ایجاد شبکه آزمایشگاهی یکپارچه در کشور/ آزمایشگاه‌های تشخیص طبی سطح‌بندی می‌شوند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به مهم‌ترین دستاورد طرح تحول نظام سلامت در زمینه آزمایشگاهی گفت: ایجاد شبکه آزمایشگاهی یکپارچه و سطح‌بندی آزمایشگاه‌ها از اقدامات در دست اجرا است.

ایجاد شبکه آزمایشگاهی یکپارچه در کشور/ آزمایشگاه‌های تشخیص طبی سطح‌بندی می‌شوند
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت در مراسم جشن روز آزمایشگاهیان و دهمین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت آزمایشگاه در برج میلاد با بیان اینکه یکی از مهمتررین دستاوردهای طرح تحول سلامت کنترل هزینه‌ها و هزینه کرد عادلانه در حوزه‌های مختلف است، اظهار داشت: در زمینه آزمایشگاهی مهمترین دستاورد طرح تحول ایجاد شبکه آزمایشگاهی مبتنی بر اخذ نمونه‌ای بیمار در بیمارستان‌ها و عدم ارجاع به آزمایشگاه‌های خارج از بیمارستان‌ها بوده است.
 
وی ادامه داد: حتی در مواردی که در بیمارستان‌های دولتی آزمایشی وجود نداشته باشد نمونه را در داخل بیمارستان گرفته و آزمایش را در خارج بیمارستان با هزینه دولتی از بیمار دریافت کردیم.
 
حریرچی افزود: عدم ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان و ارتقای خدمات آزمایشگاهی و تعیین تعرفه‌ها به طور منطقی تحت پوشش بیمه از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه آزماشگاه‌ها بوده است.
 
حریرچی با اشاره به ایجاد شبکه آزمایشگاهی یکپارچه در کشور، عنوان کرد: ما چاره‌ای نداریم جز یک پارچه سازی خدمات آزمایشگاهی با توجه به وضع اقتصادی و مطابق با تکنولوژی روز دنیا و در دسترس داشتن خدمات برای مردم نظام آزمایشگاهی یکپارچه را ایجاد کنیم که 14 وظیفه برای این نظام یکپارچه تدوین کردیم و این 14 وظیفه را در اختیار مسئولان انجمن‌های آزمایشگاهی قرار داده تا با بررسی آنها خدمات بهتر آزمایشگاهی مطابق با شان مردم و کمترین هزینه  ارائه دهند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی مدیریت یکپارچه سطح بندی آزمایشگاه‌ها است، افزود: در گذشته نظام سطح بندی آزمایشگاه وجود داشت، اما این سطح بندی به نقطه ایده آل نرسیده و برخی از این سطح‌بندی آزمایشگاهی در عین سادگی از نظر اجرا پیچیده بوده و تاکنون مراحل طراحی آن انجام و قوانین لازم مطابق با استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی تدوین شده است.
 
وی عنوان کرد: با توجه به تأخیر بیمه‌ها در پرداختی مطالبات بیمارستان‌های خصوصی و آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی اجرای این سطح‌بندی سخت شده زیرا مطالبات در جای دیگری متمرکز است اما ما در مراحل بعدی طرح تحول سلامت توجه جدی به این موضوع داشته تا علاوه بر ارائه خدمات مطلوب به مردم مطالبات جامعه آزمایشگاهیان‌ را برآورده کنیم. 
 
کاهش ۱۰ هزار میلیاردی پرداختی مردم از جیب در یک سال با طرح تحول سلامت
حریرچی با بیان اینکه نظام‌های سلامت سه هدف عمده دارند گفت: یک نظام سلامت هدف‌هایی مانند افزایش بیمارستان، پزشک و تجهیزات پزشکی ندارد بلکه افزایش سلامت مردم به عنوان هدف اصلی با ۳ معیار افزایش امید به زندگی، امید به زندگی کیفی و سالم و انجام اقدامات جهت کاهش مرگ‌های زودرس در نظر گرفته شده، در کشور ما بین امید به زندگی و امید به زندگی سالم ۱۰ سال تفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف سه‌گانه اصلی نظام سلامت و ارکان آن‌ها محافظت از مردم در برابر مخاطرات مالی بیماری‌ها است همچنین کسب رضایت مردم و رعایت استاندارد‌های لازم و کیفیت خدمات ارائه شده با توجه به کرامت انسانی از دیگر اهداف نظام سلامت است.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: برای آنکه در هر حوزه بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم باید دید کلان داشته باشیم و ببینیم قصد داریم چه میزان از درآمد ناخالص ملی را به حوزه سلامت اختصاص دهیم، در کشورهای توسعه یافته بجز آمریکا ۹ تا ۹.۵ درصد و در کشورهای با درآمد متوسط مانند ما ۶.۵ درصد درآمد ناخالص ملی به حوزه سلامت تخصیص داده می‌شود.

حریرچی با بیان اینکه قبل از طرح تحول نظام سلامت ۶ درصد درآمد ناخالص ملی به حوزه سلامت اختصاص یافته بود تصریح کرد: در سال ۹۴ این میزان به ۷.۵ تا ۸ درصد رسیده است. قبل از طرح تحول نظام سلامت ۵۰ تا ۵۸ درصد پرداختی در حوزه سلامت از جیب مردم بود در حالیکه متوسط پرداختی جهانی ۱۸ تا ۲۴ درصد بوده و افتخار می‌کنیم بگوییم که ایران تنها کشوری است که توانسته است در یک سال پرداختی مردم را ۱۰ درصد و به میزان ۱۰ هزار میلیارد از جیب خانوار ایرانی کاهش دهد که در نتیجه آن پرداختی دولت در حوزه سلامت افزایش پیدا کرده است.

حریرچی با اشاره به میزان بودجه تخصیص یافته و اهمیت مدیریت در حوزه‌های مختلف نظام سلامت عنوان کرد: به عنوان مثال از هر ۱۰ ایرانی بالغ یک نفر به دیابت مبتلا بوده و برای غربالگری دیابت دو نوع دیدگاه وجود دارد می‌توان برای غربالگری در دیدگاه اول از یک فوق‌تخصص غدد در مطب خصوصی با ویزیت چند ده هزار تومانی کمک گرفت و در نگاه دیگر از پزشک عمومی و در شبکه‌ها و خانه‌های بهداشت از بهورز و مراقبین سلامت کمک گرفت.

وی افزود: در سال ۹۱ با وجود در دسترس بودن متخصصان داخلی و غدد در شهر‌ها ۳۲ درصد دیابتی‌ها را شناسایی کردیم و از این تعداد ۷ درصد دیابتی‌ها قند خونشان کنترل شده بود این در حالی است که در روستا به کمک بهورزان و با هزینه کمتر ۴۵ درصد دیابتی‌ها قابل شناسایی بوده و از این تعداد ۲۳ درصد دیابتشان کنترل شده بود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه برای ساماندهی شبکه آزمایشگاهی کشور باید مدیریت یکپارچه داشته باشیم افزود: این کار فقط با مشارکت بخش خصوصی و دولتی امکان‌پذیر بوده و ۱۴ وظیفه برای آن تدوین شده که در صورت اجرای آن‌ها نقشه خدمتی تدوین شده و جایگاه هر کسی مشخص می‌شود، اولویت دولت آن است که هر کاری که بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد به بخش خصوصی واگذار کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار