وزیر نیرو با بیان اینکه ایران قربانی پدیده تغییر اقلیم است، گفت: این پدیده نه تنها معیشت مردم بلکه سلامتی انسان ها را به مخاطره انداخته است.

ایران قربانی پدیده تغییر اقلیم استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حمید چیت چیان وزیر نیرو در اولین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار عنوان کرد: برگزاری نشست تجاری مشترک در حوزه انرژی پایدار نشانه اهتمام سیاست گذاران، مدیران و نهادهای ایرانی و اروپایی در موضوع کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

وی افزود: ایران یکی از کشورهایی است که در نتیجه تغییر اقلیم دچار خشکسالی‌های ممتد شده و خشک شدن تالاب ها، پدیده ریزگردها، هجوم گرد و غبار، کاهش سطح ایستایی منابع آب، خشک شدن باغات و مزارع در مناطق متعددی از ایران و در نتیجه خالی شدن تعدادی از روستاها و کوچ اجباری آن ها به حاشیه شهرهای بزرگ شده است.

چیت چیان با بیان اینکه ایران قربانی پدیده تغییر اقلیم است، افزود: این مشکلات نه تنها معیشت بلکه حتی سلامتی انسان ها را به مخاطره انداخته و به منظور غلبه بر این مشکلات، فعالیت های گسترده ای از سوی سیاست گذاران در دولت و مجلس شورای اسلامی برنامه ریزی شده و با مشارکت همه سازمان ها و بنگاه های خصوصی در حال اجرا و پیاده سازی است.

چیت چیان بیان کرد: ایران در راستای برخورد با این پدیده اقداماتی را در 3 محور مختلف از جمله انطباق با شرایط جدید اقلیمی، کاهش تولید بادهای گلخانه ای و مشارکت و فعالیت با انجمن های بین المللی انجام داده است.

وزیر نیرو با اشاره به مدیریت مصرف انرژی تصریح کرد: کاهش مصرف انرژی، شدت آن و بهینه سازی مصرف انرژی از مسائل مهمی است که در جانب عرضه و تقاضا مورد توجه قرار گیرد.

چیت چیان گفت: توانستیم نیروگاه ها که از بزرگترین مصرف کنندگان سوخت فسیلی هستند را با تبدیل به نیروگاه های سیکل ترکیبی راندمان آنها را افزایش دهیم و از توربین های کلاس f و h   که دارای راندمان بالاتری هستند استفاده کنیم.

به گفته وی یکی از اقدامات مهم این وزارتخانه هوشمند سازی شبکه توزیع برق است که با استفاد از این روش کنترل دقیق تری در مصرف داشته باشیم و به سمت کاهش مصرف انرژی و ارتقا فناوری سوق داده شود.

وزیر نیرو عنوان کرد: جایگزینی مصرف سوخت های مایع با مصرف گاز طبیعی به عنوان سوخت پاک یکی دیگر از اقدامات مهم ما بوده و طی سه سال گذشته حدود 43 درصد از مصارف سوخت نیروگاه های حرارتی به سوخت های مایع یعنی گازوئیل و مازوت اختصاص داده شده درنتیجه این امر باعث کاهش 15 میلیون تن انتشار گازهای گلخانه ای در سال گذشته شده است.

چیت چیان توسعه کاربرد انرژی های تجدیدپذیر را یکی دیگر از اقدامات مهم دولت برشمرد و افزود: بیش از 11 هزار و 600 مگاوات از نیروگاه های کشور را نیروگاه های تجدید پذیر تشکیل می دهند همچنین نیروگاه های نصب شده در کشور بیش از76 هزار مگاوات است که 15 درصد آن متعلق به این نیروگاه های تجدیدپذیر است.

وی بیان کرد: اگر فقط نگاه به انرژی خورشیدی و بادی داشته باشیم میزان نیروگاه های نصب شده درسال گذشته به نسبت سال ماقبل خود با افزایش مواجه بوده و تعداد آن از 140 به 350 مگاوات رسیده است.

چیت چیان افزود: اولین نیروگاه 1 مگاواتی خورشیدی 6 ماه گذشته در شهر اراک به بهره برداری رسیده همچنین در 3 ماه قبل 2 واحد 7 مگاواتی خورشیدی به صورت همزمان درهمدان مورد بهره برداری قرار گرفت. شایان ذکر است که در دو روز گذشته یک مورد نیروگاه 10 مگاواتی نیز در استان اصفهان مورد به بهره برداری قرار گرفت و امید است در آینده شاهد افزایش نیروگاه های خورشیدی در سطح کشور باشیم.

وی عنوان کرد: در 3 سال گذشته در ایران تنها 3 واحد تولید کننده برق تجدیدپذیر از بخش خصوصی وجود داشت این در حالی است هم اکنون 490 بنگاه خصوصی، برق تجدیدپذیر تولید می کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: قیمت فروش برق به مصرف کنندگان یارانه ای بوده و به قیمت 2 سنت به فروش می رسد، همچنین متوسط قیمت خرید تضمینی برق به طور متوسط11 سنت است.

چیت چیان عنوان کرد: تا کنون سرمایه گذاران خصوصی استقبال خوبی در این خصوص نشان داده اند و با استناد به مطالب ذکرشده دروزارت نیروی اقتصاد و دارایی میزان بیش از 3 میلیارد دلار برای برق تجدیدپذیر ثبت شده که از میزان برخی سرمایه گذاری شده و اقدامات ابتدایی برخی دیگر نیز صورت گرفته است.

وی بیان کرد: ایران به صورت تاریخی در تامین انرژی جهان نقش مهمی داشته و این مسئله برای ما حائز اهمیت است که مشارکت بالایی در زمینه جلوگیری از تعهد اقلیم داشته باشیم.

وزیر نیرو اظهار داشت: ازآنجایی که ایران توانایی فروش گاز طبیعی به نقاط جهان را دارد لذا در کنار منابع فسیلی امکان اتصال شبکه برق ایران به شبکه برق اروپا از طریق کشور ترکیه وجود دارد تا بدین طریق مبادلات برقی با اتحادیه اروپا انجام پذیرد.

وی در پایان بیان کرد: امید است خروجی این نشست بتواند زمینه را برای همکاری کشور با اتحادیه اروپا فراهم کند و شاهد همکاری های بالایی باشیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
هم میتوانید اب از خلیج فارس وهم ازدریای خزر وهم از هدر رفت ابهای سطحی اگر مدیریت شود وهم از طریق صرفه جوئی مردم قسمتی از خشکسالی را برطرف کرد
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۱۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
برنامه ریزی ها هم بی تاثیر نیست
آخرین اخبار