وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران:

افتتاح قطعه اول آزادراه تهران شمال تا پایان دولت یازدهم / سامانه شناسایی خانه‌های خالی به زودی به نتیجه می‌رسد

آخوندی گفت: قطعه اول آزاد راه تهران شمال پیشرفت 80 درصدی داشته و 3 هزار و 400 نفر به طور همزمان در تمامی قطعات در حال کار هستند و این قطعه تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.


افتتاح قطعه اول آزادراه تهران شمال تا پایان دولت یازدهم / سامانه شناسایی خانه‌های خالی به زودی به نتیجه می‌رسد/ کشور ما دچار یک شکاف اجتماعی شده استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری و در حاشیه بازدید از راه آهن تهران - همدان، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه شناسایی خانه‌های خالی چگونه انجام می‌شود گفت: مقرر شده بود با هماهنگی سازمان مالیات سامانه‌ای را برای شناسایی این خانه‌ها جهت اخذ مالیات راه اندازی کنیم که این هماهنگی‌ها به پایان رسیده و به زودی این سامانه راه اندازی می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به افتتاح قطعه اول آزاد راه تهران شمال نیز گفت: قطعه اول آزاد راه تهران شمال پیشرفت 80 درصدی داشته و 3 هزار و 400 نفر به طور همزمان در تمامی قطعات در حال کار هستند و این قطعه تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

آخوندی افزود: قطعه اول آزاد راه از تهران تا شهرستانک ادامه می‌یابد .

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یک اقدام بسیار جالب در آزادراه تهران شمال انجام شده است به این صورت که قرارداد با پیمانکاران چینی بعد از اتمام کار تمدید نمی‌شود و کل کار به پیمانکاران داخلی واگذار می‌شود.

آخوندی تصریح کرد: تمامی مناقصات قطعه دوم نیز برگزار شده و یک تونل بسیار بزرگ به متراژ 6 هزار و 500 متر نیز همزمان با قطعه اول در حال اجرا است و همچنین کارهای مهندسی قطعه سوم نیز در حال اجرا است.

نصویب بنادر خشک در سند اسکاپ

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران در خصوص بنادر خشک نیز گفت: نکته بسیار مهم در بنادر خشک مربوط به اتصال ریل به بنادر آبی است، به این صورت بار از بنادر آبی وارد می‌شود و از طریق جاده توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: یک سری بنادر خشک در سند اسکاپ تصویب شده ولی در حال حاضر ما نیاز به یک نقشه کامل لجستیک ایران داریم که دستور تهیه آن را داده‌ام و به زودی با تهیه این نقشه بنادر خشک نیز تکمیل می‌شود.

آخوندی یادآور شد:‌ در حال حاضر در فرودگاه امام و شهر فرودگاهی امام خمینی نیز بنادر خشک اجرا شده ولی با تهیه نقشه لجستیک اجرای کامل بنادر خشک صورت می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه حمل و نقل ایران نیاز به یک تغییر انگاره دارد گفت: من چند بار در خصوص تغییر انگاره در حمل و نقل ایران صحبت کرده‌ام و این تنها بحث کمیت نیست بلکه در حال حاضر ساختار حمل و نقل در ایران نیاز به یک مدل جدید دارد.

وی افزود: این ساختار هم از نظر نسبت ریل و جاده است و هم از نظر ارتباط سکونتگاه‌ها با نظام حمل و نقل، همچنین در حال حاضر تمام نظام حمل و نقل و لجستیک ایران مبتنی بر جاده است.

آخوندی با اشاره به اینکه ریل در واقع در حوزه حمل و نقل ایران دارای یک وضعیت حاشیه‌ای است گفت: اگر این حمل و نقل بخواهد وارد متن شود باید بتوانیم یک حمل و نقل ریل‌ پایه داشته باشیم. به این صورت که ما بتوانیم یک تقسیم کاری بین حمل و نقل جاده‌ای و ریلی ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:‌حمل و نقل جاده‌ای برای بردهای میانی و حمل و نقل ریلی برای بردهای بلند حرکت کند و ما برای ایجاد این حمل و نقل نیاز به میلیاردها دلار سرمایه ‌گذاری و تهیه چندین ناوگان داریم که به نوعی یک اتفاق بسیار بزرگ در این حوزه به شمار می‌رود.

آخوندی در ادامه توضیح داد: من برای رسیدن به این هدف بسیار تلاش کرده‌ام. اما ما نیاز به یک اراده ملی داریم. در حال حاضر سطح سرمایه ‌گذاری در جاده‌های ایران به این صورت است که ما 217 هزار کیلومتر جاده داریم و اگر بخواهیم برای هر کیلومتر یک میلیون دلار در نظر بگیریم نیاز به یک سرمایه‌گذاری 200 میلیارد دلاری داریم و این تنها برای ساخت محسوب می‌شود و اگر بخواهیم تهیه ناوگان را نیز در نظر بگیریم رقم بسیار وحشتناکی به شمار می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون و 300 سواری وارد سیستم حمل و نقل جاده ای کشور شد گفت: این رقم با ارقام توسعه ناوگان ریلی فاصله بسیار زیادی دارد، همچنین رقابت ریل و جاده در حال حاضر اتفاقات بسیار زیادی را ایجاد می کند که باید از جهت زیرساخت های ناوگان و نظام قیمت گذاری برنامه ریزی های مشخصی را ایجاد کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه من فکر می‌کنم آینده حمل و نقل ایران برمی‌گردد به اینکه ما چگونه سازماندهی کنیم تا بتوانیم یک حمل و نقل موفقی داشته باشیم گفت: در این سه سال مقدمات بسیار خوبی را وزارت راه و شهرسازی فراهم کرده که مهم‌ترین آن‌ها ایجاد آمادگی ذهنی برای حمل و نقل شهری در مقامات سیاسی است و من بحث ریل را در مجلس و دولت در دستور کار قرار داده‌ام که این نکته بسیار مهمی است.

عمر هواپیماهای موجود در کشور بیش از 24 سال است

آخوندی با اشاره به اینکه  عمر هواپیماهای فرسوده و وجود هواپیماهایی با سن 23 و 24 سال یعنی تعادل ندارد افزود: در حال حاضر  80 درصد نشست و برخاست‌ها وقتی 9 فرودگاه انجام می‌شود، یعنی تعادل حمل و نقل را از دست داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه  وجود 137 هزار کامیون با عمر بالای 35 سال و عدم افزایش سهم حمل و نقل ریلی از گذشته تاکنون یعنی در حمل و نقل مشکل عدم تعادل جدی وجود دارد گفت:  من تلاش کردم که برگشتن در تعادل‌ها در حمل و نقل دنبال کنم در این راستا در گام اول توسعه ریلی در دستور کار قرار گرفت که در این حوزه تغییر الگوی رفتاری مردم نیز ضروری است.

وی به فاصله 17 کیلومتری ایستگاه راه‌آهن همدان تا شهر همدان اشاره کرد و گفت:‌ در گذشته احداث ایستگاه همدان در خارج این شهر طراحی شد و این با مفهوم شهرسازی ریل‌پایه و حمل و نقل ترکیبی سازگاری ندارد.

آخوندی به ایجاد خط راه آهن های ایجادشده در این دولت اشاره کرد و افزود: در راه‌اهن اصفهان ـ شیراز هم ایستگاه راه‌آهن شیراز در 17 کیلومتر این شهر ساخته شد در حالی که باید ایستگا‌ه‌های راه آهن در قلب شهرها باشد و همین امر موجب شده است که شهر بزرگی مثل شیراز هنوز نقش تعیین‌کننده‌ای در حمل و نقل با مسافر و بار ریلی نداشته باشد.

سهم حمل نقل ریلی حومه ای در کشور 205 درصد است

وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: در کلان شهر تهران نیز روزانه یک میلیون و 300 هزار سفر از حومه شهر به تهران داریم، در حالی که سهم حمل و نقل ریلی در این رقم 2.5 درصد است.

وی با بیان اینکه باید الگوی رفتاری مردم در حمل و نقل تغییر یابد،افزود: محوریت ما در توسعه ریلی بر مبنای حمل و نقل حومه‌ای است بنابر این در برنامه ششم توسعه حمل و نقل ریلی را گنجانده‌ایم.

وی تأکید کرد: بازگشت به تعادل‌های بنیادین در حمل و نقل نظیر شهرسازی ریل‌پایه، حمل و نقل حومه‌ای و راه‌آهن سریع‌السیر ضروری است که هسته‌هایش فعلاً ایجاد شده است.

آخوندی  خاطر نشان کرد: در راه‌آهن سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان ایستگاه اصفهان خارج از شهر ساخته شده است ، ایستگاه قم در جمکران ساخته شده و این غیر منطقی و کار ملانصرالدینی است که مسافر نیم ساعت از تهران تا قم با قطار سیر کند و سپس آنجا از جمکران تا قم یک ساعت با اتوبوس یا سواری سیر کند.

تعداد واحدهای خالی در سال گذشته به 2 میلیون و578 هزار واحد رسید

وزیر راه وشهرسازی در ادامه این نشست به بخش مسکن اشاره کرد و افزود: در بخش مسکن هم نبود تعادل‌ها وجود دارد بدین ترتیب که سال 85 ما 640 هزار خانه خالی داشتیم در سال 90 این رقم به یک میلیون و 660 هزار خانه خالی رسد و در سال 95، 2 میلیون و 578 هزار خانه خالی داریم.

آخوندی گفت:‌ اگر هر کدام از این خانه‌های خالی را به ارزش 100هزار دلار در نظر بگیریم، در واقع 250 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بلااستفاده در کشور مانده است و حال در این شرایط باید سرعت بیشتری به این روند بدهیم؟

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: کل ارزش سهام بازار بورس کشور 110 میلیارد دلار است، در حالی که ارزش خانه‌های خالی 250 میلیارد دلار است.

وی در پایان گفت:‌ در این راستا طی هماهنگی با سازمان امور مالیاتی سامانه شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/



برچسب ها: آخوندی ، راه ، شهرسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار