احیای تالاب میانکاله، با دستور رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست وارد فاز اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: برای احیای تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران، انجام لایروبی و مرمت نهرها و کانال ارتباطی آب‌رسانی به این تالاب و به ویژه لایروبی خلیج گرگان که یکی از مهم‌ترین کانال‌های آب‌رسانی به این تالاب است، به عنوان برنامه اول احیای این ذخیره‌گاه زیست‌کره در مازندران در دستور کار قرار می گیرد.

معصومه ابتکار افزود: طرح احیای تالاب بین‌المللی میانکاله در یک برنامه پنج‌ساله تا سال 1400 تکمیل و این تالاب به‌طور کامل از خشکی رها می‌شود.

تالاب میانکاله یکی از 613 ذخیره‌گاه زیست‌کره جهانی در ایران است که در سال‌های گذشته به‌دلیل خشکسالی و کاهش آبگیری به سمت خشکی رفت.

خلیج چهار هزار هکتاری گرگان، یکی از بزرگ‌ترین مخازن آب شیرین متصل به دریای مازندران است که به دلیل شیب دریای خزر به سمت آن محل تخم‌ریزی ماهیان خاویاری بوده است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است.

در سالهای اخیر به دلیل شدت رسوبگیری در دهانه خلیج گرگان در کانال چپاقلی آب ورودی از دریای خزر به این خلیج  و ایجاد جزیره‌های رسوبی در کنار جزیره آشوراده شده است؛ یعنی دقیقا جایی که باید تالاب میانکاله یا خلیج گرگان با دریا ارتباط داشته باشد و این موضوع باعث محدود شدن رفت‌وآمد آب به تالاب هم می‌شود.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.