رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به شایعترین بیمارى شغلى در کشور گفت: تعداد نیروهاى فعال در زمینه بهداشت حرفه‌اى و طب کار کشور به منظور نظارت بر سلامت محیط کار در خاورمیانه بى نظیر است.

مشکلات اسکلتى شایعترین بیمارى شغلى در کشور/ نظارت بیش از ٢ هزار کارشناس و مهندس بهداشت حرفه‌اى بر سلامت محیط کار
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در مراسم روز جهانى ایمنى و سلامت کار که در بیمارستان امام خمینى برگزار شد، اظهار داشت: جامعه براى داشتن نیروى کار سالم و حفظ سلامت آن‌ها هزینه زیادى را از بدو تولد تا زمان اشتغال پرداخت مى کند تا فرد آماده کار و تامین معاش یک خانواده شود که در نتیجه هر اقدامى در این زمینه باید مورد حمایت قرار گیرد.

وى با بیان اینکه در عمل توجه به پیشگیرى از بیمارى‌ها و مخاطرات شغلى چندان مورد توجه قرار نمى‌گیرد، ادامه داد: به دلیل اینکه اقدامات درمانى زود بازده هستند بیش از پیشگیرى به آن‌ها توجه مى‌شود زیرا نتیجه اقدامات در این حوزه طى سال‌ها بعد مشخص مى‌گردد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت عنوان کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم، بحث سلامت شامل درمان و پیشگیرى بسیار مورد توجه قرار گرفت و در وزارت بهداشت کمبود نیرو متخصص در زمینه بهداشت حرفه‌اى در سه سال گذشته برطرف شد و توانستیم از دانش آموختگان این حوزه به خوبى بهره ببریم.

صادق نیت با بیان اینکه در سال ٩٤ روى تامین تجهیزات بیشتر توجه شد، افزود: در سال جارى نیز برنامه‌اى را که از سال ٩٥ آغاز کردیم ادامه مى دهیم که توانسیم پیشرفته‌ترین تجهیزات پرتابل دنیا را در اختیار بازرسان بهداشت محیط و حرفه اى قرار دهیم و طى آن بتوانیم از اطلاعات شغلى استفاده و بهره بردارى کنیم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به تعداد نیرو‌ها فعال در زمینه بهداشت حرفه اى گفت: ما بیش از ٢ هزار کارشناس و مهندس بهداشت حرفه اى در محیط هاى دولتى دو بیش از ٢٠٠ متخصص طب کار براى نظارت بر محیط هاى کار داریم که این تعداد نیرو در زمینه بهداشت حرفه اى و طب کار در خاورمیانه بى نظیر است.

وى اضافه کرد: این توان علمى و نیروى انسانى یکى از مهمترین داشته هاى ما در کشور محسوب مى شود همچنین بیش از هزار پزشک عمومى مجوز طب کار دارند که در زمینه ایمنى و سلامت کار فعالیت مى کنند.

صادق نیت اظهار داشت: امیدواریم با این توان بالا، زمینه و بستر مناسب را فراهم کنیم تا انسان سالم زمینه ساز توسعه پایدار جامعه داشته باشیم و افراد به مخاطرات شغلى دچار نشوند.

مشکلات اسکلتى شایعترین بیمارى شغلى در کشور
صادق نیت در جمع خبرنگاران و در حاشیه این مراسم با اشاره به شایع‌ترین بیمارى‌هاى شغلى عنوان کرد: بیمارى هاى اسکلتى به عنوان شایعترین بیمارى شغلى شناخته شده که اغلب به دلیل حمل و نقل بار سنگین بروز مى کند همچنین بیمارى هاى پوستى و کاهش شنوایى به عنوان شایعترین بیمارى هاى شغلى محسوب مى شوند.

وى ادامه داد: بیمارى هاى شغلى جز بیمارى هاى پرمخاطره است که درمان و هزینه هاى زیادى به فرد و جامعه تحمیل مى کند زیرا وقتى فردى به سرطان، نارسایى قلبى و ریوىًمبتلا مى شود درمان به سختى صورت گرفته و هزینه بر است.

صادق نیت عنوان کرد: بین وزارت بهداشت و رفاه در حوزه ایمنى و سلامت کار تقسیم وظایف شده و بخش سلامت و بهداشت محیط کار به عهده وزارت بهداشت و ایمنى محیط کار و پیشگیرى از حوادث بر دوش وزارت رفاه قرار گرفته است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت حرفه اى و سلامت محیط کار کفت: افزایش بازرسان، تامین تجهیزات پیشرفته براى نظارت و توجه به اطلاعات و ایجاد سامانه‌هاى پیشرفته براى ثبت داده‌ها از اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است.

وى افزود: به منظور پیشگیرى از بروز بیمارى‌هاى شغلى و بهبود سلامت محیط کار بیش از ٣٠٠ شرکت خصوصى با وزارت بهداشت همکارى مى کنند تا مواجهات شغلى را مورد رصد و اندازه گیرى قرار دهند.
 
ایمنى کار در کشور مهجور مانده است 
در ادامه مراسم علیرضا محجوب نماینده مجلس شوراى اسلامى و رئیس فراکسیون کار در مجلس شورای اسلامی با تبریک ولادت امام حسین علیه اسلام و هفته کارگر و توجه به ایمنى و بهداشت در محیط کار گفت: معتقدم بحث ایمنى کار هم مهجور و هم مظلوم واقع شده و بیمار و حادثه دیده به درمان توجه بیشترى دارد، اما به پیشگیرى اهمیتى نمى‌دهند کارفرما‌ها نیز به ایمنى کار و پیشگیرى از وقوع حوادث توجه زیادى ندارند.

وى ادامه داد: اطلاعات مورد نیاز براى توجه بیشتر به ایمنى و بهداشت کار، ابتدا تولید محتوا و تدوین دستورالعمل و قوانین و بعد تکلیف شدن آن باید مورد توجه قرار گیرد؛ ما باید آیین نامه تدوین کرده و آموزش هاى نظام‌مند ایجاد کنیم، در عرصه بهداشت و ایمنى کار قانون وجود دارد، اما آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها جدید مورد نیاز است زیرا اغلب دستورالعمل هاى موجود ابتدایی هستند.

محجوب افزود: به عنوان رئیس فراکسیون کار در مجلس شوراى اسلامى آمادگى مجلس را در جهت تدوین قوانین ضرورى و لازم در زمینه ایمنى و سلامت کار اعلام مى کنم.

نماینده مجلس شوراى اسلامى عنوان کرد: در مورد بهداشت و ایمنى کار بین همه دستگاه‌ها نقطه اشتراک وجود دارد اکنون همه کشور معطوف به درمان است و کسى به دنبال این نیست که افراد چه باید بکنند تا از بیمارى‌ها دور بمانند و این در حالى است که هزینه پیشگیرى بسیار کمتر از درمان است.

وى ادامه داد: یکى از کارهاى شایسته این است که از خطرات در حین کار پیشگیرى کنیم و وزارت بهداشت و دست اندرکاران بهداشت کار و محیط در این وزارتخانه باید به این مهم در حوزه کار توجه ویژه‌اى داشته باشند.

محجوب با بیان اینکه متاسفانه از نظر تجهیزات در بحث ایمنى و بهداشت کار، بسیار فقیر هستیم، یادآور شد: امیدوارم ارتقاى دانش و انتقال تجارب در این زمینه به هیچ عنوان متوقف نشود و با وجود همه اختلاف سلیقه‌اى که با وزارت بهداشت دارم، تلاش‌هاى این وزارتخانه را در زمینه ایمنى و سلامت کار تقدیر مى کنم. 
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار