وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سعدی پرچمدار اعتدال و میانه روی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بزرگداشت یادروز سعدی در جوار آرامگاه این شاعر گفت: سعدی پرچمدار اعتدال، عقلانیت، انسانیت، شرافت و کرامت است.

صالحی امیری با بیان اینکه امروز جهان اسلام در خشونت می‌سوزد چون از معیار اعتدال فاصله گرفته است، ادامه داد: سعدی نماد عدالت‌گرایی و پرهیز از ظلم است و در سخت‌ترین زمان یعنی دوران مغولات عدالت و انسانیت و اخلاق را بیان می‌کند.
 
وی اظهارداشت: سعدی در مقابل ظلم با کلام خود مقاومت کرده و نشان داد که با کلام می‌توان زیست‌ فرهنگی را در شرایط ظلم برقرار کرد.

صالحی امیری بیان کرد: سعدی نماد عدالت گرایی و مقابله با ظلم ظالمان است و در کلام خود به ما نشان می دهد که در دوران سخت حکومت زمان خود بر این سرزمین می توان عنصری به نام عدالت، مقاومت، انسانیت و اخلاق پیشه کرد.

وی افزود: زبان و کلام سعدی نسخه حیات بخش جامعه امروز ماست چنانکه سعدی در شرایط سخت زمان خود با کلام خویش در مقابل ظالمان مقاومت کرد و به ما نشان داده که می توان در سرزمینی که پر از خشونت است، زیست فرهنگی داشت.
 
صالحی امیری اظهار داشت: دین‌مداری و مردم‌سالاری در غزلیات سعدی می‌خروشد، در کلام سعدی، دین مظهر سازگاری و نشاط است، سعدی تصویر غبارآلود را از دین می‌زداید و دین را خدمت به خلق می‌داند.

وی ادامه داد: سعدی قائل به خدمت به خلق و حاکمیت به خلق است و در کلام وی مدام به پادشاهان و حاکمان نصیحت شده که این نصایح پیام روشنی دارد که باید به فکر تهی دستان، فقرا و مردم و اقشار جامعه بود که این سنت و سیره سعدی است.
 
صالحی امیری با بیان اینکه سعدی تداوم حیات سرزمین ماست، افزود: سعدی به ما اخلاق می آموزد و امیدواریم سیره زندگی این شاعر بزرگ جهانی در زندگی و جامعه ما جاری و ساری شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جغرافیای سرزمین فارس بخشی از هویت تمدنی و اسلامی ماست و تقدیر از بزرگان این خطه بخشی از هویت ملی ما است و بزرگانی مانند سعدی حق بزرگی بر گردن این سرزمین و ملت دارند و تا ایران است سعدی نیز سعدی خواهد بود.

آیین بزرگداشت یادروز سعدی با حضور سعدی پژوهان داخلی و خارجی در آرامگاه سعدی در شیراز برگزار شد.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.