کارشناس مسول آلودگی هوای استان کرمان گفت: وضعیت کنونی گرد و غبار در ریگان در شرایط ناسالم است و برخی ساکنان آن به علت بیماری‌های تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

رسولی کارشناس مسئول آلودگی هوای استان کرمان در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارتباط با گرد و غبار اخیر ریگان اظهار داشت: ریگان یکی از شهرستان‌های استان کرمان است که در منتهی الیه شرق استان و همجوار با استان سیستان و بلوچستان واقع شده و در اقلیم گرم و خشک و تحت تاثیر بادهای 120 روزه سیستان است. طی 2 سال گذشته عوامل طبیعی مانند خشکسالی و فقر پوشش گیاهی زمینه ساز بروز گرد و غبار استان بوده و در حال حاضر این مسأله تشدید شده است.

رسولی در ادامه گفت: بحث ریگان مسأله امروز و دیروز نیست که ایجاد شده باشد، به طور کل شرایط ریگان به علل مختلفی از جمله خشکسالی ربط دارد.

کارشناس مسایل آلودگی هوای کرمان تصریح کرد: طبق گزارشاتی که از اداره محیط زیست داریم، وضعیت کنونی گرد و غبار در ریگان در شرایط ناسالم است و برخی افراد ساکن این منطقه به علت بیماری های تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

رسولی در رابطه با اقدامات انجام شده گفت: طرح ها و پیشنهادات مناسبی در این باره در شورای عالی استان مطرح و تصویب شده است. در صورت تأمین اعتبار طرح جامع گرد و غبار می توانیم با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، دانشگاه علوم پزشکی اقداماتی را از جمله مالچ پاشی، بحث کاشت نهال، استقرار ایستگاه‌های کیفی هوا در شهرستان های تحت تاثیر گردوغبار انجام دهیم.

وی با اشاره به نصب یک ایستگاه پایش در شهرستان ریگان تصریح کرد: بحث گرد و غبار در کرمان مسأله ای نیست که تازه شکل گرفته باشد. ذات و طبیعت منطقه و مسایل طبیعی زمینه ساز بروز گرد و غبار بوده و این طور نیست که کسی تاکنون کاری انجام نداده باشد.

رسولی با اشاره به اینکه ماهیت مناطق شرقی استان طوری است که  این مشکلات در آن‌ها عادی به نظر می‌رسد، گفت: انسان با ورود به طبیعت و دستکاری در آن مانند تغییر کاربری اراضی، نامتعادل کردن دام و مراتع، از بین بردن حق‌آبه‌های زیستی وتالاب ها موجب برهم زدن تعادل طبیعت شده است که همین عوامل باعث ایجاد گرد و غبار به خصوص در شهرستان های ریگان و فهرج می شود.

کارشناس مسایل آلودگی هوای کرمان با اشاره به تشکیل کمیته مقابله با گرد و غبار در سطح استان گفت: شرح وظایف طبق آیین نامه آمادگی مقابله با گرد و غبار تیر ماه سال گذشته ابلاغ شده بود که در این راستا اقداماتی صورت گرفت اما متاسفانه بسیاری از آن‌ها نیاز به اعتبار و بودجه دارند که در صورت تأمین به موقع و به اندازه اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه و تزریق آن به دستگاه های ذی‌ربط ما می‌توانیم به وظایف خود عمل کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار