انقلاب فناوری های تازه‌ در راه بوده و ژاپن یکی از پیشروانِ آن است. امسال هانوفر آلمان شریک اصلی برگزاری نمایشگاه سبیت بود.

چشمه‌ای از رؤیای ژاپن برای آینده در سبیت ۲۰۱۷
به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت، پس از چهارمین انقلاب فناوری که در آن رایانه‌ها و ارتباطات دیجیتال فراگیر شد، اکنون نوبت پنجمین مرحله یا «جامعه هوشمند» است: «ما حالا شاهد گشایش فصل پنجم هستیم. حالا می‌توانیم برای مشکلاتی که تاکنون حل‌نشده‌اند، راه‌حل‌هایی پیدا کنیم. اکنون دورانی است که همه‌چیز به اینترنت متصل می‌شود تمام فناوری‌ها باهم درمی‌آمیزند و این سرآغاز جامعه ۵ (Society 5.0) است.

از روبات‌ها گرفته تا سامانه‌های هوشمندِ داده‌پردازی؛ حضور ژاپن در نمایشگاه سبیت هرگز چنین گسترده نبوده است. این کشور که یکی از پیشگامان صنعت روبات بوده حالا بر موضوع روبات‌های آدم‌نما متمرکزشده است. «پِپِر» (فلفل) نام روباتِ کوچک انسان نمایی است که می‌تواند با شما دست داده و صحبت کند و ممکن است به‌زودی سروکله‌اش در پذیرش هتل‌ها یا ادارات پیدا شود. یوتا میتسوبوری، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت یونی کست می‌گوید: «فکر نمی‌کنم این روبات‌ها جای افراد را بگیرند. این روبات‌ها می‌توانند کارهایی را انجام بدهند که شما برای انجامشان نیازی به فرد ندارید، درحالی‌که افراد می‌توانند هم‌زمان کارهای مهم‌تر خود را انجام بدهند. هدف ما این است».
شرکت ان تی تی ژاپن یکی از متنوع‌ترین غرفه‌ها را داشت. ان تی تی که در اصل یک شرکت خدمات ارتباطی بوده حالا در زمینه فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری کلانی کرده است. و تولیداتش از اینترنت اشیا گرفته تا ماشین‌های کشاورزی و صنعتی و ترابری را شامل می‌شود. هیرو اونورا مدیر این شرکت می‌گوید: «نکته مهم برای ما این است که چطور هر شرکت در گروه صنعتی ما می‌تواند به مشتریان کمک کند تا الگوهای تجاری و سامانه‌های تازه‌ای در زمینه‌های مختلف فناوری ایجاد کنیم».

یکی از کارهای این شرکت تهیه سامانه اطلاعات همراه است که با نصب یک حسگر جی‌پی‌اس روی دوچرخه ورزشکاران در مسابقه تور دو فرانس سرعت و موقعیت آن‌ها را در هرلحظه ثبت می‌کند. ارائه «راه‌حل‌های هوشمند» اساس دیدگاه ژاپنی از جامعه آینده است که به هر بخش اجتماع مربوط می‌شود. شرکت سئیرن سامانه‌ای طراحی کرده که به مشتریان کمک می‌کند، لباس‌ها را به شکل مجازی امتحان کنند، آن‌ها را آنلاین سفارش دهند و در خانه خود دریافت کنند. تاسودو کاوادا، مدیرعامل شرکت سئیرن می‌گوید: «در صنعت نساجی امروز، فروختن ۶۰ درصد تولید یک موفقیت بزرگ به‌حساب می‌آید یعنی ۴۰ درصد از تمام تولیدات به‌نوعی دور ریخته می‌شود. فکر می‌کنم از این به بعد داشتن این هرز رفت ۴۰ درصدی مجاز نخواهد بود. از این به بعد به یاری این فناوری تازه، فقط آنچه را که پیش‌فروش کرده‌ایم تولید می‌کنیم. کاری که فوایدی نظیرِ هزینه تولید کم، تنوع طرح‌ها، تحویل سریع، انبارداری ناچیز و رضایت مشتری را باهم دارد».

تعامل و همکاری یکی از اهداف عمده سبیت بوده است. برای نمونه ژاپن باهدف آفرینش یک «جامعه فرا هوشمند» همایش ویژه‌ای را با آلمان برگزار کرد. هیرویوکی ایشیگه، از سازمان تجارت خارجی ژاپن می‌گوید: «شرکت‌های ژاپنی و آلمانی رابطه درازمدتی باهم داشته‌اند. نمونه آن موتور دیزل است. این موتور نخستین بار اواخر قرن نوزدهم در آلمان ساخته شد و یک شرکت ژاپنی به نام یانمار نوع کوچک‌تری از آن را تولید کرد.محصولات دیگری هم بوده که در آلمان ابداع‌شده، سپس در ژاپن توسعه پیداکرده و به کار گرفته‌شده است».

شرکت فوجیکورا نشان می‌دهد که چطور تمامی اشیای متصل به اینترنت می‌توانند با اطمینان و آسانی حجم عظیم داده‌های اطلاعاتی را ردوبدل کنند. آتوسا سروستانی، مدیر پروژه این شرکت در آلمان می‌گوید: «ویژگی این فیبر لیزری، کیفیت کابل‌هایی است که ما تولید می‌کنیم. این کابل‌ها از فایبرگلاس ساخته‌شده‌اند و می‌توانند حجم عظیمی از داده را با سیم‌هایی منتقل کنند که بسیار باریک‌اند».
کاربرد این کابل‌های ظریف بیشتر در صنعت خودرو است، چیزی که زمینه همکاری بیشتر با آلمان را فراهم می‌کند. بِنو بونسه، مدیرعامل دفتر تجارت و سرمایه‌گذاری آلمان می‌گوید: «معتقدم که سبیت یک جایگاهی آرمانی برای افزایش همکاری بین ماست که پیش‌ازاین هم خوب و استوار بوده است. این نمایشگاه به‌ویژه به شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی فرصتِ خوبی می‌دهد تا پیشنهادهای بین‌المللی در زمینه فناوری دیجیتال را بشناسند».

تمامی این‌ها چشمه‌ای است ازآنچه بناست در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ببینیم، رویدادی که تصاویرش باکیفیت8K پخش می‌شود یعنی کیفیتی ۱۶ برابر فول اچ دی فعلی. یاسوشی سئیتو، کارگردان ارشد فنی تلویزیون ان اچ کی می‌گوید: «کیفیت 8K را شرکت پخش رسانه‌ای ژاپن یعنی ان اچ کی برای نسل بعدی تلویزیون طراحی کرده است.

کیفیت تصاویر سینمایی 8K شمارا با خود به قلب رویدادها می‌برد؛ و این احساسی است که با تصاویر المپیک ۲۰۲۰ در خانه خودخواهید داشت.

 
منبع: سایبر بان
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار