کمیسیون ویژه اصلاحات افغانستان از روی کاغذ ماندن پیشنهادهای این کمیسیون از سوی حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد کرد.

کمیسیون انتخابات پیشنهادهای کمیسیون اصلاحات را نادیده گرفته است

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نهادهای ناظر انتخابات، حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات را در عملی کردن پیشنهادهای کمیسیون ویژه اصلاحات انتخابات به کوتاهی متهم می‌کنند و می‌گویند که تاکنون بسیاری از پیشنهادهای این کمیسیون روی کاغذ باقی مانده است.

کمیسیون ویژه اصلاحات انتخابات پس از سه ماه کار بسته‌‌ی را برای آوردن اصلاحات در روند انتخابات پیشنهاد کرد، اما بیشترین پیشنهادهای این کمیسیون تاکنون روی کاغذ باقی مانده است.

- تغییر نظام انتخابات از رای واحد غیرقابل انتقال به نظام موازی

- باطل ساختن کارت‌‌های رأی دهی 

- مشخص ساختن درجۀ تحصیل اعضای شوراهای ولایتی

- روشن شدن فهرست رأی دهند‌گان بربنیاد شناسنامه‌‌های تابعیت پیش از برگذاری انتخابات

-  حضور دو شهروند خارجی در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی بدون حق رأی

-  استفاده از کارمندان دولتی به جای کارمندان موقت در هنگام برگذاری انتخابات

-  پاسخگو بودن کمیسیون‌‌های انتخاباتی به کمیته شفافیت

-  اختصاص دادن یک کرسی به اهل هنود در مجلس نماینده‌گان

-  کوچک شدن حوزه‌‌های انتخاباتی

-  توزیع شناسنامه‌های برقی

-  تسجیل سهم کرسی‌های زنان در شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها به ۲۵ درصد

- هفت عضوی شدن اعضای کمیسیون مستقل انتخابات

- پنج عضوی شدن اعضای کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌‌های انتخاباتی

این‌ها مهمترین پیشنهادهای این کمیسیون استند که از این میان تنها مسأله کم شدن کمیشنران کمیسیون‌های انتخابات عملی شده‌اند و مسأله کوچک شدن حوزه‌های انتخابات و توزیع شناسنامه‌های برقی هنوز نهایی نشده‌اند.

رحمت الله صالحی، عضو بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، گفت: «متاسفانه یک بخشی از این پیشنهادها شامل فرمان تقنینی نشدند و یک بخش دیگر آن هنوزهم از سوی کمیسیون عملی نشده‌اند.»

عملی نشدن پیشنهادهای کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی ناکامی برای رهبران حکومت و کمیشنران جدید کمیسیون مستقل انتخابات دانسته می‌شود.

جانان عبدالرحیم زی، عضو شبکه اکسین، گفت: «این یک کوتاهی حکومت بوده است که نتوانست پیشنهادهای این کمیسیون را عملی کند و هم چنان کمیسیون مستقل انتخابات این پیشنهادها را نادیده گرفته است.»

کمیسیون مستقل انتخابات می‌پذیرد که بخش بزرگی از این پیشنهادها تاکنون عملی نشده‌اند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، سخنگو و دبیر کمیسیون مستقل انتخابات، گفت: «شاید یک بخشی از این پیشنهادها تاکنون عملی نشده باشند، اما کمیسیون از هر طرح و پیشنهادی که سبب اصلاحات و باز گرداندن اعتماد مردم به روند انتخابات شود، استقبال می‌کند و آن را عملی می‌سازد.»

طلوع نوشت: باگذشت نزدیک به چهار ماه از آغاز کار کمیشنران تازه کمیسیون مستقل انتخابات، تاکنون این کمیسیون نتوانسته است زمان برگذاری انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی‌ها را اعلام کند


انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.