گذراندن دوران نوجوانی آرام احتمال ایجاد مشکلات رفتاری و روانی را در بقیه عمر به شدت کاهش می دهد.

نقش موثر والدین در ایجاد اعتدال نیازهای نوجوانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ،دکتر علیرضا سجادی عضو مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نوجوانی پلی بین کودکی و جوانی است و از نظر روانی در این دوره اساس بزرگ بودن موجب ایجاد میل به استقلال و پذیرفته شدن از جانب دیگران می شود.

وی افزود: این خصوصیات در کنار عدم پختگی نوجوان از نظر اجتماعی و همچنین تفاوت نسل ها موجب دوری نوجوان از والدین می شود و نوجوان ارضای این نیازها را در جاهای دیگر همچون دوستان جستجو می کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در این دوران نقش پدر و مادر برای ایجاد اعتدال نیازهای نوجوان بسیار موثر است گفت: والدین باید بدانند نیاز به استقلال و پذیرفته شدن یک پدیده طبیعی در این دوره است، نوجوانان در عین سرکشی اعتماد به نفس بسیار شکننده ای دارند و در برابر فردی که به او و ارزشهای او احترام می گذارند بسیار مطیع هستند.

سجادی افزود: والدین در صورت اختلاف نظر در یکی از مسائل به جای بحث کردن و تحقیر نوجوان  و به رخ کشیدن سایر افراد به او با فرزند خود به تبادل نظر بپردازند، فعالانه به حرف او و دلایلش گوش دهند و سپس اظهار نظر کنند.

وی توجه به ویژگی های رفتاری نوجوان را از مهمترین اصول عنوان کرد و گفت: والدین باید بدانند برای کنار آمدن با نوجوانان و داشتن رفتار مثبت با آنان هیچ نسخه از پیش تعیین شده ای وجود ندارد زیرا ویژگیهای رفتاری هر نوجوانی مختص به خود او است و هرگز سعی نکنند در روش تربیتی خود همان روشی را بکار گیرند که در دوران نوجوانی نسبت به خود آنها اعمال می شده است .

عضو مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در مشکلات نقش پشتیبان را به جای سرزنش کننده بازی کنید و همواره به یاد داشته باشید تنها شما هستید که می توانید در تمام شرایط و بحران ها نزدیک ترین فرد به نوجوان تان باشید.
انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.