جابجایی یک میلیون و ۷۶۲ هزار مسافر از طریق قطار در طرح نوروزی ۹۶ از جمله مواردی است که نشان می دهد سالیانه تقاضا برای مسافرت های ریلی در حال افزایش است.

نمایش صنعت بر روی ریل های ایمن
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه در دنیا، سرمایه گذاری های کلانی روی تغییر مدل های حمل و نقل به سمت حمل و نقل ریل پایه شده و این امر با توسعه ی سه شاخه ی ریلی یعنی درون شهری، حومه و برون شهری و ایجاد ایستگاه های چندمنظوره محقق شده است.

با توجه به اینکه شاخص های حمل و نقل پایدار در دنیا شامل بهره وری، پاک بودن، ایمن و یکپارچه بودن است، حمل و نقل ریلی نیز حداقل دو شاخص از حمل و نقل پایدار را در اختیار دارد و تمامی کشورها به دنبال توسعه این بخش هستند.

در همین راستا میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به عملکرد بخش ریلی در طرح نوروزی امسال حد فاصل ۲۵ اسفند ۹۵ لغایت ۱۵ فروردین ۹۶ اظهار داشت: در این مدت یک میلیون و ۷۶۲ هزار مسافر جابجا شده‌اند که نسبت مدت مشابه سال گذشته با رشد قابل توجهی مواجه بودیم.

وی در این باره می افزاید که ضریب اشغال قطارها در طرح نوروزی امسال به ۸۳.۵ درصد رسید که در مقایسه با ضریب اشغال ۷۶.۵ درصدی در مدت مشابه قبل ۹ درصد افزایش داشته است.

معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه در نوروز امسال ۴۲۵۰ رام قطار در مسیرهای ریلی کشور تردد داشته اند، گفت: با توجه به خروج ناوگان بالای ۴۵ سال از شبکه ریلی، شاهد کاهش ۸ درصدی در این زمینه هستیم.

موسوی بیان کرد: در طرح نوروزی امسال تاخیر از مبدا قطارها با کاهش ۶۲ درصدی مواجه بودیم و یک رکورد محسوب می‌شود.

حال با توجه به اینکه سوانح رانندگی در ایران سالانه جان حدود ۱۷ هزار نفر انسان را می‌گیرد، به نظر می‌رسد سیستم حمل و نقل ریلی و توسعه آن که مد نظر همه مسئولان نظا‌م است و در دنیا نیز انتخاب اول اغلب مردم جهان برای سفر محسوب می‌شود، باید با فرهنگ‌سازی مناسب، در ایران هم جایگزین حمل و نقل جاده‌ای شود و به عنوان انتخاب اول مردم در سفر‌‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

اگر چه‌ شبکه ریلی کشور همچنان با کمبودهای مشهودی همچون نبود سرمایه‌گذاری کافی، خطوط ریلی فرسوده‌، نبود سرعت بالا، فرسودگی و قدیمی بودن ناوگان مسافری و از این قبیل مواجه است، اما قطعاً با توسعه زیرساخت‌های ریلی و لمس آسایش سفر با قطار توسط مردم، با احتساب هزینه‌‌های سنگین سفر در سیستم‌ جاده‌ای و ایمنی بالای ریلی، در آینده‌‌ای نه چندان دور شاهد کاهش به سزای تلفات سوانح رانندگی، کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده‌‌های زیست‌محیطی، کاهش ترافیک جاده‌‌ها و افزایش آسایش در سفر خواهیم بود.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار