نریمانی: جامعه ما از كار تیمی لذت نمی‌برد/ در تصویر با محدودیت مواجهیم

فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر ضمن لزوم آمادگی برای كار تیمی، به چرایی اقبال كم سینماگران از اقتباس ادبی پرداخت.

نریمانی: جامعه ما از كار تیمی لذت نمی‌برد/ در تصویر با محدودیت مواجهیمبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ کوروش نریمانی فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر با توجه به اینكه برای پیشرفت در عرصه هنر، جامعه هنری‌ باید به لحاظ فكری تقویت شده و خودش را برای كار تیمی آماده كند، درباره چرایی اقبال كم سینماگران از اقتباس ادبی در آثارشان صحبت كرد.

نریمانی در این خصوص اظهار داشت: طی این سال‌ها اقتباس از ادبیات در سینمای ما اتفاق افتاده و اتفاقا موفق هم بوده و حتی خود رمان‌نویسان هم حضور داشته و در نگارش فیلم‌نامه مشاركت داشتند اما الان این اتفاق خیلی كم رخ می‌دهد كه دلایل مختلفی دارد. به نظرم یكی از دلایل این اتفاق این است كه نویسندگان و در كل همه ما در یك سیستم درستی پرورش نیافتیم، یعنی در واقع از كار تیمی لذت نمی‌بریم و معمولا در همه امور تمایل بیشتری به سمت اقدامات فردی داریم؛ چون واقعا آماده نشده‌ایم و خیلی وقت‌ها راضی نیستیم از سلایق و علایق شخصی خودمان كوتاه بیاییم، مگر اینكه لزوما خودمان بخواهیم مسئولیت اصلی را برعهده بگیریم.

وی تاكید كرد: من شخصا پیشنهاد خاصی برای حل این مشكل ندارم اما آنچه دغدغه‌ام است این است كه ما باید خودمان را برای كار تیمی آماده كنیم و برای رسیدن به این هدف، شرایط جامعه، دولت، عرف جامعه و سیاست در این ماجرا دخیل‌اند كه باید با همكاری همین ارگان‌ها اتفاقی رخ بدهد.

نریمانی در ادامه دلایل دیگر دوری از اقتباس در فضای سینما را برشمرد و توضیح داد: در حال حاضر فضای سه‌گانه‌ای در حوزه نشر كتاب، تئاتر و سینمای كشورمان حاكم شده است، یعنی به نوعی چندین نگاه و سلیقه به این عرصه‌ها وارد شده است و خود من بارها با این موضوع مواجه شده‌ام. در حوزه نشر بعد از انقلاب با شرایطی كه پیش آمد، از زندگی آدم‌‌ها توصیفاتی می‌شود كه خیلی از اتفاقات اجازه تصویری شدن را ندارند. همچنین در عین حال خیلی وقت‌ها روابط و توصیفات اساسی از نظر رمان‌نویس است كه نمی‌شود آن را در تصویر آورد. گذشته از این مباحث، موقعیت‌های دراماتیك می‌ماند كه می‌تواند به كمك فیلم‌نامه‌نویس بیاید كه باز هم ممكن است موقعیت‌ها در رمان به شكلی آزاد مطرح شده باشند اما در تصویر با محدودیت مواجه شوند.

او در جمع‌بندی این بحث خاطرنشان كرد: یكی دیگر از دلایل اقبال كم نسبت به اقتباس هم می‌تواند مسئله اقتصادی باشد كه ممكن است هزینه زیادی داشته باشد؛ بنابراین مجموعه‌ای از این اتفاقات است كه باعث می‌شود خیلی اقتباس در سینمای كشورمان رخ ندهد.

نویسنده مجموعه‌های «پایتخت»، «پادری- دودكش2» و ... در پایان از نگارش فیلم‌نامه یك سریال طنز خبر داد و گفت: در حال حاضر مشغول نگارش یك مجموعه طنز كه كار شیرینی است هستم، نام فعلی این مجموعه «زوج و فرد» نام دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار