نعمتالله موسیپور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در گفتوگو با
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تغییرات دورههای مهارتآموزی پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی عنوان کرد: این دوره که احتمالا از اردیبهشت یا خرداد ماه برگزار میشود، با تغییراتی در نوع اجرا همراه است و مهارتآموزان یک ترم تحصیلی چهار الی چهار و نیم ماهه آموزشهای نظری و عملی را آموخته که آن در قالب پودمانهای مختلف ارائه میشود.
وی ادامه داد: بعد از دوره اولیه همه مهارتآموزان در آزمون جامع شرکت کرده و در صورت قبولی آزمون وارد مدارس میشوند.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در این دوره مهارتآموزان با دانشگاه همچنان در ارتباط هستند، گفت: مهارتآموزان به عنوان معلم در مدارس حضور پیدا کرده و تحت راهنمایی اساتید دانشگاه هستند.
موسیپور تصریح کرد: مهارتآموزان تا پایان تابستان برنامه سه ماهه اول را تنظیم کرده و در ارتباط مستمر با اساتید هستند و تأییدیه فعالیتهای خود را از اساتید راهنما دریافت میکنند، در واقع تمامی فعالیتها تحت نظر اساتید راهنما است.
وی افزود: در این روش مهارتآموزان تحت نظارت اساتید بوده همچنین از فعالیتهای آنها فیلم تهیه میشود که این مسئله به اصلاح و بهبود عملکرد آنها کمک کرده و نوعی ارزیابی از توان مهارتآموزان نیز به شمار میرود.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: سال گذشته آزمون اصلح در چهار قسمت آزمون کتبی، عملکردی، عملی تدریس و فرهنگی مهارتآموزان را مورد ارزیابی قرار داد.
موسیپور اضافه کرد: در دوره مهارتآموزی امسال آزمون کتبی و عملکردی تا پایان دوره تابستان برای مهارتآموزان در نظر گرفته شده و آزمون عملی در طول سال تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفته است و گزارشها توسط اساتید مربوطه بررسی میشود.
آمادگی تمامی پردیسهای دانشگاهی برای برگزاری دورههای مهارتآموزی
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در خصوص تعداد مهارت آموزان برای این دوره گفت: تاکنون قریب به هفت هزار و ۵۰۰ نفر گزینش شدند و تلاش میکنیم بر اساس توزیع جغرافیایی دورهها را برگزار کنیم.
وی ادامه داد: اطلاعات مهارتآموزان در حال بررسی بوده تا برنامهریزیها برای نحوه برگزاری دوره انجام شود، البته اکنون تمامی پردیسها آمادگی کامل برای اجرای دوره را دارند.
موسیپور تصریح کرد: نقشه جامع توسعه آموزشی به ما کمک میکند تا توزیع رشتهها در پردیسها انجام شود در نتیجه پذیرفتهشدگان با توجه به توزیع جغرافیایی رشتههای آموزشی به تحصیل در این دوره میپردازند.
وی بیان کرد: به عنوان مثال رشته آموزش استثنایی در ۲ الی ۳ پردیس ارائه شده و تمامی مهارتآموزان پذیرفته شده در این رشته فقط امکان تحصیل در پردیسهای تعیین شده را دارند و در این شرایط تمامی پردیسها همه رشتهها را ارائه نمیدهند.
تلاش برای تأمین اعتبار هزینههای مهارتآموزی
موسیپور به بحث هزینههای دورههای مهارتآموزی اشاره داشت و گفت: چند حالت برای تأمین هزینه وجود دارد که یکی از سناریوهای آن از سال گذشته در حال اجرا است. یکی از این سناریوها به شکلی است که ۵۰ درصد هزینه را آموزش و پرورش و ۵۰ درصد را مهارتآموزان میپردازند.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: سناریوی بعدی که در دست بررسی است، تأمین تمامی هزینهها توسط آموزش و پرورش است. همچنین سناریوی دیگری مورد توجه بوده که در بر این اساس بودجه مربوط به مهارتآموزی به دانشگاه فرهنگیان اختصاص مییابد و برای این اقدام ردیف مخصوصی در نظر گرفته میشود. البته این مسئله میتواند در سالهای آتی مورد توجه قرار گیرد که برای این دوره امکان اجرا ندارد.
موسیپور بیان کرد: هنوز تصمیمگیری نهایی انجام نشده و دانشگاه نیز به تنهایی قادر به تصمیمگیری نیست به طوری که باید نهادهای مربوطه وارد عمل شوند. البته ایدهای از سال گذشته مطرح بوده و آن اختصاص وام به مهارتآموزان است که تا امروز تأمین هزینهای در این زمینه نشده است.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه از حیث هزینهها هنوز شرایط روشنی وجود ندارد، یادآور شد: تصمیمگیری برای این مسئله به آینده موکول شده و با توجه به اینکه این دورههای مهارتآموزی اقدامی جدید در آموزش و پرورش بوده و در قوانین بالا دستی وجود ندارد، در خصوص جوانب مختلف نیاز به رسیدگی مسائل گوناگون احساس میشود.
انتهای پیام/