معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان کمبود آب را عامل نابودی 38 هزار هکتار گندم آبی در حوضه رودخانه جراحی عنوان کرد.

کمبود آب 38 هزار هکتار گندم آبی را نابود کردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ محمد قاسمی نژاد، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه استان ما رتبه نخست تولیدات کشاورزی را دارد اظهار داشت: در کشت پائیزه امسال به دلیل کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب آن دچار خسارت هایی شدیم از جمله اینکه کشت گندم دیم به جز در شهرستان های ایذه و باغملک در سایر نقاط استان از دست رفته است.

وی سرما و ریزگردها را نیز از عوامل تاثیرگذار بر محصولات کشاورزی استان دانست و خاطرنشان کرد: پیش بینی شده است امسال 130 هزار تن جو، 30 هزار تن کلزا و 750 هزار تن چغندرقند در خوزستان برداشت شود.

قاسمی نژاد با اشاره به فرارسیدن فصل برداشت محصول پائیزه در استان افزود: زمان 45 روزه برداشت محصول در خوزستان از رویکردهای مهم کاری و اقتصادی است که در این زمان سه هزار کمباین مهاجر و 6 هزار کامیون مهاجر نیز برای برداشت همکاری می کنند.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به بخشنامه دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت استان مبنی بر رعایت استانداردهای نگهداری گندم در مراکز خرید بیان داشت: در صورت افزایش روزهای برداشت محصول گندم به 75 روز، 20 درصد این محصول از بین می رود و کمباین های مهاجر نیز استان را ترک می کنند که خسارت های بسیاری را به دنبال خواهند داشت.

وی درخصوص احتمال آلودگی گندم خوزستان به سموم قارچی (آفلاتوکسین) به دلیل نگهداری طولانی مدت در محل های غیراستاندارد، اذعان کرد: گندم خوزستان سالم است و بدون هیچ نگرانی می توان آن را مصرف کرد.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در همین نشست ضمن انتقاد از شرایط غیراستاندارد نگهداری گندم تولیدی این استان در اماکن روباز و احتمال آلودگی این محصول به سموم قارچی، تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید ظرف 1.5 سال آینده نسبت به استانداردسازی مراکز نگهداری گندم در استان و به حداقل رساندن زمان ماندگاری محصول در این مراکز اقدام کند.

آفلاتوکسین ها (Aflatoxin) سموم قارچی طبیعی هستند. اگر قارچ های مولد این سموم بر روی خوراک دام و مواد غذایی (مانند پسته، بادام زمینی، ذرت، سویا و گندم) رشد کنند، مصرف غذاهای آلوده به آفلاتوکسین می تواند موجب بیماری نکروز بافتی، سیروز و سرطان کبد شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.