درخواست روسیه از طالبان برای گفتگو با دولت افغانستان

روسیه و متحدانش از طالبان خواستند با دولت افغانستان گفتگو کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، روسیه و متحدانش روز جمعه در پایان کنفرانسی بین المللی که در مسکو بدون حضور آمریکا برگزار شد از طالبان خواستند سلاح خود را زمین بگذارد و با دولت افغانستان مذاکره کند.

این کنفرانس با حضور نمایندگان افغانستان، هند، ایران، چین، پاکستان و پنج جمهوری سابق شوروی در آسیای مرکزی در پایتخت روسیه برگزار شد. آمریکایی ها به این کنفرانس دعوت شده بودند اما وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد آنها « به دلایلی که مشخص نیست در این کنفرانس شرکت نکردند ».

شرکت کنندگان در بیانیه نهایی « از گروه طالبان خواستند از تلاش برای یافتن راه حل با توسل به زور چشم پوشی و مذاکره مستقیم با دولت افغانستان را آغاز کند » و بر حمایت خود از « تلاش های کابل برای رسیدن به صلح » تاکید کردند.

آنها اعلام کردند « مناقشه افغانستان راه حل نظامی ندارد و تنها از راه توافق سیاسی ملی امکان پذیر است ».

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود به پرتاب قدرتمندترین بمب غیر هسته ای آمریکا که روز پنجشنبه در شرق افغانستان به تخریب یک پایگاه کوهستانی گروه تروریستی داعش و کشته شدن 36 تکفیری منجر شد اشاره نکرد.

مسکو بارها تاکید کرده است طالبان باید در « گفتگوی فراگیر » برای حل و فصل مناقشه افغانستان حضور داشته باشد. در افغانستان درگیری‌ها تشدید و داعش در آن مستقر شده است.

کشورهای منطقه می خواهند با پیشروی تکفیری ها مقابله کنند و نگران نفوذ آنها در جمهوری های سابق شوروی در آسیای مرکزی در همسایگی افغانستان هستند که مسکو آنها را به عنوان منطقه نفوذ خود تلقی می کند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار