به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: موسسه بینالمللی تایمز در سال ۲۰۱۷ میلادی در رتبه بندی دانشگاههای جوان، تعداد دانشگاههای مورد بررسی خود را از ۱۵۰ دانشگاه در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۲۰۰ دانشگاه افزایش داده است و بدین ترتیب دانشگاههای بیشتری توانستند در فهرست دانشگاههای برتر دنیا قرار گیرند.
وی افزود: از جمهوری اسلامی ایران نیز دو دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه یزد به ترتیب با کسب رتبه در بازههای ۱۵۰ - ۱۰۱ و ۲۰۰ - ۱۵۱ توانستند در جمع دانشگاههای برتر دنیا حاضر شوند.
وی یادآور شد: دانشگاه یزد اولین حضور خود را در جمع دانشگاههای جوان در رتبه بندی تایمز تجربه میکند.
همچنین دانشگاه یزد در سال ۲۰۱۷ با رتبه ۲۵۰ - ۲۰۱ برای اولین بار توانسته بود در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گیرد.
وی اظهار کرد: در سال ۲۰۱۷ میلادی مؤسسه پلیتکنیک فدرال لوزان سوئیس برای سومین سال متوالی رتبه نخست دانشگاههای تازه تاسیس دنیا را از آن خود کرد. دانشگاههای آسیایی نیز همچنان در حال رشد و ارتقا جایگاه خویش در سطح دنیا هستند و توانسته برترین جایگاههای فهرست دانشگاههای برتر جوان را از آن خود کنند.
وی تصریح کرد: رتبهبندی تایمز یکی از مشهورترین نظامهای رتبه بندی بین المللی است که هر ساله دانشگاههای برتر دنیا را بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی در قالب ۵ معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی جهت انجام مقایسههای جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار میدهد.
به گفته وی رتبه بندی دانشگاههای جوان نیز از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون به صورت سالانه صورت پذیرفته و از شاخص هایی مشابه رتبه بندی جهانی بهره برده است.
دکتر دهقانی ۱۳ شاخص رتبه بندی تایمز را بدین ترتیب عنوان کرد: ۱ - میانگین تعداد استنادها به ازای مقالات منتشر شده (در معیار استنادها)؛ ۲ - بررسی شهرت پژوهشی، ۳ - تعداد مقالات منتشر شده به ازای اعضای هیأت علمی و ۴ - درآمد پژوهش (در معیار پژوهش)؛ ۵ - بررسی شهرت آموزشی، ۶ - نسبت مدرک دکتری ارائه شده توسط مؤسسه به تعداد اعضای هیأت علمی، ۷ - نسبت تعداد کل دانشجویان به اعضای هیأت علمی، ۸ - نسبت مدرک دکتری به کارشناسی ارائه شده توسط مؤسسه، ۹ - درآمد مؤسسه نسبت به تعـداد اعضای هیأت علمی (در معیار آموزش)؛ ۱۰ - نسبت اعضای هیأت علمی بینالمللی به بومی، ۱۱ - نسبت دانشجویان بینالمللی به بومی، ۱۲ - سهم مقالات منتشر شده مشترک با نویسندگان همکار بینالمللی (در معیار وجهه بین المللی)؛ ۱۳ - درآمد پژوهشی حاصل از صنعت به ازای اعضای هیأت علمی (در معیار درآمد صنعتی).
انتهای پیام/ص