نایب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان از قطعی شدن لیست انتخاباتی تشکل متبوعش تا 15 اردیبهشت ماه خبر داد.

کاندیدای اصلی اصلاح طلبان تغییر نمی‌کند/ لیست شوراها 15 اردیبهشت بسته می‌شودبه گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری در نشست خبری که صبح امروز پیرامون لیست انتخابات شورای اصلاح‌طلبان با حضور رسانه‌ها برگزار شد اظهار داشت: جریان اصلاحات با گذر از شرایط گذشته و از سال 92 تاکنون به نوعی برنامه‌ریزی مثبتی داشته که در دل آن همگرایی میان سلیقه‌های مختلف اصلاح‌طلبان بوده است.

وی ادامه داد: ما قدم‌هایی برداشتیم که به تغییراتی در سطح اداره کشور منجر شد در سال 92 علی رغم مشکلات فراوان اصلاح‌طلبان تصمیمشان حمایت از روحانی بود و در سال 94 و 95 قدم‌های مثبت دیگری نیز برداشتیم.

نائب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: امروز در انتخابات 96 تجربه‌های گذشته را تقویت کردیم این انتخابات ناظر به بالاترین مرجع تصمیم‌گیری اجرایی کشور است و قاعدتا بدنه اصلی جامعه را در تصمیم‌گیری‌ها سهیم می‌کند.

حجت‌الاسلام موسوی لاری گفت: اصلاحات معتقد به حضور سلایق مختلف در عرصه اداره کشور است و در درون خودش توانسته اختلاف سلیقه‌ها را در رسمیت بشناسد و آنان را در یک جهت بسیج کند.

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: شورای عالی از نظر وزارت کشور به رسمیت شناخته شده و تقریبا همه جریان‌های مرتبط با اصلاحات در این ساختار تعریف شده‌اند و در آن حضور دارند.

حجت‌الاسلام موسوی لاری با بیان اینکه ما هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم در شوراها فعال هستیم ادامه داد: دوستان ما در ستاد آقای روحانی نقش اول را دارند چناچه در مورد شوراها ما اصل را بر این گذاشتیم که همه احزاب به لیستی واحد برسند.

نائب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری ادامه داد: این نگرانی وجود دارد که چگونه می‌توان با وجود سلیقه‌های مختلف به لیستی واحد برسیم اما خوشبختانه این نگرانی برطرف شده و آخرین تشکل یعنی حزب عدالت و توسعه هم به جمع ما پیوستند و همراهی می‌کنند بنابراین فضای امروز ما اجماعی‌تر‌ از فضای گذشته است و گامی به جلو برداشته‌ایم.

حجت‌الاسلام موسوی لاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرمول بستن لیست 21 نفره در تهران بر چه اساسی است گفت: برای حضور در لیست اصلاح‌طلبان 600 الی 700 نفر داوطلب شده‌اند ما این تقاضا را یک سرمایه مهم می‌دانیم البته یک مشکل هم وجود دارد که چگونه از میان 700 نفر به 21 نفر برسیم همه صحبت‌ها این بود که باید ضابطه‌گذاری کنیم و بر اساس شاخصه‌هایی افراد ارزیابی شوند تا در نهایت به 21 نفر برسیم.

وی در مورد شاخصه‌هایی که افراد در آن در لیست 21 نفره قرار می‌گیرند اظهار داشت: در ابتدا تعیین کردیم که شوراها چه وظایفی دارند و وظیفه موجود شورای شهر را سنجیدیم البته مشخص کردیم که شهر تهران و کلانشهر‌ها چه چالش‌هایی دارند و بر اساس ارزیابی صحیح از وضعیت موجود و نگاه به آینده شاخصه‌هایی را طراحی کردیم.

نائب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افزود: این شاخصه‌های بر اساس مطالعه دقیق و کارشناسی شده بر روی وظایف شهر در حوزه‌های مختلف تهیه شده‌اند در این جهت ما اختیار به کارگروهی 15 نفره دادیم که فارغ از گرایش‌های حزبی افراد را بررسی می‌کنند فکر می‌کنم امروز مرحله ابتدایی کار آن کارگروه به پایان رسیده باشد و حدود 100 نفر را استخراج کرده باشند.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر 5 برابر مورد نیازمان برای لیست افراد واجد شرایط داریم تأکید کرد: سایر افرادی که در لیست حضور نخواهد داشت مطمئنا نیروهای ارزنده و سرمایه‌ای برای کشور و آینده شورا و شهرداری‌ها هستند که می‌شود از آنان در شورا و شوراهای شهر و شهرداری استفاده کرد.

حجت‌الاسلام موسوی لاری اظهار داشت: بعد از تهیه لیست مراحل بعدی کار آغاز می‌شود و غربالگری می‌کنیم تا در نهایت از بین آن 100 نفر به حدود 60 الی 70 نفر برسیم آن زمان این لیست 70 نفره به شورای عالی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم در فرصتی مناسب کارگروه کارشناسی را به مردم معرفی کنیم تا همه احزاب و گروه‌ها بدانند که کارگروه‌های قوی انتخاب ها را انجام داده و بغض و حبی در کار نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه شورای شهر باشگاهی سیاسی نیست گفت: این شورا نهادی مدنی و اجتماعی البته ما نمی‌خواهیم بگوییم چهره‌های سیاسی در شورا نیستند اما می‌گوییم شاکله اصلی آن اجتماعی است و افرادی که می‌خواهیم در شهرسازی، عمران، حقوق، حمل و نقل و ترافیک و مسائل اجتماعی تخصص‌های لازم را داشته باشند بنابراین به گونه‌ای لیست نهایی را می‌دهند که برایندش حضور همه افرادی باشد که در حوزه‌های مختلف شهری تخصص دارند.

وی تصریح کرد: ما رویکرد جدیدی را از سال 92 به این طرف داشتیم و در تصمیم‌گیری ها دو قشر یعنی زنان و جوانان را ممتاز کردیم.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای شوراها 15 اردیبهشت ماه نهایی می‌شود ما معتقدیم باید به تدریج جابه‌جایی مدیریتی بین نسلی را انجام و به جوانان بها بدهیم زنان نیمی از جامعه هستند و باید جایگاه خود را به عنوان نیمه فعال جامعه بر نهاد‌هایی مثل شوراها پیدا کنند چرا که شوراها محل چاره‌جویی برای اداره شهر است و زنان هم در این شهر زندگی می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا جهانگیری اعلام کرده نامزد اصلاح‌طلبان است و از سوی دیگر هم شورای عالی از روحانی حمایت کرده بنابراین با توجه به این دو اظهار نظر نامزد نهایی اصلاح‌طلبان کیست گفت: شورای عالی سیاست‌گذاری قبل از شروع سال جدید با اجماع تصمیم گرفت که کاندیدای ما روحانی باشد بنابراین روحانی کاندیدای اصلاح‌طلبان است و تغییری در این مسئله دیده نمی‌شود و نخواهد شد. ما با سلسله مسائل رسانه‌ای مواجهیم و نیاز داشتیم که افراد دیگری هم در کنار روحانی حضور داشته باشند.

وزیر کشور دولت اصلاحات افزود: ما به عنوان جریان اصلاحات از فرصت پدید آ‌مده در انتخابات ریاست جمهوری استفاده می‌کنیم و دیدگاه‌هایمان را به مردم ارائه خواهیم کرد.

وی افزود: شورای عالی پیشنهادش این بود که در کنار روحانی چند کاندیدای دیگر هم داشته باشیم با بعضی از دوستان هم صحبت کردیم اما خودشان نیامدند و جهانگیری با اصرار شخص روحانی پذیرفت کاندیدا بشود.

وی با بیان این‌که ما تأکید داشتیم که باید روحانی موافق حضور کاندیدای دیگری هم در عرصه باشد، ادامه داد: تأکید دوستان در این بود که با روحانی صحبت کنیم تا وی تلقی منفی از حضور یک کاندیدای دیگر در عرصه نکند بنابراین تأکید اصلی و مهم ما استفاده از ظرفیت انتخابات بوده است اما ما دو کاندیدا نخواهیم داشت و اطمینان داریم که به  جمع‌بندی روشن می‌رسیم.

حجت الاسلام موسوی لاری تأکید کرد: روحانی به عنوان کاندیدای اصلی ما دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کند و در نهایت همان جمعی که از کاندیداتوری روحانی به عنوان کاندیدای اصلی و جهانگیری کمک می‌کند تا در مرحله نهایی و نقطه فینال یک نفر در عرصه داشته باشیم و نهایتا کاندیدای مطلوب انتخاب می‌شود اما در حال حاضر کاندیدای اصلی آقای روحانی‌ست و جهانگیری هم کمک می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برنامه شورای عالی سیاست‌گذاری برای ستادهای انتخاباتی چیست، گفت: ما در استان‌ها شوراهای ناظر بر شورای سیاست گذاری داریم در گذشته این گونه بود که مرکز برای استان‌ها تصمیم می‌گرفت اما ما این را کنار گذاشتیم و خود استان‌ها در مورد کاندیداها تصمیم می‌گیرند و ما هم احترام می‌‌گذاریم.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان این‌که ستادهای روحانی در سراسر  کشور عمدتا توسط نیروهای اصلاح طلب شکل گرفته است، گفت: در شهر تهران برای امور مربوط به شورای شهر و کمک به ریاست جمهوری یک ستاد مستقل داریم که مرتضی حاجی رئیسش و حسن نباتی مدیر عاملش هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چند درصد از لیست شوراها به زنان و جوانان اختصاص می‌یابد، اظهار داشت: ما برای گزینش کاندیداها ملاک پایه در نظر گرفتیم این ملاک شامل سه محور یعنی اصلاح طلبی، پاک دستی و متخصص بودن است و30 درصد از این لیست را به بانوان و 20 درصد را به جوانان اختصاص می‌دهیم.

نایب رئیس شورای عالی سیاست گذاری در پاسخ به سوالی پیرامون رد صلاحیت برخی اصلاح طلبان و این‌که آیا شورای عالی در این جهت اقدامی را انجام داده است، یا خیر گفت: ما از ابتدا با مجلسی‌ها یعنی فراکسیون امید جلساتی برگزار کردیم و به آنان گفتیم که باید قانون شوراها مورد توجه قرار بگیرد چنان که مراجع چهار گانه استعلام به تصمیم‌گیری‌های هیئت‌های نظارت کمک می‌کند.

وی بیان داشت: خوشبختانه هیئت های اجرایی استعلامات را گرفته‌اند و بر اساس آن‌چه قانون به آنان گفته بود تصمیماتشان قابل دفاع است اما امکان اشتباه هست چرا که خطای انسانی وجود دارد و هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها خوب عمل کردند و قانون هم رعایت شده است.
 
حجت الاسلام موسوی لاری ادامه داد: پیش زمینه‌ای در ذهن هیئت‌های نظارت وجود دارد و فکر می‌کنند باید از شیوه شورای نگهبان استفاده  کنند اگر نظارت استصوابی وجود دارد مربوط به شورای نگهبان است و در انتخابات شوراها نباید این مسئله به این شکل مطرح شود.

نایب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان تصریح کرد: هیئت‌های نظارت ناظری بر کار دستگاه‌های اجرایی هستند که اگر به کسی ظلم شد مرجعی برای شکایت باشد و برای شوراهای شهرستان‌ها چنین چیزی لحاظ شده که می‌توانند برای رد صلاحیت تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: در همین زمینه به هیئت مرکزی نظارت گزارش داده‌ایم و خواستیم که قانون نصب‌ العین قرار بدهند و هیئت مرکزی قول داده که به این مسئله به صورت جدی رسیدگی کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که جهانگیری به عنوان نامزد پوششی در مناظره روز گذشته صراحت بیشتری نسبت به روحانی داشت و اکنون در نظرسنجی‌ها هم محبوبیت جهانگیری افزایش یافته، آیا زمان خاصی برای کناره گیری وی در نظر گرفته شده است یا خیر، گفت: نمی‌دانم واژه پوششی چیست و از کجا آمده است؛ جمع‌بندی جریان اصلاحات این بود که از فضای رسانه‌ای ایجاد شده در انتخابات استفاده کند جهانگیری در اولین مناظره خوب عمل کرد و دیدگاه‌هایش را شفاف برای مردم توضیح داد همان جریانی که حامی روحانی به عنوان کاندیدای اصلی است خودش مدیریت می‌کند که فضا به سمتی برود که در نهایت یک نفر داشته باشیم این‌که چگونه کنار برود در آینده تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: تا برگزاری انتخابات فرصت زیادی باقی مانده و ما صبر می‌کنیم هم فضای کشور دستمان می‌آید و هم می‌توانیم تحلیل کنیم و بنای تنش و درگیری هم نداریم چرا که رقابت فکری است و می‌توانیم به نتیجه گیری برسیم اما تاکنون زمانی برای کناره‌گیری جهانگیری تعیین نشده است.

وزیر کشور دولت اصلاحات در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر این‌که با توجه به موضع‌گیری شما این مسئله به ذهن می‌آید که ممکن است کاندیدای نهایی اصلاحات تغییر کند، آیا چنین چیزی صحیح می‌باشد، گفت: ما تا این لحظه چنین برداشتی نداشته‌ایم روحانی کاندیدای اصلی ماست و تغییر هم پیدا نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا ستادهای شورای عالی سیاست‌گذاری برای جهانگیری هم تبلیغ می‌کند یاخیر، گفت: در تهران و شهرستان‌ها ستاد ما همان ستاد روحانی‌ست البته ما کار ویژه‌ای در ستادمان برای ریاست جمهوری انجام نمی‌دهیم و فقط از تصمیماتشان حمایت می‌کنیم آقای جهانگیری هم نیازی به ستاد مستقل  ندارد و از همین ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.

حجت الاسلام موسوی لاری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد احزاب دیگر اصلاح طلب هم لیست جداگانه برای انتخابات شوراها ارائه می‌دهند، ارزیابی‌تان از این مسئله چیست، گفت: تصمیماتی که شورای عالی گرفته برای عامه اصلاح طلبان است البته ممکن است در این میان فرد یا افرادی باشند که با تصمیم ما همراهی نکنند ما نمی‌توانیم الزامشان کنیم که حتما از تصمیم ما تبعیت کنند اما هنر شورا این بوده که احزاب مطرح را دور یک میز آورده تا سخن واحد داشته باشند.

وی افزود: البته ممکن است حزبی هم اصلا عضو شورای عالی نباشد و ما در مورد این مسئله هم نمی‌توانیم آنان را ملزم به حمایت از تصمیم‌تان کنیم چراکه عضو ما عضو شورای عالی نیستند.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.