زمانی که سوژه‌ای برای نوشتن نداری، به خودت رجوع کن.

محمد قاسمی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص هدف از اجرای نمایش «آبی‌ترین آسمانی زمین» گفت: من مدت‌ها، دنبال سوژه‌ای مناسب بودم یعنی دیالوگ‌های بسیاری در ذهن داشتم ولی سوژه‌ای که بتواند آن‌ها را منسجم کند، در دست نداشتم. در این زمان یاد حرف یکی از اساتیدم افتادم که گفته بود: زمانی که سوژه‌ای برای نوشتن نداری، به خودت رجوع کن و بعد من با توجه به این حرف به یاد دوران کودکی خودم افتادم؛ زمانی که موشک باران بود و جنگ، و مهاجرت از شهرها به روستاها صورت می‌گرفت و اتفاقی که در 9 سالگی برای خودم رخ داده بود.

وی ادامه داد: آن اتفاق اینگونه بود که من روزی در یک دشت بودم که یک هواپیمای عراقی آن زمان به علت اینکه در رادار ایران نیفتد، ارتفاعش را کم کرد، و ناگهان اطراف مرا به رگبار گرفت و رفت و من که از جنگ چیزی نمی‌دانستم به شدت ترسیده بودم. در کنار این اتفاق سوژه‌ای را به یاد آوردم که دو خانم و یک آقا در آب کشته می‌شوند.

وی پیرامون سبک نمایش اظهار داشت: سبک نمایش من ناخواسته به سمت سبک درام مدرن رفت. در واقع وقتی مخاطب با اثر مواجه می‌شود فکر می‌کند سه اتفاق مستقل است و بیان خاطرات سه نفر به صورت مجزا است ولی اینطور نیست و این دستمایه این نمایش شد.

قاسمی در خصوص انتخاب نام نمایش «آبی‌ترین آسمانی زمین» تصریح کرد: من این نام را به علت فضای طراحی صحنه و طراحی خودِ کار انتخاب کردم چرا که بازیگران سه تا روح هستند که فضای آن‌ها فضای آسمانی است و در واقع یک فضای بر عکس است که سقف کار، زمین است و ما در آسمان هستیم. یعنی سه روح که در آسمان هستند ولی در زمین دفن شده‌اند و کلمه آبی‌ترین هم به علت کشته شدن یک فرد در آب است.

کارگردان نمایش «آبی ‌رین آسمانی زمین» در خصوص ملاک انتخاب بازیگران این اثر بیان کرد: ما یک پروسه ده ماهه را برای تمرین این کار داشتیم و خیلی از بازیگران را در نظر داشتم ولی هیچ کدام بر اساس آن استایل و نوع بیانی که من می‌خواستم، نبودند.

وی همچنین پیرامون سالن اجرای نمایش افزود: این کار دی ماه سال گذشته در تئاتر شهر اجرا شد ولی این نمایش را در سالنی می‌شود اجرا کرد که ابعاد بزرگی داشته باشد. پیشنهاد من همین سالن کنونی بود چرا که دکور ما در این سالن بسیار خوب چیده شد.

قاسمی در خصوص گروه سنی و نوع سلیقه برای این نمایش اظهار داشت: من در ژانرهای مختلف تئاتر نویسندگی و کارگردانی کرده‌ام اما اعم مخاطبانی که برای نمایش آمده‌اند از گروه سنی 9 سال به بالا کار را پسندیده‌اند.

محمد قاسمی در خصوص کلام پایانی خود گفت: ما برای این تهیه و تولید این نمایش، ده ماه، مشقت را متحمل شدیم، امیدوارم مردم بیایند و کار را ببینند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار