پژوهشگران دانشگاه اراک هیدروژل نانوکامپوزیتی با قابلیت درمان آسیب‌دیدگی پوست تولید کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  پژوهشگران دانشگاه اراک هیدروژل نانوکامپوزیتی تولید کردند که دارای خاصیت خود ترمیم‌شوندگی است و در درمان فتودینامیکی سلول‌های سرطانی و آسیب‌دیدگی‌های بافت‌های نرم بدن از جمله پوست قابل استفاده است.

دکتر کریمی محقق این طرح و از اعضای هیات علمی دانشگاه اراک گفت: در این طرح سعی شده تا با ایجاد یک خاصیت نانوکامپوزیتی به کمک نانولوله‌های کربنی، هیدروژل‌هایی با خواص مطلوب زیستی، خودترمیم شوندگی، مکانیکی و ویژگی‌های الکتریکی تولید شود.

دکتر کریمی افزود: هیدروژل‌های تولیدشده قادر هستند در مواقع آسیب‌دیدگی بدون نیاز به دخالت عوامل خارجی، خود را ترمیم کنند.

این محقق با اشاره به اینکه هیدروژل‌های خودترمیم شونده این قابلیت را دارند تا در برابر تنش‌های وارد شده تغییر شکل داده و پس از رفع تنش دوباره به حالت اولیه‌ خود بازگردند افزود: این ویژگی‌ها سبب می‌شود هیدروژل به‌آسانی توسط یک سرنگ به بدن تزریق شود و بلافاصله پس از تزریق فرم اولیه خود را بازیابد و مشکلات ناشی از جراحی و یا نگرانی به سبب انتشار نامناسب دارو رفع شود.

 وی اضافه کرد: این پژوهش در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده و با توجه به کاربردهای زیاد آن امید است در آینده به مرحله‌ تجاری‌سازی برسد.
 این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر علیرضا کریمی عضو هیأت علمی دانشگاه اراک و اعظم خدادادی دانش‌آموخته‌ مقطع دکترای دانشگاه اراک است.

انتهای پیام /ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.