وجود خوابگاه های خود گردان در شهر تهران باعث گرایش جوانان به فساد شده است به طوری که به معضلی اجتماعی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها خوابگاه های خود گردان شهر تهران به معضلی اجتماعی تبدیل شده است.
 
می گوید شهرستانی هستم و خوابگاه دانشجویی به من تعلق نمی گیرد کرایه منزل در تهران سرسام آور است و بە ناچار باید کاری بکنم پول هتل یا مسافرخانه را ندارم به ناچار جذب این خوابگاه ها می شوم...
 
به خوابگاه خودگردان سری می زنم گرچه تازه ساخت است، اما از هر خانواده و شهری آدم در این خوابگاه ساکن است و نظارتی هم نیست. عربده کشی، سر و صدای اطرافیان، آواز عده ای انکر الاصوات و غیره خلاصه این ها مشکلات خوابگاه های خود گردان است.
 
*خوابگاه های خود گردان به چه مکان هایی اطلاق می شود؟
 
خوابگاه های خودگردان به خوابگاه هایی تعلق می گیرد که جهت مسافران یا دانشجویانی که قادر به گرفتن خوابگاه دولتی نیستند یا افرادی که به مدت طولانی در تهران به سر می برند اما قادر به تامین منزل نیستند تعلق می گیرد. چە بسا پیرمردی ۶۰ساله با جوانی ۲۱ ساله در اتاقی زیر یک سقف قرار می گیرند.
 
خلاصه خوابگاه های خودگردان مزایایی دارند؛ از جمله این که پول اجاره منزل را پرداخت نمی کنی و دلت خوشه کە سر پناهی داری و اگر از این مزایا بگذریم دارای معایبی همچون عدم رعایت ساکنان، کمی امکانات و گرفتن فیلم های مستهجن از سوی ساکنان، کم توجهی مسئولان خوابگاه و این کە بیشتر این خوابگاه ها فاقد نمازخانه، سالن مطالعه و بسیاری امکانات روزمرە دیگری است که اگر در خوابگاه ها به مسائل معنوی پرداخته نشود، در پذیرش افراد دقت نشود و جلوی فیلم های گرفته شده مستهجن گرفتە نشود، چه بسا شاهد راه اندازی فساد دیگر باشیم.
 
*فقدان توجه مدیران این گونه خوابگاه ها به مسائل دینی صرفا به خاطر پر کردن جیب
 
در کشور ما و آموزه های آموخته شده دینی یاد داده اند بە فروع دین ارزش نهاده شود حتی زمان قدیم در کاروان سراها سر راە مسافران به فروع دین توجهی جدی داشتند، اما مدیران این گونه خوابگاه ها کە به لحاظ عبادی سرتر از همه می دانند کوتاهی کرده و در امورات دینی هیچ گونه کار خاصی صورت نداده و حتی از تخصیص مکانی جهت ادای نماز هم غفلت ورزیده اند و افرادی را پذیرش می کنند که به رواج و اشاعه فساد کمک می کنند و هر روز شاهد بی بند و باری بیشتری در این گونه مکان ها هستیم.
 
 باید گفت چنین خوابگاه هایی درجه ای از کارتن خوابی بهتر است و اگر توجه جدی نشود قطعا” آسیب روحی زیادی بر پیکره قشر جوان به وجود آمده و خسارت فراوانی به بار می آورد و شاید افراد بی قید در این گونه مکان ها رضایت داشته باشند اما برای قشر تحصیل کرده چندان نمی تواند مناسب باشد.

باید اشاره کرد که ادای فریضه عبادی نماز و یا پخش اذان از ابتدایی ترین کارها به شمار رفته که در هر مکانی انجام می پذیرد و به طورحتم می توان با نظارت بیشتر مسئولان امر شاهد بهتر شدن این گونه مکان ها باشیم.

بر این اساس در تهران ۶۴ خوابگاه خودگردان ویژه خواهران و برادران  وجود دارد که دارای معضلاتی است و امید می رود با نظارت بیشتر مسئولان مکانی در جهت آرامش مسافران و گرایش جوانان در مسیر درست دینی باشد. اکنون مدیران خوابگاه ها افرادی را پذیرش کرده اند که صرف به دلیل پر کردن جیب پول است و به دیگر مسائل توجهی نمی کنند حتی خوابگاه هایشان از لحاظ کیفی در سطح ایده آلی نیست اما پول هنگفتی دریافت کرده و مجبور است در این گونه خوابگاه ها اموراتش را سپری کند.
 
*ساماندهی خوابگاه ها در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد
 
نوشین خدایی کارشناس جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص معضل خوابگاه ها، اظهار کرد: بدون شک با توجه به انجام مهاجرت های شهرستانی ها به تهران که تحت عنوان مهاجرت معکوس نامیده شده شاهد خیل عظیمی از جوانان به پایتخت هستیم.
 
وی ادامه داد: با توجه به هزینه بالای مسافرخانه و هتل ها شاهد بی پناه بودن قشر مهاجر کشورمان به پایتخت هستیم و چون در تهران مسکنی نداشته و فاقد سرپناه هستند به این گونه خوابگاه ها کشیده می شوند. که به دلیل اینکه از منطقه ایی از کشور با سلایق و آداب و فرهنگ های مختلف آمده اند در تضاد با فرهنگ های دیگر جای کشورمان دچار نوعی آمیختگی فرهنگی شده و معضلاتی به وجود می آورند.
 
خدایی با اشاره به مزایای این گونه مکان ها اشاره کرد و گفت: فرد در این شهر با هزینه کم به مدت زیادی سرپناهی پیدا می کند و هزینه های جانبی را پرداخت نمی کند.
 
کارشناس مسائل آسیب شناسی اجتماعی با پرداختن به مقوله معایب این گونه مکان ها بیان کرد: اسکان 30 تا 40 نفر در سویت کوچک و همچنین تضاد فرهنگ ها، تضاد طبقاتی و تحصیلاتی و شغلی و درک پایین هم اطاقی ها از وضعیت کاری یکدیگر، سر و صدای بلند و اختلاف سلایق همچنین احتمال سرقت و استعمال مواد مخدر از معایب فراوان خوابگاه ها به شمار می رود.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر و به منظور رفع این موضوع باید مسئولان امر در راستای ساماندهی و وضع قوانینی در این رابطه تلاش کنند، چرا که اکنون به معضلی جدی تبدیل شده است.
 
خدایی یادآور شد: امید می رود مسئولان با ورود به حل مشکل خوابگاه های خودگردان سعی در رفع این معضل اجتماعی خواهند داشت.
 
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار