یک کارشناس فرانسوی می گوید با تغییر قانونی اساسی در ترکیه، استقلال قوا بین خواهد رفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه خبری فرانس24 در گزارشی به موضوع پیروزی رای آری در همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه و به تبع آن افزایش اختیارات رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهوری این کشور پرداخت و اعلام کرد بعد از اعلام این پیروزی طرفداران وی با ریختن به خیابان های استانبول به شادی پرداختند.
 
با این وضع رئیس جمهوری ترکیه به نظر می رسد که به هدف خود رسیده است. بر اساس نتایج رسمی،رای آری تنها با فاصله بسیار کمی از رای خیر پیروز شده است.اگرچه این نتیجه ای نبود که اردوغان انتظار آن را داشت.
 
اما همین که این همه پرسی رای آورده است برای اردوغان که می خواهد همه اختیارات را در کشورش در دست گیرد موفقیت بسیار مهمی است. بر اساس اعلام رسانه های ارتباط جمعی کشور میزان مشارکت در این انتخابات به 86 درصد رسیده است.
 
 با این تغییرات،اردوغان به طور نظری می تواند تا سال 2029 در ترکیه در راس قدرت باشد. اما این نتیجه مورد قبول همه نیست. حزب اصلی مخالف دولت خواستار بازشماری دست کم 60 درصد آراء شده است.
 
گوتیه ریبنسکی کارشناس مسائل سیاسی که تحولات بین المللی را برای این شبکه خبری تجزیه و تحلیل می کند درباره اینکه این همه پرسی چه فوایدی برای اردوغان دارد با توجه به اینکه همین حالا وی همه کاره ترکیه است و همه اختیارات را در این کشور در دست دارد می گوید: تغییراتی که رخ خواهد داد این است که از یک طرف سمت نخست وزیری در کشور از بین خواهد رفت که همین امر می تواند مایه و سرمنشاء مناقشه در ترکیه شود.
 
درهمین خصوص این سئوال مطرح می شود که چرا احمد داوود اوغلو که سمت نخست وزیری را در ترکیه بر عهده داشت از این سمت کنار گذاشته شد. او که فرد عادی نبود، بلکه یکی از نظریه پردازان مهم اردوغان در حکومت داری بود.
 
اما در نهایت توسط خود اردوغان کنار گذاشته شد. نخستین چیزی که در این باره می توان گفت اینکه از نظام حکومتی ترکیه یک مهره کم خواهد داشت. در این حالت ، از این بعد قضات دادگاههای عالی و دیوان عالی این کشور توسط اردوغان منصوب خواهند شد و نتیجه چنین کاری، از بین رفتن استقلال قوا در ترکیه از این به بعد خواهد بود.
 
هدف اصلی اردوغان این بود که برای حکومت تام الاختیار خود بر مردم همه واسطه ها را از بین ببرد. وگرنه وی همین حالا هم از همه اختیارات برخوردار است و از هر زمان که دلش بخواهد می تواند برای رسیدن به خواسته ها و اهداف خود مردم را تحریک کند.
 
از این گذشته، سودای اردوغان فقط جنبه داخلی ندارد بلکه رویایی در سطح جهان عرب و اسلامی را نیز درسر می پروراند. او می خواهد که الگویی برای همه جهان عرب و کشورهای اسلامی باشد. اورئلین دنیزو، پژوهشگر در علوم سیاسی نیز در همین باره می گوید اردوغان در یک معنای برای به کرسی نشاندن موقعیت خود یا تبدیل خود به الگویی برای جهان به این همه پرسی زیاد نیازی نداشت.
 
بلکه به دنبال آن است که نامی از خود در تاریخ ترکیه به جای بگذارد. اردوغان از خیلی وقت پیش به دنبال این همه پرسی بود و اصلا ربطی هم به کودتای نافرجام ارتش در ماه ژوییه سال گذشته ندارد.
 
این کودتا روند انجام آن را تسریع کرد.اردوغان با این همه پرسی می خواست نشان دهد که همچنان هم کاره ترکیه است و آنگونه که برخی ادعا می کنند موقعیت وی ضعیف نشده است. ریبنسکی درپاسخ این سئوال که چه طیف و اقشاری در جامعه ترکیه به اردوغان رای می دهند گفت: در هر مقطع زمانی اقشار خاصی به اردوغان رای داده اند.
 
به عنوان مثال در اوایل سال های 2000، بیشتر اقشار مرفه و از نظر فرهنگی پیشرفته به اردوغان رای می دادند.چون آنها تجربه سالها حکومت و کودتای نظامیان را و مشکلاتی که کمالیست ها(ملی گرایان طرفدار مصطفی کمال آتاتوریک) سر راه آنها ایجاد کرده بود پشت سر خود داشتند و از این رو، از خود می پرستند چرا کسی دیگری را تجربه نکنند که خود را دموکراتی مسلمان می داند.
 
اما اردوغان به گونه ای خود را نشان داده است که نزد مردم علاوه بر اسلامگرا بودن ، ملی گرا نیز باشد. اگر دقت کنیم طرفداران اردوغان در گردهمایی هایی که تشکیل می دهند علاوه بر تصاویر و پرچم های ترکیه ، تصاویر کمال آتا تورک نیز در دست دارند. آتاتورک مدافع شدید لائیسته در ترکیه بوده است و اما اردوغان هیچگاه میراث آتاتورک را زیر سئوال نبرده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
دموکراسی موفق وهمه پرسی موفق است که حداقل 75 درصد موافقت جامعه را به همراه داشته باشد با این نصف در نصف فقط دو دستگی و هرج و مرج نمی توان حکومت کرد چرا که خود مردم ترکیه قربانی خواهند شد . اما در امور بین المللی امیدواریم شاخ و شونه اردغان در حدی نباشه واقعا کشورها را علیه ترکیه واداربه جنگ کنه
آخرین اخبار