"آسم" در هاله‌ای از خرافات و گرانی کنترل بیماری/ بسیاری از قهرمانان ورزشی دنیا مبتلا به آسم هستند

متأسفانه بیماری آسم هزینه‌های زیادی را به طور مستقیم و غیر‌مستقیم بر افراد دچار این عارضه تحمیل می‌کند البته افراد باید توجه داشته باشند که با کنترل بیماری خود می‌توانند زندگی عادی خود را ادامه دهند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست خبری همایش آسم که صبح امروز در مرکز تحقیقات آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی مرکز طبی کودکان برگزار شد، مهدی نجمی‌ رییس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی بیان کرد: حدود یک پنجم جمعیت دنیا به بیماری‌های مزمن تنفسی دچار هستند که 7 درصد مرگ و میر در دنیا ناشی از این بیماری‌ها است.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود طی یک دهه آینده حدود 100 میلیون نفر به مبتلایان به بیماری آسم افزوده شود، طبق پرسش‌سنجی بین‌المللی انجام گرفته در سال قبل در خصوص تعیین شیوع علائم بیماری آسم در کودکان و نوجوانان و بالغین شیوع علائم بیماری آسم در کودکان حدود 9 درصد و در بزرگسالان این رقم حدود 10 درصد بود.

رییس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی عنوان کرد: ما از حدود 5 سال پیش با همکاری کمیته کشوری بیماری‌های مزمن تنفسی اولین سند بیماری‌های مزمن تنفسی ( آسم و COPD) را تهیه کردیم که در این سند 4 استراتژی اصلی را برای پیشگیری و کنترل آسم در نظر گرفتیم.

نجمی‌ در خصوص این 4 استراتژی اصلی افزود: افزایش دانش همگانی مردم، مسئولین و سیاستگذاران‌، ایجاد نظام مراقبت از بیماری آسم، استاندارد‌سازی خدمات تشخیص، درمان و پیشگیری بیماری آسم‌ و افزایش همکاری‌های بین‌بخشی در راستای کنترل عوامل خطر‌ساز شامل این چهار استراتژی‌ می‌شوند.

وی تأکید کرد: باید آگاهی‌بخشی به سیاستگذاران در خصوص بیماری آسم صورت گیرد و اطلاع‌رسانی صحیح نیز به بیماران و خانواده‌های آنها در مورد این بیماری انجام شود، بنابراین رسانه‌های جمعی مانند صدا و سیما و مطبوعات نقش موثری در این امر دارند.

رییس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی با بیان اینکه به مناسبت بیستمین بزرگداشت روز جهانی آسم گفتگوهای تلویزیونی و رادیویی در خصوص این بیماری صورت گرفته‌، تأکید کرد: به منظور آگاهی بخشی به گروه‌های در معرض خطر از قبیل بیماران و خانواده‌های آنها، دانش‌آموزان، مربیان مدارس، پلیس راهنمایی و رانندگی ، کارگران و کارفرمایان‌ لوح فشرده و کتابچه بیماری آسم در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گرفته است. همچنین برای نخستین بار خوشه‌های این بیماری حتی در دور‌افتاده‌ترین روستاهای کشور ارزیابی شد.

وی تصریح کرد: در مورد استاندارد‌سازی خدمات پیشگیری، تشخیص و مراقبت بیماری آسم، یک برنامه سطح‌بندی شده به اجرا در آمد که در این برنامه افراد مشکوک به این بیماری توسط بهورزان شناسایی شده و به منظور انجام آزمایشات پاراکلینیکی‌ این بیماران به پزشک ارجاع شدند که این برنامه در دانشگاه شهرستان‌هایی از قبیل کاشان، ارومیه، مراغه، اصفهان و کرمان انجام شد.

رییس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی یادآور شد: بطور معمول کنترل عوامل خطر مانند تغذیه ناسالم، آلودگی هوا و آلرژن‌ها از دست ما خارج است، کمیته پیشگیری بیماری‌های غیر‌واگیر یک سند ملی را در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر‌واگیر و عوامل خطر مرتبط حدود یک و نیم سال پیش به تأیید ریاست جمهور رساند و بر اساس این سند تفاهمنامه‌های همکاری بین وزارت بهداشت و سازمان‌های ذینفع منعقد شد که توسط شورای عالی سلامت، رییس جمهور و وزرای‌ کابینه پیگیری انجام شد.

در ادامه این مراسم فلاح‌پور دبیر این همایش، فوق تخصص آسم و آلرژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی یک روز را  به روز جهانی اسم اختصاص داده است بیماری آسم دارای ابعاد روانی و اجتماعی، سلامتی و اقتصادی است که بر اساس این ابعاد ما گروه‌های هدف را برنامه‌ریزی کردیم.

وی اظهار داشت: بسیاری از قهرمانان ورزشی دنیا و المپیک مبتلا به آسم هستند بنابراین ابتلا به این بیماری مانع از انجام فعالیت‌های ورزشی توسط افرادی که دچار این بیماری هستند نمی‌شود.بیماری آسم هزینه‌های زیادی را  بر مبتلایان به این عارضه تحمیل می‌کند بطوریکه افراد د چار این بیماری برای خرید یک اسپری باید حدود 100 تا 120 هزار تومان هزینه کنند.

فلاح‌پور عنوان کرد: متأسفانه کسانی از ترس و واهمه‌ ناشی از این بیماری آسم در مبتلایان به این عارضه سوء استفاده می‌کنند بنابراین باید مبتلایان به آسم اطلاعات صحیح را در مورد بیماری خود کسب کنند.

وی با بیان اینکه بیماری آسم در کودکان نیز از شیوع بالایی برخوردار است ، تصریح کرد: امسال دعوت کردیم که وزیر آموزش و پرورش در همایش آسم حضور پیدا کند. همچنین مسئولان اجرایی مانند خانم ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص نقش آب و هوا و ریزگرد‌ها در این همایش سخنرانی می‌کند.

وی افزود: در همایش امسال پنل‌ پرسش و پاسخ هم داریم، از دیگر برنامه‌های جانبی همایش امسال می‌توان به مسابقه نقاشی برای کودکان با عنوان آسم‌ ، آلودگی هوا و هوای پاک اشاره کرد که به 20 نفر از برگزیدگان این مسابقه جوایزی اهدا می‌شود.همچنین مسابقه نمادین فوتبال نیز در یکم اردیبهشت ماه در بین مبتلایان به آسم انجام شد که این امر نشان‌دهنده این است که افراد دچار این عارضه می‌توانند پس از کنترل بیماری خود بدون هیچ محدودیتی به فعالیت فیزیکی بپردازند.

این فوق تخصص آسم و آلرژی‌ اظهار داشت: در همایش امسال سفیری را تحت عنوان سفیر آسم ورزشی ( حمید درخشان ) و سفیر آسم علمی (مصطفی معین، رییس انجمن آسم و آلرژی ایران) در نظر گرفتیم همچنین انیمیشن‌هایی نیز در خصوص آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص بیماری آسم در شبکه‌های اجتماعی تولید کرده ایم.

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران یادآور شد: متأسفانه امروزه در جامعه بسیاری از مبتلایان به بیماری آسم سعی می‌کنند که بیماری خود را پنهان کنند زیرا ابتلا به این بیماری را یک انگ تلقی می‌کنند این در حالی است که حدود دو سوم از کودکان مبتلا به بیماری آسم اگر به خوبی درمان شوند در سال‌های بعدی زندگی خود علائم بیماری در آنها بروز پیدا نمی‌کند.

معین ادامه داد: خرافاتی که درباره بیماری آسم وجود دارد و برخی درمان‌هایی که برای این بیماری با عنون طب سنتی عرضه می‌شود، کاملا نادرست است. مسائلی مانند دود کردن فضولات برخی حیوانات برای درمان آسم کاملا نادرست است. بنابراین چنین خرافاتی به اسم طب سنتی اصلا درست نیست. در عین حال عقایدی که درباره دود اسپند و استریل شدن محیط توسط آن وجود دارد نیز خرافات است و هیچ مبنای علمی ندارد. بنابراین خانواده‌ها باید توجه کنند که حشرات، سوسک‌ها، دود سیگار، دود عود، بوی مواد و مصالح ساختمانی محرک آسم و آلرژی بوده و باید کنترل شوند.

وی یادآور شد:خوشبختانه اکثر داروهای آسم تحت پوشش بیمه ای قرار دارند فقط برخی از داروهای خارجی تحت این پوشش نیستند.همچنین برخی از سازمان های بیمه برای اختصاص دادن بیمه به داروها به این امر توجه دارند که این دارو توسط چه شخصی( پزشک عمومی یا متخصص و فوق تخصص) تجویز شده است.


انتهای پیام/
برچسب ها: علمی ، آسم ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار