وزیر بهداشت با بیان اینکه در کشور ۴۰ بیماری وجود دارند که می‌توان آنها را در زمره بیماری‌هاى خاص دانست، گفت: در این زمینه ابتدا دولت باید برآوردهاى اعتباری را انجام دهد سپس مجلس آن را تصویب کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم افتتاح سامانه حامی براى بیماران متابولیک در دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتى در جمع خبرنگاران گفت: بیماران متابولیک نمی‌توانند از غذاهای معمولی مانند نان، ماکارونى، شیرینى استفاده کنند و سامانه‌ای به عنوان حامى این بیماران در نظر گرفته شده است که آنان می‌توانند در آن ثبت نام کرده تا احتیاجاتشان به درب منزل آن‌ها ارسال شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزار خانواده تحت پوشش سامانه حامى قرار گرفته‌اند، ادامه داد: با راه اندازى این سامانه، دیگر نگرانی تامین دارو و غذا برای این خانواده‌ها رفع شده و بر همین اساس ما از شرکت‌های تولید کننده و سازمان غذا و دارو تشکر می‌کنیم و امیدواریم برای همه بیماران خاص این خدمات ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در گذشته همه غذاهای بیماران متابولیک خارجی بود، گفت: خوشبختانه امروز شرکت‌هاى ایرانى مسئول هستند و این غذا‌ها را تولید می‌کنند، هرچند که برایشان صرفه اقتصادی هم ندارد و امروز از آن‌ها تقدیر کردیم. 

هاشمى افزود: امروز دیدیم پدری که سه فرزند مبتلا به بیماری‌های متابولیک داشت، می‌گفت که به دلیل نبود چنین خدماتی در گذشته، یکی از فرزندانش را از دست داده، اما در حال حاضر دو فرزند دیگرش نه تنها سالم هستند، بلکه مانند یک فرد عادی زندگی کرده و توانایی انجام ورزش را نیز دارند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره مطالبه خانواده‌های بیماران متابولیک مبنی بر خاص شدن این بیماری گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم اکنون ۴۰ بیماری در کشور وجود دارند که می‌توانند تعریف بیماری خاص را داشته باشند، اما اولا باید دولت این موضوع را بررسی و اعتبارات آن را برآورد کند و سپس مجلس آن را به تصویب برساند.

هاشمی با بیان اینکه ما در حال حاضر برای هر بیمار خاص سالانه یک میلیارد هزینه می‌کنیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم براى بیماران خاص از اعتبارات کل کشور هزینه شود، در این زمینه مجلس باید تصمیم بگیرد و ما قطعا به عنوان متولی سلامت مردم استقبال می‌کنیم که بخشی از اعتبارات عمومی در این راستا مورد استفاده قرار گیرد.

رتبه ۱۵۰ جهان را در زمینه تخصیص بودجه به نظام سلامت داریم
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از سامانه حامی برای بیماران متابولیک که در انستیتو تغذیه دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: یکی از وظایف مهم دولت‌ها تکریم مردم است، زیرا این مردم هستند مسئولان را انتخاب می‌کنند و ما در جمهوری اسلامی افتخار می‌کنیم که میراث شهدایی را که جان خود را در راه دین و کشور فدا کردند، در اختیار داریم و این شهدا بودند که این نظام را روی کار آوردند. 
 
وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید وظیفه تکریم مردم را در هر سمت و رده‌ای به خوبی انجام دهند، ادامه داد: اگر همه ما پاسدار خون شهدای انقلاب اسلامی و مراقبت از قانون اساسی باشیم و انتخابات در مدار قانون برگزار شود، آنهایی روی کار می‌آیند که وام دار مردم هستند.
 
هاشمی با بیان اینکه هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به خلق نیست، افزود: حرف زدن راحت است، اما مهم عمل کردن است و باید این جمله را که بنی آدم اعضای یکدیگرند سر لوحه کار خود قرار دهیم. ما در کشور برادران و خواهران دینی و به طور کلی انسان هستیم و باید به همین دلیل مردم را تکریم کنیم. 
 
وزیر بهداشت اظهار داشت: برخی از ما که دنیا و کشورهای دیگر را دیدیم از این بابت غصه می‌خوریم که با وجود دینی که ارزش والایی برای انسان‌ها قائل است، تکریم مردم آنگونه که شایسته آنهاست، صورت نمی‌گیرد. 
 
هاشمی عنوان کرد: در دستورات دینی ما گفته شده که حرمت و آبروی یک انسان از خانه خدا به عنوان مقدس‌ترین مکان برای ما باارزش‌تر است و وظیفه ما به عنوان حاکمیت و حکومت بسیار سنگین است. 
 
وزیر بهداشت خطاب به مسئولان سازمان غذا و دارو و دست اندرکاران سامانه حامی برای بیماران متابولیک اظهار داشت: با راه اندازی این سامانه بخشی از آلام و نگرانی‌های بیماران متابولیک و خانواده‌ها کاهش پیدا کرد. همین که ۱۰ هزار خانوار دغدغه کمبود دارو و فرآوردهای مورد نیاز را ندارند و اینکه نگرانی برای تامین داروی موجود وجود ندارد، دیگر نیازی به رانت و اقدامات این چنینی برای تامین دارو نیست.
 
هاشمی با اشاره به پدر یکی از خانواده‌هایی که سه فرزند بیماری متابولیک داشته و رنج‌های بسیاری را تحمل کرده گفت: غصه‌های این پدر را شنیدیم و خوشحالیم که توانستیم به این خانواده‌ها کمک کنیم. این پدر گفته است که به خاطر نبود این دارو‌ها و مواد غذایی قبل از این دولت، یکی از فرزندان خود را از دست داد. اما خوشبختانه با خدمات ارائه شده در سامانه حامی دو فرزند دیگر این پدر با شادی و خوشحالی زندگی کرده و از این خدمات بهره می‌برند.

هاشمی عنوان کرد: ما باید اقدامات این چنینی در حوزه سلامت را از زبان خود مردم به تصویر بکشیم تا زمانی که مردم می‌خواهند انتخاب کنند تفاوت‌ها را ببینند و بر اساس آن انتخاب خود را انجام دهند. 
 
هاشمی با بیان اینکه اگر حمایتی که رئیس جمهور از نظام سلامت در این دولت کرد را ۱۰ برابر کنیم تاریخچه جمهوری اسلامی به دست می‌آید، افزود: اگر از ابتدای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت این اقدامات صورت می‌گرفت آن وقت باید می‌دیدم که در حوزه سلامت به کجا رسیده‌ایم و چه جایگاهی داریم. 
 
وی عنوان کرد: در دولت یازدهم ۲۱ هزار تخت را به مجموعه تخت‌های بیمارستانی اضافه کرده و ۳ هزار آمبولانس که داشتیم به ۶ هزار رسید. 
 
وی با بیان اینکه خدمتی که امروز برای بیماران متابولیک در دولت یازدهم ایجاد شد باید برای همه بیماران خاص فراهم شود، افزود: صرفه جویی که در راه اندازی این سامانه در بیمه‌ها و وزارت بهداشت صورت می‌گیرد بیش از هزینه کرد‌ها در راه اندازی سامانه حامی است. 
 
وی ادامه داد: این کار باید برای همه بیماران خاص صورت گیرد، اما متاسفانه مجلس تنها ۴ بیماری را به عنوان بیماری خاص شناخته و خدمات به آن‌ها ارائه می‌شود. 
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه انقلاب ما از محبت، احترام به مردم و حقوق شهروندان حمایت می‌کند، گفت: باید نظامی از خود مردم و در کنار آن‌ها روی کار بیاید و آنچه را که از دست دادیم باید آینه عبرت برای ما شده و چیزی را که از دست دادیم به دست آوریم و دولت و مجلس آینده باید ابزاری را فراهم کنند تا مردم به جز دغدغه رنج بیماری ناراحتی و دغدغه دیگری نداشته باشند که البته بخشی از این ابزار پیشگیری است. 
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه افرادی که تریبون در اختیار آنهاست نباید بیماری اعصاب روان ایجاد کرده و یاس را در جامعه حاکم کنند، گفت: ما داشته‌های زیادی داریم و نباید آن‌ها را از دست دهیم، زیرا جبران و از دست دادن آن‌ها آسان نبوده و نیاز به سال‌ها زمان برای بازگشت دارند. 

وی با اشاره به برخی افراد که از رفاه مردم خوششان نمی‌آید و با کلمه رفاه مشکل دارند، گفت: این افراد فکر می‌کنند مردم همواره باید درد و رنج داشته باشند، این در حالی است که رفاه در سخنان مقام معظم رهبری متبلور می‌شود: «مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشند و این کار با رمل و اسطرلاب شدنی نیست.

به گفته وزیر بهداشت پولی که در کشور در حوزه سلامت اختصاص پیدا کرده در جهان رتبه حدودی ۱۵۰ را دارا است.

وی یادآور شد: تریبون‌هایی که از بیت المال استفاده می‌کنند باید نودوستی را که چیزی جز محبت نیست، ترویج دهند همان طور که دین ما دین محبت و مهربانی است و خشم و ظلم و ستم در آن جایی ندارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار