امشب در گفتگو ویژه خبری مطرح شد:

اگر سیاست ها تغییر نکند، تغییر جدی در بازار سرمایه ۹۶ نخواهیم داشت

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بسیاری از مسئولین ما اعتقاد قلبی به بازار سرمایه ندارند و اگر سیاست های پولی، مالی و مالیاتی تغییر نکند، تغییر جدی در بازار سرمایه سال ۹۶ نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگارگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  آینده بازار بورس امشب21 فروردین ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سعیدی، نایب رئیس هیأت مدیره و معاون نظارت بر نهادهای عالی بورس و اوراق بهادار و علیرضا عسگری مارونی، کارشناس بازار سرمایه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


سعیدی نایب رئیس هیأت مدیره و معاون نظارت بر نهادهای عالی بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون نقش بازار سرمایه در تقویت اقتصاد گفت:  بازار سرمایه محلی است که سرمایه گذاران در آنجا امکان نقل و انتقال انواع اوراق بهادار را برای تامین مالی شرکت های مختلف به شکل ساختارمند انجام می دهند.


وی با اشاره به اینکه، کسانی که به تامین مالی وارد می شوند  می توانند در زمان مناسب خروج پیدا کنند و لذا این بازار ورود و خروج را تسهیل می کند افزود: نقش حمایتی نهاد ناظر در تمام کشور ها چنین نیست که تصمیم گیری با دیگران باشد.

مهمترین وظیفه نهاد ناظر در تمام کشور ها جلوگیری از ریسک فراگیر است



رئیس هیات مدیره و معاون نظارت بر نهادهای عالی بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه نهاد ناظر  در تمام کشور ها جلوگیری از ریسک فراگیر است ادامه داد : در هیچ یک از بندهای قانون بازار اوراق بهادار شاهد نیستیم که رئیس سازمان بورس در تصمیم گیری های دولت دخیل باشد.

خصوصی سازی در کشور از طریق بورس انجام شد



سعیدی با اشاره به اینکه کنترل شفافیت، ارائه به موقع اطلاعات و جلوگیری از سرایت ریسک از یک نهاد به نهاد مالی دیگر از وظایف سازمان بورس است، خاطرنشان کرد: موضوع خصوصی سازی از طریق بورس در کشور انجام شد و لذا بانک ها، کالاهای فلزی، صنعت پتروشیمی و  مخابرات وارد بورس شدند.


سعیدی با اشاره به اینکه، باید مدیران دولتی و مدیران بازار سرمایه با ادبیات جدید آشنا شوند زیرا نگرش مدیران ما دولتی است گفت: انتخاب مدیران برای شرایط خاص بوده و ما در حال تغییرات هستیم و این تغییرات ساختاری است.
 
حضور شرکت های بزرگ در تابلوی بورس به معنای بلوغ یافتگی اقتصاد است

عسگری مارونی، کارشناس بازار سرمایه در ادامه برنامه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه، آیا تابلوی بورس نماینده اقتصاد است اظهار داشت: حضور شرکت های بزرگ در تابلوی بورس در هر کشوری به معنای بلوغ یافتگی اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه از طریق حضور شرکت ها و دادن سهام به مردم و جذب سرمایه گذار بیشتر می توان به رونق اقتصاد، تولید و اشتغال کمک کرد تصریح کرد : در اقتصاد ما تعدادی از صنایع وارد بازار بورس و تعدادی دیگر مانند بخش کشاورزی، هتل ها وارد این بازار نشدند.

عسگری مارونی با اشاره به اینکه اجبار برای ورود و پذیره نویسی از طریق بانک ها سبب بزرگتر شدن بورس شده است بیان کرد: قانونگذار در مجلس تصویب کرده است که کارخانه های آلاینده باید جریمه پرداخت کنند و این موضوع در اقتصاد سبب ریسک سیستماتیک شده است.


وی با اشاره به اینکه، قانون بازار سرمایه در سال 84 مصوب شد افزود: طبق قانون، بازار سرمایه و بازار پول از یکدیگر جدا شدند.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: میراب توزیع کننده درآمد در کشور است لذا براساس قانون  قسمتی از سهم درآمد بخش های اقتصادی را می توان به سمت دولت سوق داد که در این بخش سازمان بورس تلاش زیادی کرده است اما شاید نتوانسته در تلاش خود موفق باشد.


وی افزود: رئیس سازمان وقت بورس در برخی مواقع به جای اینکه به جامعه سهامداران توجه کند دولتی به اوضاع نگاه کرده است و خود را معاون وزیر تلقی می کند. 
 

بسیاری از مسئولین اعتقاد قلبی به بازار سرمایه ندارند

عسگری مارونی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست های پولی مالی و تجاری همسو با بازار سرمایه است گفت: خیلی از مسئولین ما اعتقاد قلبی به بازار سرمایه ندارد بنابراین رفتاری که بتواند کمک به بازار سرمایه باشد را انجام نداده اند.

سعیدی معاون نظارت بر نهادهای عالی بورس و اوراق بهادر نیز در همین رابطه عنوان کرد: زمانی که قرار است مقررات و یا رویه ای در وزارتخانه ای تصویب شود قطعا از نظر مشاوران اقتصادی استفاده خواهد شد ضمن اینکه اگر طرح یا لایحه ای نیز در مجلس مطرح شود قطعا از نظرات نهادهای مرتبط استفاده می شود ، منتها مسئله این است که چه اتفاقی برای تصمیم نهایی می افتد.

وی افزود: واقعیت این است که در پاره ای از تصمیمات منفعت سهامداران به تنهایی دیده نشده و در بعضی از موارد هم حالت خاص به وجود آمده است که در این رابطه می توان به اتفاقی که سال گذشته برای بانک ها افتاد اشاره کرد.

سعیدی ادامه داد در این رابطه بانک مرکزی به عنوان یک نهاد ناظر برنامه اش این بود که اعلام کند ذخایر کافی توسط بانک ها گرفته نشده است.

عسگری مارونی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش مجددا با تاکید بر اینکه بعضی از وزرای ما بازار سرمایه را قبول ندارند گفت: ذات بازار سرمایه مبتنی بر سودآوری است اما یک وزیر قبول ندارد بخش هایی از عسلویه را به چند شرکت سهامی عام بدهد و از طریق جذب سرمایه بخش هایی از عسلویه را راه اندازی کند و یا وزیر دیگری پایه گذاری قیمت کالا در بورس کالایی را براساس قیمت های جهانی قبول ندارد بنابراین وقتی ذات بازار سرمایه مورد تردید قرار می گیرد هرچه سازمان بورس تلاش کند، کاری از دستش برنمی آید.

سعیدی،فمعاون نظارت بر نهادهای عالی بورس و اوراق بهادر  نیز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زمانی که خصوصی سازی را شروع کردیم باید دراین رابطه نطز فرهنگ سازی انجام می گرفت، گفت: با فرهنگ مدیریت دولتی وارد خصوصی سازی شدیم و الان نیز نگران نرخ اسنادخزانه هستیم و احساس بر این است که این نرخ ها خیلی جاها را خراب می کند در حالی که این معادله بازار است و باید به نرخ های بازار احترام گذاشت.

بازار سرمایه در حال پوست اندازی است



همایون دارابی، کارشناس ا شد بورس کالا نیزدر تماس تلفنی با این برنامه اظهار داشت: ما در حال پوست اندازی و طریق در بازار سرمایه هستیم و بازار سرمایه ما با اجرای اصل ۴۴ بزرگتر شده است و هم اکنون که بحث سهام عدالت نیز مطرح شده ممکن است میلیون ها نفر دیگر وارد این بازار شوند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه و سازمان بورس در قبال بازیگران عمده ای که در اقتصاد وجود دارند می تواند وارد داد و ستد، لابی گری و ارائه گزارش ها شود تا ریسک ها را کاهش دهد، ادامه داد: در بازارهای جهانی یک سری ابزار وجود دارد که اجازه می دهد سرمایه گذاران ریسک خود را کاهش دهند بنابراین در بازاری که در حال گسترده شدن است و نقش بیشتری در اقتصاد کشور قبول می کند باید با گفتگو با تصمیم گیرندگان، تصمیمات را در جهت منافع بازار هدایت کنیم و در داخل بازار نیز باید با اجرای قانون و مقرارت و ارائه ابزارها ریسک شرکت ها را به اندازه زیادی مهار کرد؛ باید متناسب با افزایش جایگاه سرمایه در اقتصاد، ابزارها و امکانات را توسعه داد.

عسگری مارونی کارشناس بازار سرمایه نیز درباره پیش بینی سود شرکت ها گفت: معمولا شرکت ها در اواخر بهمن ماه پیش بینی سودی را برای سال آینده خود اعلام می کنند و معمولا این زمان زمانی است که هنوز بودجه کل کشور، قانون برنامه پنج ساله ، سیاست های اقتصادی دولت و سیاست های پولی ابلاغ نشده است.

وی افزود: بر این اساس مدیران در یک فضای تاریک مجبور می شوند پیش بینی سود خود را اعلام کنند و معمولا نیز سعی می کنند واقعیت گرایانه قضایا را نگاه کنند.

سعیدی معاون نظارت بر نهادهای عالی بورس و اوراق بهادر در همین رابطه گفت: معمولا پیش بینی سود هم محافظه کارانه است و تمایل مدیران این است که در تعدیل های بعدی بتوانند به عنوان یک خبر خوب به افزایش قیمت سهام کمک کنند.

وی افزود: مدیران این شرکت ها معمولا به دنبال این نیستند که عدد بزرگی را اعلام کنند که یک خوش بینی موقت در بین سرمایه گذاران ایجاد کنند و سپس در تعدیل های بعدی خود آن را پایین بیاورند.

سعیدی همچنین اعلام کرد: بر اساس فصل ششم قانون بازار اگر اطلاعات پیش بینی شده دارای محتوای گمراه کننده و خلاف واقع باشد قابل پیگیری در مراجع قضایی خواهد بود و سازمان بورس نیز این تخلفات را پیگیری و برای متخلفین جرائم نقدی در نظر خواهند گرفت.

در پایان این بحث، دارابی، کارشناس ارشد بورس کالا نیز با بیان اینکه پیش بینی سود شرکت ها بیشتر شبیه پیش گویی است گفت: در بهمن ماه از بنگاهی می خواهیم که پیش بینی سود خود را برای سال آینده اعلام کند و این در حالی است که متغیرها نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است.

وی خاطرنشان ساخت: بهتر است شرکت ها به جای اینکه در مورد آینده صحبت کنند در مورد عملکرد ماهانه خود گزارش دهند تا تحلیل‌گران بازار بتوانند براساس گزارش های ماهانه به میزان سود شرکت پی ببرند.

عسگری مارونی کارشناس بازرگانی سرمایه نیز در ارزیابی بازار سرمایه در سال ۹۶ گفت : اگر سیاست های پولی ، مالی و مالیاتی تغییر نکند،تغییر جدی در بازار سرمایه در سال ۹۶ نخواهیم داشت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار