مدیر سازمان منع تسلیحات شیمیایی از مصر، کره شمالی،‌ سودان جنوبی و اسرائیل به عنوان تنها طرف‌هایی که پیمان منع تسلیحات شیمیایی را امضا نکرده اند، خواست بدون درنگ آن را امضا کنند.

درخواست‌های بین المللی برای کمک به محو تسلیحات شیمیایی

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات بین المللی روز چهارشنبه از همه کشورها خواستند به خلاص شدن همیشگی از شر تسلیحات شیمیایی کمک کنند و در همان حال سازمان منع تسلیحات شیمیایی هشدار داد پیشرفتی که طی دهها سال در این زمینه به دست آمده است در معرض خطر قرار دارد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در مراسمی که به مناسبت بیستمین سال تاسیس سازمان منع تسلیحات شیمیایی برگزار شد از دستاوردهای این سازمان تاکنون ستایش کرد.

براساس این گزارش، این سازمان توانسته است حدود 95 درصد ذخایر اعلام شده تسلیحات شیمیایی را در سراسر جهان نابود کند. این سازمان در سال 2013 به علت تلاش جدی و مستمر برای اجرای پیمان منع تسلیحات شیمیایی که در آوریل 1997 امضا شد، جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

اما در میان گزارش ها در خصوص حملات با استفاده از گازهای سارین و خردل و کلر در جنگ داخلی تلخ در سوریه، گوترش هشدار داد به رغم دو دهه موفقیت، دستاوردهای به دست آمده در معرض خطر قرار دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام ویدئویی ضبط شده که در این مراسم پخش شد تاکید کرد مناطقی از خاورمیانه، قوانین ضد تسلیحات شیمیایی را نقض می کنند. حمله اخیر در سوریه یادآوری ترسناک این خطر است. کسانی که مرتکب این جنایات می شوند نباید بتوانند از مجازات فرار کنند.

گوترش افزود: طی بیست سال، ما در این زمینه متحد بودیم و اکنون مصمم هستیم تلاش کنیم که این سلاح شیطانی از صفحه تاریخ محو شود.

احمد ازومجو مدیر سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز چهارشنبه اذعان کرد حرکت ما به سوی خلاص شدن همیشگی از شر تسلیحات شیمیایی، به نقطه عطف مهمی رسیده است.

وی افزود: در سوریه، سازمان منع تسلیحات شیمیایی با بزرگترین آزمون درباره میزان پایبندی به تعهدات مواجه شد. فعالیت ما در سوریه هنوز به پایان نرسیده است. برای ما بسیار نگران کننده است که همچنان شاهد گزارش هایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی هستیم.
ازومجو از مصر، کره شمالی،‌ سودان جنوبی و اسرائیل به عنوان تنها طرف هایی که پیمان منع تسلیحات شیمیایی را امضا نکرده اند خواست بدون درنگ آن را امضا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار