ایجاد خوشه‌های صنعتی مزایا و معایب مختلفی دارد، اما برخی کارشناسان معتقدند رقابت پذیری لازمه رونق اقتصادی بوده که با ایجاد این خوشه‌ها محقق خواهد شد.

خوشه‌های صنعتی، چالش‌ها و فرصت‌ها/ رقابت پذیری لازمه رونق اقتصادی استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، واحدهای صنعتی که در یک رشته و منطقه جغرافیایی فعالیت می‌کنند، با عنوان خوشه صنعتی شناخته می‌شوند و در حال حاضر و با توجه به رشد فزاینده این واحد‌ها همواره این گمانه زنی‌ها مبنی بر تهدید و فرصت بودن این خوشه‌ها ایجاد شده بود.

برخی از کارشناسان معتقدند اینگونه فعالیت‌ها در این واحدهای صنعتی از جهتی موجب همکاری نهادهای مختلف محلی برای ارتقا سطح پویایی و بهبود قابلیت رقابت پذیری می‌شود، اما از سوی دیگر این تهدید وجود دارد که عدم برنامه ریزی دقیق و سیاست گذاری مناسب چالش هایی را برای صنعت کشور بوجود آورد.

چالش دیگر خوشه صنعتی این است که فراوانی ایجاد آن در یک استان منجر به تک محصولی شدن آن منطقه می‌شود که این امر در درازمدت موجب بی توجهی به مزیت‌های نسبی مناطق و عدم استفاده بهینه از منابع خواهد شد.

علی یزدانی معاون وزیر صنعت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص انتقاداتی که بر تعدد و تکثر خوشه‌های صنعتی می‌شود، گفت: دلایل مختلفی برای تکثر خوشه‌های صنعتی وجود دارد به عنوان مثال برخی از صنایع نیازمند آزمایشگاه بوده و از آنجایی که ایجاد آزمایشگاه برای هر کدام از آنها میسر نیست تجمیع آنها می‌تواند این مشکل را مرتفع سازد.

وی با بیان برخی مشکلات خوشه‌های صنعتی اظهار داشت: در حال حاضر این خوشه‌ها با مشکلاتی از قبیل تأمین مواد اولیه، فروش و آموزش مواجه هستند که می‌بایستی برای این مسئله تدابیری اتخاذ شود، از سوی دیگر با توجه به پتانسیل بالای برخی از استان‌های کشور در حوزه‌های مختلف می‌توان از طریق تجمیع آن‌ها قدم در راه احیای آنها برداشت.

یزدانی تصریح کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی متولی اصلی خوشه‌های صنعتی بوده و ما نیز همانند همه کشورهای دنیا از این بخش حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد و از آنجا که در برخی از استان‌ها پتانسیل صادرات کالا وجود دارد، تعدد خوشه صنعتی در آن استان موجب رضایتمندی خواهد شد.

همچنین غلامرضا سلیمانی عضو هیأت مدیره صنایع کوچک و متوسط نیز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، عنوان کرد: درصورتیکه گرایش به این خوشه‌ها نداشته باشیم، دیرتر به سمت رقابت پذیری سوق داده می‌شویم لذا حمایت از آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: باید از ظرفیت‌های برخی از استان‌ها به منظور رونق کسب و کار در مناطق ایران و افزایش صادرات استفاده نمود و بدین طریق شرایط برای ارزآوری، افزایش نرخ اشتغال و ورود به بازارهای جهانی فراهم شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار