افسردگی به لحاظ شیوع، در میان 10 عامل اصلی بیماری در رده چهارم جهان قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محسن مقدمی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: افسردگی مهمترین بیماری روانپزشکی در گروه بزرگسال است و سازمان جهانی بهداشت امسال با شعار "افسردگی بیا حرف بزنیم" به مردم توصیه کرد برای رسیدن به آرامش روح و روان و زندگی سالم همراه با نشاط و امید، در مورد افسردگی با هم صحبت کنیم.

 
وی با بیان اینکه هم اکنون این بیماری به لحاظ شیوع، در میان 10 عامل اصلی بیماری در رده چهارم جهان قرار دارد ادامه داد: پیش بینی می شود تا سال 2020 میلادی، در رده دوم بیماری های شایع قرار گیرد.  
 
محسن مقدمی اظهار کرد: افسردگی در زنان، دو برابر بیش از مردان دیده می شود و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی(Who) ، میزان افسردگی از سال 2005 میلادی، افزون بر 18 درصد افزایش داشته است و در بانوان، میزان شیوع به ۲۵درصد هم می رسد.  
 
وی از جمله علائم ابتلا به افسردگی را نداشتن احساس لذت در انجام فعالیت‌ها، بی‌علاقگی به انجام فعالیت‌های روزمره، احساس خستگی دائمی و اختلال در خواب، احساس ترس، اضطراب، دلهره، بی‌قراری، زود رنجی، غمگینی و بی ‌حوصلگی، نداشتن انرژی و تحرک، احساس گناه و بی‌ارزشی برشمرد.
   
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: از دیگر  نشانه های افسردگی، اختلال در خوردن مانند کم‌خوری یا پرخوری همراه با کاهش یا افزایش شدید وزن، ابراز مشکلات بدنی مثل درد معده، حالت تهوع، سردرد بدون نشانه های بیماری جسمی، احساس ناکامی و شکست و کاهش تمرکز و توجه، گوشه ‌گیری، ناتوانی دربرقراری ارتباط، گرایش به مصرف مشروبات الکلی یا سیگار، بی توجهی به ظاهر و آراستگی است.
 
مقدمی تصریح کرد: از جمله عواملی که در حال روحی مان تاثیر بسزایی دارند و سبب ارتباط بهتر با اطرافیان می شود حرف زدن از افکار، احساسات و هیجانات است که این خود در پیشگیری از افسردگی نقش موثری دارد.  
 
 
وی از مهمترین اقدامات برای مقابله با افسردگی را انتخاب فعالیت های همراه با احساس لذت ، افزایش فعالیت بدنی  و ورزش، دوری از تنها ماندن بیش از حد، معاشرت با افراد مثبت اندیش و مثبت نگر، خواب به موقع و کافی و برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانست.
 
در حال حاضر افزون بر 300 میلیون نفر در دنیا به افسردگی دچار هستند و این آمار طی ده سال اخیر تقریبا 20 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.