به رغم نگرانی کشورهای اروپایی از وضع حقوق بشر در ترکیه، وزیر امور خارجه آلمان درباره پایان دادن به مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، «زیگمار گابریل» هنگام ورود به نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در والتا پایتخت مالت گفت: دولت آلمان با قطع مذاکرات عضویت کاملا مخالف است .

وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد این کار کمکی نخواهد کرد و به عقیده ما واکنشی کاملا بد خواهد بود.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که روز جمعه در مالت گرد هم می آیند قرار است بخشی از نشست خود را به ترکیه اختصاص خواهند داد. روابط اتحادیه اروپا با این کشور بعد از کودتای نافرجام ژوئیه 2016 با تنش رو به رو است.

این بحران مارس گذشته در تبلیغات همه پرسی افزایش اختیارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به اوج خود رسید. اردوغان بعد از لغو گردهمایی طرفداران خود در چند کشور اروپایی این کشورها را به « نازیسم و فاشیسم » متهم کرد.

اتریش که از کشورهای اروپایی کاملا منتقد آنکارا است بار دیگر تعلیق رسمی مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را خواستار شد. این مذاکرات سال 2005 شروع شد اما بعد از چند سال بی نتیجه مانده است.

این در حالی است که اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتقد پاکسازی گسترده در ترکیه بعد از کودتای نافرجام و همچنین دستگیری مخالفان کرد و زندانی شدن خبرنگاران هستند.

سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش هنگام ورود به والتا اعلام کرد من فکر می کنم ادامه روند عضویت ( در اروپا ) در حالی که ترکیه هر سال از ما بیشتر فاصله می گیرد کاملا بد است .

وی تاکید کرد ما در نهایت به تصمیمی صریح در سطح اروپا نیاز داریم.

اما برلین با چنین گزینه ای مخالفت است.

زیگمار گابریل اعلام کرد ما ترکیه را حتی در دوره دیکتاتوری نظامی از ناتو ( سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ) اخراج نکردیم.

ژان مارک ایرو وزیر امور خارجه فرانسه نیز با اشاره به نگرانی کشورهای اروپایی اعلام کرد در نشستی که قرار است عصر جمعه با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه برگزار شود شفاف سازی بیشتر را خواستار خواهد شد.

وی با اشاره به زمینه های همکاری تعیین کننده از نگاه کشورهای اروپایی مثل اقتصاد، مسائل مرتبط با آوارگان و تروریسم اعلام کرد در همین حال باید با ترکیه مذاکره کرد .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار