اهواز؛

مشاهده چهار قلاده پلنگ در منطقه کوهستانی قلعه تل

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه ازمشاهده چهار قلاده پلنگ در منطقه کوهستانی قلعه تل از توابع باغملک خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛عباس سلطانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه اظهار کرد: مردم محلی و یکی از تشکل های زیست محیطی قلعه تل از مشاهده پلنگ مادر و سه توله پلنگ آن در این منطقه خبر داده و عکس هایی نیز منتشر کردند.
 
وی توضیح داد: یک جوان چوپان با پارس کردن سگ گله متوجه وجود سه توله پلنگ در زیر یک تخته سنگ می شود؛ پس از چند دقیقه پلنگ مادر به چوپان حمله می کند.
 
سلطانی افزود: جراحات وارد شده به چوپان سطحی بوده و این حادثه خوشبختانه تلفاتی در پی نداشته است.
 
وی مشاهده پلنگ را در این منطقه بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مکان هایی که پلنگ در آن مشاهده می شود به عنوان زیستگاه ثبت می شود.
 
سلطانی اضافه کرد: پلنگ تاکنون بارها در مناطق کوهستانی ایذه و باغملک مشاهده شده البته بیشتر این مشاهدات مستقیم نبوده و بیشتر از طریق خسارت هایی که به گله های دام مردم محلی بوده، متوجه وجود پلنگ شده ایم، که این مشاهدات وجود تعداد قابل توجهی از این گونه را در منطقه ثابت می کند.
 
به گفته وی، خسارت پلنگ بیمه شده و خسارت هایی که به مردم محلی وارد می شود (به انسان و یا دام ) از طریق بیمه پرداخت می شود.
 
وی افزود: در این مناطق همیشه نگرانی هایی از بابت شکار حیات وحش به ویژه پلنگ، و یا مسموم کردن لاشه دام ها توسط اهالی وجود دارد زیرا برخی از روستائیان حیوانات وحشی را دشمن احشام خود می دانند.

رئیس اداره محیط زیست ایذه منطقه زاگرس میانی را یکی از قلمروهای با اهمیت پلنگ در کشور عنوان کرد و گفت: بر اساس مشاهدات به نظر می رسد، گونه پلنگ در این منطقه بیش از سایر مناطق کشور وجود داشته باشد.
 
وی افزود: برآوردی از تعداد پلنگ های موجود در منطقه نداریم زیرا سرشماری این گونه به راحتی امکان ندارد، اما تاکنون بارها (بیش از 10 مورد) گزارش از خسارت به احشام روستائیان و چندین نوبت نیز گزارش از محیط بانان و مردم محلی دریافت کردیم که وجود تعداد قابل توجهی پلنگ را در منطقه تایید می کند.
 
سلطانی پیشنهاد کرد: برای حفاظت از گونه پلنگ در این منطقه طرح 'حفاظت از پلنگ ایرانی' تعریف و اجرایی شود.
 
وی اظهار کرد: زاگرس میانی شامل شهرستان های ایذه، باغملک، اندیکا، مسجدسلیمان، اندیمشک و دزفول در شمال و شرق خوزستان، محل زیست گونه پلنگ است که می تواند زیر پوشش این طرح قرار گیرد.
 
سلطانی افزود: هم اکنون طرح حفاظت از 'یوز ایرانی' با همکاری سازمان های بین المللی در حال اجراست و سالانه اعتبارات ویژه ملی و بین المللی به آن اختصاص می یابد و در صورتی که بخواهیم پلنگ به سرنوشت یوز دچار نشود باید از هم اکنون برای حفاظت از آن برنامه ریزی شود.
 
وی همچنین با اشاره به نبود اداره حفاظت محیط زیست در شهرستان باغملک گفت: ساختمان این اداره آماده و در آستانه راه اندازی است اما برای حفاظت از این منطقه و حیات وحش آن، لازم است که فرآیند راه اندازی تسریع شود.
 
سلطانی، تامین نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات کافی را از دیگر ضروریات حفاظت از محیط زیست این منطقه دانست و افزود: آموزش مردم محلی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی اهالی نیز تاثیر بسزایی دارد تا آگاهی نسبت به اهمیت زیستگاه و حیات وحش ایجاد شود.
 
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.