وزیر نیرو گفت: در ابتدای دولت یازدهم تنها سه تولیدکننده برق تجدیدپذیر در کشور وجود داشت تا بتوان از آن‌ها برق را خریداری کرد ولی در حال حاضر 490 تولیدکننده برق تجدیدپذیر در سراسر کشور وجود دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمید چیت‌چیان صبح امروز در  مراسم افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از محورهای اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بالا بردن تاب‌آوری اقتصاد ملی است.

وی افزود: یکی از شیوه‌ها در افزایش تاب‌آوری اقتصادی این است که تولید برق را به منابعی که در هر محل وجود دارد متکی کنیم؛ به عنوان مثال اگر در هر زمان و به هر دلیل انتقال گاز در منطقه‌ای دچار مشکل شد، برق آن منطقه نباید قطع شود.

وزیر نیرو گفت: بهترین شیوه برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است که در دولت یازدهم به موضوع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر توجه ویژه‌ای شد.

وی عنوان داشت: از ابتدا تا انتهای دولت یازدهم هر میزان که ظرفیت نیروهای تجدیدپذیر ایجاد شده بود، طی مدت سه سال و نیم گذشته این میزان 2.2 برابر شده و بنابراین توسعه قابل ملاحظه‌ای داشته است.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: هنوز در ابتدای راه هستیم و گسترش‌های بسیار زیادی در آینده خواهیم داشت؛ در کمتر از یک سال اخیر نخستین واحد یک مگاواتی انرژی‌های خورشیدی راه‌اندازی شد که بزرگترین واحد بود.

وی ادامه داد: همچنین حدود 3 ماه گذشته در شهر همدان 2 واحد 7 مگاواتی راه‌اندازی شد و امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری از نخستین و بزرگترین نیروگاه 10 مگاواتی کشور هستیم که به دنبال آن نیروگاه 30 مگاواتی و ظرفیت‌های بالاتر قابل ساخت است.

وزیر نیرو تصریح کرد: بر اساس روند پیش رو، اطمینان داریم که دستیابی به هدف تولید 5 هزار مگاوات برق از انرژی‌های تجدیدشونده در طول برنامه ششم هدف بزرگی نبوده و کاملاً قابل دسترسی است و صورت می‌پذیرد.

وی اذعان داشت: به دلیل وجود امکان ماژولار، می‌توان نیروگاه‌هایی از 10 تا 500 مگاوات ایجاد کرد و بنابراین این فرصت برای سرمایه‌گذاران به وجود خواهد آمد تا با توجه به توانایی خود بتوانند نیروگاه‌هایی را با هر میزان قدرتی ایجاد کنند.

چیت‌چیان تأکید کرد: برخلاف نیروگاه‌های متمرکز بزرگ که نیازمند 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است این کار امکان‌پذیر است که در تولید برق از خورشید بتوان با یک و یا 2 میلیارد تومان اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

وی بیان داشت: مردمی کردن اقتصاد یکی از جنبه‌های تقویت اقتصاد مقاومتی است؛ کمتر سرمایه‌گذاری توانایی سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومان برای چنین پروژه‌هایی وجود دارد اما تعداد کسانی که بخواهند با حداکثر 5 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنند زیاد است.

وزیر نیرو اضافه کرد: در ابتدای دولت یازدهم تنها 3 تولیدکننده برق تجدیدپذیر وجود داشت تا بتوان از آن‌ها برق را خریداری کرد ولی در حال حاضر 490 تولیدکننده برق تجدیدپذیر در سراسر کشور وجود دارد که برق از آن‌ها خریداری می‌شود.

وی ابراز داشت: برخی از تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر تنها یک پنل تولید برق تجدیدپذیر را بر روی پشت بام خود نصب کرده و پس از تولید برق، آن را به دولت می‌فروشند که دولت نیز وظیفه خریداری از آن‌ها را دارد.

چیت‌چیان اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور وجود دارد؛ در همین سایتی که قرار داریم، 30 درصد تجهیزات از ساخت داخل کشور است و اطمینان داریم که طی 2 سال آینده 100 درصد این تجهیزات در داخل کشور تولید خواهد شد چراکه بازار به سرعت افزایش پیدا کرده و انگیزه برای تولید این تجهیزات را افزایش می‌دهد.

وی در پایان یادآور شد: در مقررات لحاظ شده که کسانی که با استفاده از تجهیزات داخلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا 30 درصد قیمت بالاتری برای برق تولیدی آن‌ها پرداخت می‌شود.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.