در فاصله میان سال‌های 1990 و 2015 میلادی، حدود 129 میلیون هکتار از جنگل‌های کره زمین از بین رفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی الجزیره در مطلبی نوشت: جنگل‌ها و اقیانوس‌ها بخش زیادی از دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین را جذب می‌کنند. آن‌ها در واقع شُش‌های این کره خاکی محسوب می‌شوند. محافظت از این شُش‌ها برای مبارزه با گرم شدن زمین و حفظ تنوع زیستی آن حیاتی است. با این وجود، در فاصله میان سال‌های 1990 و 2015 میلادی، حدود 129 میلیون هکتار از جنگل‌های کره زمین بر اثر قطع کردن درختان، آتش‌سوزی و ساختمان‌سازی  از بین رفته است. 

نگارنده مطلب سپس، می‌افزاید جنگل‌‌زدایی با سرعت هشداردهنده‌ای در حال وقوع است؛ هر یک دقیقه، حدود 10 هکتار جنگل -معادل 14 زمین فوتبال- در جهان به‌دلیل فعالیت‌های انسانی -از قبیل کشاورزی، شهرنشینی و استخراج مواد خام- نابود می‌شود.

در ادامه گزارش آمده است: با این وجود، در 25 سال گذشته سرعت جنگل‌زدایی کاهش یافته است. در برخی مناطق -از قبیل چین و قاره اروپا- به‌دلیل درخت‌کاری و بازجنگل‌سازی (جنگل‌سازی مجدد)، مساحت جنگل‌ها افزایش یافته است. با این وجود، در مناطق دیگر -از قبیل آمازون، کنگو و جنوب آسیا- سالانه میلیون‌ها هکتار جنگل از بین می‌رود. 

نمودار زیر وضعیت جنگل‌سازی و جنگل‌زدایی برخی کشورهای جهان را در سال 2015 میلادی نشان می‌دهد. این نمودار را سازمان «فائو» (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) تهیه کرده است. رنگ سبز نشان‌دهنده جنگل‌سازی و رنگ قرمز بیانگر جنگل‌زدایی است. طبق این نمودار، ایران در سال 2015 میلادی، 64.6 هزار هکتار به جنگل‌های خود افزوده است. در این نمودار، برزیل و اندونزی بدترین وضعیت را دارند. برزیل در سال 2015، بیش از 2 میلیون هکتار از جنگل‌های خود را از دست داد. در همین سال، در اندونزی نیز بیش از یک میلیون هکتار جنگل نابود شد. 

هر دقیقه، 10 هکتار از جنگل‌های جهان از بین می‌رود+نمودار وضعیت جنگل‌های ایران


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
ماشاله اینقدر وقتشونو برا دشمنی با ایران گذاشتن که یادشون رفته دیگه چیزی به نام زمین و زندگی نمونده و همه با هم داریم نابود میشیم
آخرین اخبار