برای نخستین بار در آذربایجان شرقی سونوگرافی ماهیان خاویاری در شهرستان جلفا با موفقیت انجام شد.

اجرای طرح سونوگرافی ماهیان خاویاری در شهرستان جلفابه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مدیرامور شیلات و آبزیان جهادکشاورزی استان  با مهم دانستن این فرآیند گفت : اجرای طرح سونوگرافی ماهیان خاویاری در شهرستان جلفااین روش را مرکز آبزیان استان و اساتید دانشگاه تهران به منظور حفظ نسل ماهیان خاویاری و افزایش تعداد آنها، در شهرستان جلفا اجرا کردند.
محمد صمدزاده افزود : در این روش که هیچ نوع خطری برای ماهی ها ندارد نخست ماهی را صید کرده و  سپس با محلول گل میخک آن را بیهوش می کنند و سپس سونوگرافی برای تشخیص نر یا ماده بودن آن در  دو دقیقه انجام می شود.
وی گفت : با این روش نوع جنسیت و سلامت جسمی ماهی ها شناسایی شده و جنس نر این نوع ماهی به صورت گوشتی مصرف شده و جنس ماده برای  تکثیر به داخل حوضچه برگردانده می شود.
صمدزاده در ادامه گفت : در طی سال های اخیر به دلیل صید بی رویه این نوع ماهی در سواحل دریای خزر، نسل آن در حال انقراض است و طبق دستورالعمل  مرکز شیلات کشور استان هایی که قادر به تولید این نوع ماهی هستند باید اقدامات لازم را انجام دهند.
مدیرامور شیلات و آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان‌ شرقی افزود : سال گذشته بیش از 10 تن  گوشت این نوع ماهی در استان تولید و به بازار عرضه شد.
صمدزاده گفت : در استان فیله ماهی که از نوع مرغوب ماهی خاویاری است در چهار مرکز پرورش ماهی در حال تولید است.
انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.