رئیس سازمان هواشناسی گفت: ایران در منطقه نیمه‌خشک زمین واقع‌ شده است و میزان بارش در آن کمتر از یک‌ سوم متوسط جهانی است بنابراین باید این منابع محدود را مدیریت کرد.

میزان بارش‌های کشور کمتر از یک‌سوم متوسط جهانی است
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، داود پرهیزگار در نخستین همایش ملی  بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران که امروز در دانشگاه قم برگزار شد با اشاره به  اینکه منطقه خاورمیانه در نیم‌کره خشک و نیمه‌خشک زمین واقع‌ شده است اظهار داشت: نخستین موردی که باید بپذیریم حقیقت سرزمین نیمه‌خشک کشور است.
 
پرهیزگار با اشاره به میانگین‌های بارش در سطح جهانی افزود: میانگین بارش در کشور از یک‌ سوم میانگین جهانی کمتر است.
 
وی با بیان اینکه خشکی منطقه خاورمیانه ناشی از نحوه گردش جو است ،گفت: طبیعتاً تغییر و دست‌کاری در جو امری غیرممکن است بنابراین باید منابع آبی را مدیریت کنیم.
 
رئیس سازمان هواشناسی با بیان عوامل اصلی پدیده گرد و غبار تصریح کرد: افزایش گردوغبار دو علت عمده دارد خشک‌سالی و توسعه ناپایدار است.
 
وی با اشاره به افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان تأکید کرد: در 3 دهه اخیر درجه حرارت کره زمین یک درجه افزایش پیدا کرده است.
 
پرهیزگار با بیان اینکه تغییر اقلیم امروز به بحث نخست در بین چالش‌های جهانی مطرح‌شده است خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تأثیر این تغییر اقلیم تکرار خشک‌سالی، بارش‌های سیلابی ،کاهش روزهای سرد سال و افزایش روزهای گرم است.
 
رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه در طول 10 سال گذشته هیچ‌ وقت میزان بارش از حد نرمال بالاتر نرفته است، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود امسال هم‌روند 10 سال گذشته ادامه داشته باشد.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار