بنابر اعلام سازمان نروژی شورای پناهندگان، قحطی در سودان جنوبی مردم را به خوردن برگ درختان وادار کرده است.

بحران غذایی فوق حاد در سودان جنوبی/ مردم برای فرار از مرگ به خوردن برگ درخت روی آورده‌اند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ سازمان نروژی شورای پناهندگان روز دوشنبه گزارش داد روستاییان در مناطقی از سودان جنوبی که هنوز قحطی اعلام نشده است، برای برطرف کردن گرسنگی خود به خوردن برگ درختان و بذرها روی آورده‌اند.

­ریانا زوار، مدیر سازمان نروژی شورای پناهندگان برای سودان جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این جوامع که تلاش می‌کنند از بحران غذایی حاد جان سالم به در ببرند به راهبردهای انطباقی مبتنی بر خوردن مواد غذایی جنگلی که به سختی قابل خوردن هستند، متوسل شده‌اند.»

زوار در بازگشت از مأموریتی به اویل Aweil در ایالت بحرالغزال شمالی در شمال غربی سودان جنوبی اعلام کرد: «خانواده‌هایی که ما با آنها گفتگو کردیم از برگ‌هایی که طعم تلخ دارند، تغذیه می کنند که متعلق به درخت لالوپ Lalop است و ارزش غذایی محدودی دارد. وقتی خانواده‌ها این برگ‌ها را می خورند و تقریبا دیگر هیچ، سوءتغذیه به سرعت ظاهر می شود.»

20 فوریه، دولت سودان جنوبی در مناطق «لیر» و «مایندیت» Mayendit در ایالت «الوحدة» (یونتی) اعلام وضعیت قحطی کرد.

سازمان ملل شمار افرادی را که قحطی مستقیما آنها را تهدید می کند، صد هزار نفر برآورد کرده است.

مناطقی که سازمان نروژی شورای پناهندگان در اوریل از آنها بازدید کرده است در دسته مناطق در معرض خطر یا مناطق وضعیت فوری که مراحل پیش از وضعیت قحطی است، قرار داده شده‌اند.

این منطقه سال 1998 نیز صحنه قحطی بود.

دنگ ییل پیول 48 ساله رئیس روستای آموتیک Amothic اعلام کرد در این روستا حدود 40 درصد مردم برگ درخت می خورند. حدود نیمی از آنها ذخیره دانه و بذر خود را خورده‌اند.

سازمان نروژی شورای پناهندگان هشدار داد: «خوردن بذر به ویژه هشداردهنده است. بدون بذر برای کشاورزی، خانواده‌ها دیگر هیچ چیزی برای کشت در فصل آینده ندارند. این می تواند بحران غذایی را تشدید کند و قحطی را گسترش دهد.»

بسیاری از خانواده‌ها در جستجوی غذا از منطقه فرار کرده‌اند و بسیاری از آنها به کشور همسایه سودان پناه برده‌اند.

سازمان ملل می گوید از آغاز سال کنونی میلادی (2017)، 60 هزار نفر از مردم سودان جنوبی از مرز گذشتند و به سودان رفته‌اند.

بنابر اعلام سازمان نروژی شورای پناهندگان، آژانس‌های سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه به یک میلیارد و 600 میلیون دلار برای مقابله با این فاجعه نیاز دارند و در حال حاضر تنها 18 درصد این بسته تأمین شده است.

سازمان های غیردولتی و سازمان ملل این قحطی را نتیجه بیش از سه سال جنگ داخلی در سودان جنوبی می دانند که مردم را مجبور به فرار کرده، کشاورزی را مختل کرده و تورم لجام گسیخته‌ای را باعث شده و سازمان‌های بشردوستانه را از دسترسی به مناطق قحطی زده محروم کرده است.

سودان جنوبی سال 2011 استقلال خود را از سودان به دست آورد و دسامبر 2013 درگیر جنگ داخلی شد که دهها هزار کشته برجای گذاشته است.

بیش از یک میلیون و 900 هزار نفر از مردم سودان جنوبی در کشور خود آواره شده‌اند و بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر دیگر به کشورهای همسایه پناهنده‌ شده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
جواد
۱۹:۴۵ ۲۱ فروردين ۱۳۹۶
موقعی که با تحریک و کمک آمریکا از سودان جدا می شدن و اعلام استقلال میکردن فکر میکردن حال و روزشون خوب میشه و آمریکا کمکشون میکنه.

ولی حالا برگ درخت میخورن.

قابل توجه عشاق آمریکا و انگلیس
آخرین اخبار