موارد مربوطه را مورد بازسازی قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از توسعه و آبادانی کشورهای دیگر خوشحال می شویم و تلاش می کنیم ارتباط مان را با کشورهای منطقه و آسیای میانه برقرار کنیم، گفت: نگاه ما فقط سیاسی-امنیتی نیست بلکه نگاه توسعه شبکه حمل و نقل در توسعه حوزه تمدن ایرانی است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تأکید بر توسعه تجارت و شبکه حمل و نقل به اهمیت برقراری روابط با کشورهای منطقه اشاره و تصریح کرد: باید بتوانیم تأمین مالی و تعادل پایدار در این موضوع داشته باشیم، نمی خواهیم شعار دهیم و حرف های نشدنی بزنیم یا اینکه سخنان گمراه کننده بگوییم، کارهای شدنی زیادی وجود دارد که می شود، انجام داد اما مبنای شدنی شدن واقع نگر بودن است ضمن آنکه باید تأمین مالی پایدار با نظام بهره برداری پایدار مرتبط شود.

آخوندی، حرکت به سمت سیستم های مشارکت بخش خصوصی در حوزه ملی و بین المللی را از برنامه های دولت برشمرد و اعلام کرد: از دهه ۶۰ قانونی برای جلب مشارکت بخش خصوصی در حوزه زیرساخت داشتیم اما در حوزه آزادراه‌ها با مشارکت بانک ها به صورت محدود انجام می‌شد، البته با همین قانون تمام حوزه حمل و نقل را مورد مشارکت قرار دادیم.

وی گفت: فرودگاه شیراز، فرودگاه امام و ترمینال سلام ( به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد)، توسعه بندر چابهار، خط راه کرمان به سمت سیرجان و .... نمونه هایی از اقدامات انجام شده براساس الگوی جدید مشارکتی و تأمین مالی است که در دولت انجام دادیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : تأمین مالی بزرگ طرح های زیربنایی از طریق بودجه امکان پذیر نیست.

وی گفت: موقعیت ما حکم می‌کند که شبکه ریلی آسیایی را برقرار کنیم، این موضوع فراتر از برقرار کردن ریل در راه های داخلی است.

تصویب دو پروژه جدید برای تعمیرات اساسی آزادراه ها

وزیر راه و شهرسازی از آماده سازی و ارائه طرحی برای تصویب دو پروژه جدید برای تعمیرات اساسی آزادراه‌ها در هیات دولت خبر داد و گفت: ایران سرزمین فرصت هاست ولی برای اینکه این فرصت ها تبدیل به سرمایه گذاری شود بیش از هر چیزی نیاز به تغییر انگاره داریم.

تشکیل شرکت راه آهن حومه ای برای کلان شهرهای ایران

وزیر راه وشهرسازی گفت: از سیاست هایی که در حال تحقق آن هستیم حرکت به سمت انواع سیستم های حمل نقل و میزان بهره وری برتر است، یکی از پیشنهادهایی که در برنامه ششم توسعه شده تشکیل شرکت راه آهن حومه ای برای کلان شهرهای ایران است، این طرح صرفه جویی میلیون ها لیتر در روز را به همراه خواهد داشت.

آخوندی با اشاره به ساز و کار ماده 12 قانون رفع موانع تولید برای نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی تصریح کرد: اتکا به ابزارهای نوین بانکی از دیگر کارهایی است که ا نجام خواهید داد.

لیزینگ ریلی و هوایی در دست بررسی است

وی با بیان اینکه دو طرح بزرگ در دست بررسی وزارت خانه راه و شهرسازی است گفت: لیزینگ ریلی به منظور توسعه ناوگان ریلی و لیزنیگ هوایی از جمله دو طرح بزرگی هستند که می توانند ما را به سمت انجام اقدامات بزرگ در جهت توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی پیش برند.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: تمامی مؤسسات داخلی و بین المللی می توانند در سیستم لیزینگ به ما کمک کنند. ساز و کار بعدی استفاده از بازار سرمایه است، استفاده از اوراق مشارکت برای طرح های زود بازده به منظور تدمین مالی نوسازی ناوگان هوایی را در دستور کار داریم و امیدواریم به زودی این اوراق وارد بازار شوند.

آخوندی تصریح کرد: امکان اینکه از کمک های سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حجم وسیع و گسترده ای امور استفاده کنیم فراهم است البته باید برای این کار ریسک و هزینه مبادلات کنترل شود، به همین منظور باید انواع ریسک های سیاسی و اجرایی را کاهش دهیم که در این زمینه همکاری های لازم را خواهیم داشت.

وی گفت: در حوزه ریلی واگن هایی با عمر 64 ساله در کشور تردد می کنند که نیاز به نوسازی عظیمی دارند، در صورتیکه شبکه ریلی کشور از 13 هزار کیلومتر فعلی به 25 هزار کیلومتر افزایش می یابد، می توانیم دسترسی روزانه مناسبی را به کشورهای منطقه مهیا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تردد یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر بین تهران و شهرهای حومه آن گفت: اگر قرار باشد بخشی از ترافیک بین شهری را از جاده‌ها به ریل انتقال دهیم، حجم ناوگان ما باید چند برابر شده و در حمل و نقل عمومی بازنگری کلی انجام شود.

وی به پیش بینی ایجاد راه آهن حومه ای برای تهران و کلانشهرها اشاره و تأکید کرد: در این زمینه نیاز به میلیاردها دلار سرمایه گذاری در زیرساخت ها و ناوگان داریم، هرچند که تغییر رفتار مسافر نیز در موفقیت این موضوع نیاز است.

آخوندی با بیان اینکه ۱۲۵ هزار کامیون از ۴۸۰ هزار کامیون موجود در ناوگان جاده ای ایران بیش از ۳۵ سال عمر دارند، گفت: میزان مصرف سوخت، آلودگی آنها و موانعی که آنها در ترافیک جاده ها ایجاد می کنند، چند برابر کامیون های جدید است.

وی بیان کرد: وزارتخانه های راه و نفت برای حل این موضوع تفاهمی را برای نوسازی ۱۶ هزار کامیون امضا کرده اند که فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی ایران اظهارداشت: در ۴ سال گذشته رشد بالای ۱۵ درصد در مسافرت های هوایی داشته ایم و بازار بزرگی روبه روی ماست، برای پاسخ به نیازهای موجود ایران قطعا به بیش از ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد.

آخوندی با مقایسه ایران ایر با یکی از ایرلاین های شمالغرب کشور تصریح کرد: در حال حاضر ایران ایر سالانه ۳.۷ میلیون مسافر را جابه جا می کند و ایرلاین ۶۰ میلیون، این موضوع بخشی از سهم ایران بوده که در گذشته جابه جا شده و برگرداندن این سهم برای ایران ممکن است.

وی تصریح کرد: ایران در بخش اول از برنامه خود برای نوسازی ناوگان هوایی خود قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید را امضا کرده و آماده ورود و رقابت در سطح جهانی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واگن ریلی و ۲۸ هزار واگن باری نیاز به نوسازی دارند؛ همچنین نوسازی در ناوگان جاده ای و هوایی نیاز به ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.

 انتقال دارایی حمل و نقل به صندوق توسعه حمل ونقل ایران

آخوندی به تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: قصد داریم دارایی های حمل و نقلی ایران را به عنوان دارایی های قابل مدیریت مجدد در صندوق توسعه حمل و نقل بیاوریم چراکه نرخ بهره‌وری دارایی های حمل و نقل ایران به شدت پایین است و ما آنها را به دارایی های قابل مدیریت تبدیل می کنیم.

وی به عنوان نمونه به فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: ما 13 هزار هکتار محدوده شهر فرودگاهی در فرودگاه امام خمینی (ره)، ۱۵۰۰کیلومتر منطقه آزاد و ۲۵۰۰ کیلومتر منطقه ویژه داریم که می توان آنها را با رویکرد بازرگانی مدیریت دارایی کرد تا بهره‌وری آنها بیشتر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار