سامانی در جمع خبرنگاران:

تعداد ثبت نام کنندگان از مرز 100 نفر گذشت/ مسئولیت رسیدگی به صلاحیت صرفا با هیئت‌های اجرایی است

سخنگوی وزارت کشور گفت: مسئولیت رسیدگی به صلاحیت صرفا با هیئت‌های اجرایی است و برای احراز شرایط مندرج در قانون، استعلام خود را از مراجع ٤ گانه به عمل می‌آورند.

مسئولیت رسیدگی به صلاحیت صرفا با هیئت‌های اجرایی استبه گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ سلمان سامانی در محل ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران  درباره بررسی صلاحیت‌ها گفت: سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در جمع خبرنگاران، گفت: طبق آخرین آمار تا ساعت 16 تعداد ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری از مرز 100 نفر عبور کرد.

وی افزود: هم اکنون ما مشغول ثبت‌نام هستیم. در کشور هیئت های اجرایی فرایند رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا را انجام می دهند.

سامانی ادامه داد: از مراکز 4 گانه که در انجام وظایف و بررسی سوابق نامزدهای هیئت های اجرایی کمک کردند سپاسگزاری می کنم و امیدوارم رعایت حق الناس در هیئت های اجرایی و هیئت های نظارت به نحوی شایسته صورت پذیرد.

سخنگوی وزارت کشور درباره بررسی صلاحیت‌ها گفت: احکامی قانونی و خطوطی وجود دارد که قانون گذار تصویب کرده که هیئت های اجرایی و نظارت باید با رعایت آن به بررسی صلاحیت نامزدها اقدام کنند.

وی افزود: مسئولیت رسیدگی به صلاحیت صرفا با هیئت های اجرایی و هیئت های نظارت منتخب مجلس شورای اسلامی است که آنها نسبت به اعلام نظر هیئت های اجرایی رسیدگی می کنند و در نهایت اعلام نظر هیئت های نظارت به معنی رسیدگی نهایی به صلاحیت داوطلبان است و هیچ دستگاه دیگری صلاحیت این کار را ندارد.

سخنگوی وزارت کشور گفت: هیئت ها استعلام خود را از مراجع 4 گانه به عمل می آورند، مراجع 4 گانه صرفا در مواد 26 و 29 مجاز به اظهار نظر هستند که شش بند آن در ماده 26 و یازده بند در ماده 29 است که این مراجع درباره این بندها اظهار نظر می کنند.

وی بیان کرد: مراجع 4 گانه صرفا در حدود و وظایف خود اعلام نظر می کنند به عنوان مثال اگر ثبت احوال می خواهد درباره کسی اعلام نظر کنند صرفا ناظر به مواردی از 17 بند است که در حیطه اختیار سازمانش تعریف شده است.

سامانی ادامه داد: رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات باید براساس مواد 26 تا 30 است و براساس دلایل و مدارک معتبری که از مراکز 4 گانه ارسال می شود صورت پذیرد.

سخنگوی وزارت کشور در پایان خاطر نشان کرد: آنچه برای کشور در بررسی صلاحیت ها مهم است رعایت حق الناس است، همان گونه مقام معظم رهبری فرمودند برای ما تایید صلاحیت افراد واجد شرایط و رد صلاحیت کسانی که شرایط قانونی را ندارند ملاک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار