گیاهانی مانند پاغازه، کنگر، گنور، شنگ، پیچک، برزه، زو، ریواس، سیرونه، تولکه و... از جمله گیاهانی‌‌اندکه در استان کرمانشاه می‌رویند و دارای عطر و بوی خاصی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛شیر مستی کارشناس تغذیه می گوید: گیاهانی مانند پاغازه، کنگر، گنور، شنگ، پیچک، برزه، زو، ریواس، سیرونه، تولکه و... از جمله گیاهانی‌‌اندکه در استان کرمانشاه می‌رویند و دارای عطر و بوی خاصی هستند

وی گفت : این گیاهان در برنامه غذایی مردم کرمانشاه قراردارد و عده‌ای از مردم از طریق جمع‌آوری این گیاهان و فروش آن به کسب درآمد می‌پردازند و بازار فروش این محصولات پررونق است.

کارشناس تغذیه افزود: گیاهان محلی علاوه بر طعم دل‌پذیر،دارای خواصی هستندکه برخی از این گیاهان به‌صورت خام و برخی با شیوه‌های خاص پخته و مصرف می‌شوند.

شیرمستی همچنین به کنگر اشاره کرد و گفت این گیاه طبیعتی گرم و خشک دارد و به‌همین علت آن ‌را با ماست نیز می‌خورند و کنگر منبع غنی پتاسیم است. و.کنگر ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذا است و مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود.

گیاه شنگ هم به‌سبب داشتن مواد تصفیه‌کننده، خون را تمیز می‌کند و برای رفع ورم روده و کلیه بسیار مفید است.

در فصل بهار سبزیجات کوهی فراوانی در بازار یافت می شود و همگان می توانند با رعایت رژیم غذایی و دارویی خود و عدم داشتن مشکلات کلیوی و کبدی و یا قلبی از آنها استفاده کنند

. گیاه دیگر ریواس است که این گیاه نیز به صورت وحشی در دامنه کوه ها می روید و مقوی قلب است و خواص ضدالتهابی دارد، ریواس سرشار از ویتامین های مختلف است.

 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.