معاون اداری و مالی وزارت علوم گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک برای این وزارتخانه درنظر گرفته شده است.

انتشار ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک برای وزارت علوم / حمایت 35 میلیارد تومانی وزارت علوم از طرح‌های مدیریت سبربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین امید معاون مالی و اداری وزارت علوم در نشست خبری خود  با اشاره به اقدامات مالی برای دانشگاه‌ها صبح امروز در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: سال ۹۵ برای دانشگاه‌ها از لحاظ مالی سخت بود، ولی خوشبختانه در پایان سال اتفاقات خوشی افتاد به طوری که اعتبارات تعمیرات اساسی دانشگاه‌ها را در پایان سال گرفتیم.

وی بیان کرد: به دلیل کمبود منابع دولت تخصیص اعتبارات به گونه‌ای نبودش که مشکلات را حل کند، اما در پایان سال ۹۵ بسیاری از مشکلات حل شد.

امید ادامه داد: در اواخر دی ماه اعتبارات تعمیرات اساسی دانشگاه‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت شد و مشکل باقی ماندن و کسری دانشگاه‌ها از سال‌های قبل برطرف شد.
 
وی ادامه داد: در سال ۹۱ هزینه‌های جاری ۸۰ درصد، در سال ۹۲ نود و دو درصد، در سال ۹۳ نود و چهار درصد و بالاخره در سال ۹۵، ۹۹.۲ درصد هزینه‌های جاری اختصاص یافته است.

امید متذکر شد: هزینه‌های جاری در برخی از دانشگاه‌ها در سال گذشته به صورت ۱۰۰ درصدی اختصاص یافته و با کمک دولت و همکاری سازمان برنامه و بودجه کسری دانشگاه‌ها در سال‌های ۹۰ و ۹۱ توسط دولت محقق شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته دولت با مشکلات مالی روبرو بود، افزود: در اواخر سال گذشته دولت مصوب کرد از محل تبصره ۳۶ اصلاح ماده قانون انتشار اوراق صکوک اجاره‌ای رقمی به میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای وزارت علوم به وسیله دولت مصوب شد که این کار اقدام بزرگی بود و برای نهایی کردن این موقوفه همه دانشگاه‌ها باید اسنادی را آماده می‌کردند تا این پول به اعتبارات واگذار شود و متأسفانه برخی از دانشگاه‌ها اسنادشان آماده نبود که خوشبختانه با کمک وزارت اقتصاد برخی از دانشگاه‌ها اسنادشان در هفته آخر سال ۹۵ آماده شد.

امید ادامه داد: انتشار ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک که ۲۵۰ میلیارد تومان آن به صورت نقدی و بقیه به پیمانکاران دانشگاه‌ها طی تیرماه امسال به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته تخصیص‌ها به صورت کامل صورت نمی‌گرفت و به همین خاطر دانشگاه‌ها با بدهکاری و مشکلاتی روبرو بودند و امسال برای اولین بار است که بدون هیچ مشکلی دانشگاه‌ها سال ۹۶ را شروع کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۵۰ میلیارد تومان به  ۵۰ درصد طرح‌ها اختصاص یافته است، افزود: طبق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش وقف علم، بیش از ۶۳ دانشگاه دارای بنیاد خیّر‌ین حامی مراکز آموزش عالی است که این رقم در سال‌های قبل در حدود ۱۰ بنیاد بوده و وزارت علوم با این بودجه ۵۰ درصد کارهای خیّرین را تأمین می‌کرد.

امید ادامه داد: بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای خیّرین در سال ۹۶ برای طرح‌های ۵۰ درصد با هدف اجرای پروژه‌های زیرساختی در نظر گرفته شده است که متأسفانه در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه به دلیل بدهی دانشگاه‌ها به شهرداری مشکلاتی را ایجاد کرده بود و این مسئله سبب شده تا اموال دانشگاه‌ها بلوکه شود.

وی ادامه داد: ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه از محل تبصره ۳۶ از طریق استانداری‌ها بابت بدهی دانشگاه‌ها به شهرداری پرداخت شده و مراکز آموزش عالی که احکام قطعی برایشان صادر شده بود در اولویت این کار قرار داشتند.

امید تصریح کرد: اوراق صکوک برای پروژه‌های عمرانی بوده و برای هزینه‌های جاری صرف نمی‌شود بطوری‌که ۲۵۰ میلیارد تومان از آن مربوط به هزینه پیمانکاران و ۱۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به پروژه‌های مصوب شده این وزارت علوم است.

وی با بیان اینکهدر سال‌های گذشته برای طرح‌های عمرانی پول زیادی نداشتیم، افزود: در حال حاضر از طریق اوراق صکوک بابت بودجه‌های عمرانی ۱۱ درصدبدهی پیمانکاران از طریق همین اوراق پرداخت می‌شود و خوشبختانه رشد بودجه دانشگاه‌ها در لایحه ۱۳ درصد است که علاوه بر این لایحه کمک‌هایی از مجلس در سال ۹۵ در زمینه تصویب بودجه ۹۶ گرفته شد و این بودجه از ۱۳ درصد به ۱۹ درصد رشد داشته است و همگی آن‌ها تحت عنوان اوراق صکوک به پیمانکاران پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه چهار دانشگاه ما در سال گذشته با بحران بودجه روبرو بودند، تصریح کرد: سه ردیف متمرکز برای دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است که این ردیف‌ها مربوط به استخدام اعضای هیأت علمی بود.

امید ادامه داد: یک ردیف بودجه برای انجام طرح‌های مدیریت سبز و استفاده از انرژی‌های نو در نظر گرفته شده است و طبق توافقی که با وزارت نیرو و پژوهشگاه آن انجام شده دانشگاه‌ها می‌توانند اکوپارک تأسیس کنند و وزارت علوم از طرح‌های مدیریت سبز حمایت ۳۵ میلیارد تومانی انجام می‌دهد و دانشگاه‌هایی که چنین پروژه‌هایی داشته باشند مورد حمایت قرار می‌گیرند.
 
امید ادامه داد: حذف کاغذ از فعالیت‌های اداری و بهینه‌سازی مصرف انرژی از جمله طرح‌هایی است که وزارت علوم ۵۰ درصد از هزینه‌های آن را از محل اعتباراتش تأمین می‌کند.

وی یادآور شد: هر فردی که وارد آموزش عالی می‌شود دارای یک آی دی است و تا پایان عمر تمام اطلاعاتش در داخل این آی دی برای سازمان ذیربط موجود می‌باشد.

امید تصریح کرد: در سال ۹۴ بودجه دانشگاه‌ها بر اساس سرانه‌ها توزیع می‌شد، اما در سال ۹۵ برای فعالیت‌های پژوهشی بودجه‌ای در نظر گرفته شد که این بودجه در سال ۹۶ بر اساس مدل سرانه عملکردی تنظیم شده است.

وی متذکر شد: سامانه‌های مختلف در دانشگاه‌ها استقرار پیدا کرده و طرح پایش اطلاعات در وزارت علوم انجام شده است.
 
معاون اداری و مالی وزارت علوم ادامه داد: بودجه ۹۶ بر اساس اطلاعات این سامانه‌ها و سامانه سپاری تنظیم و همه سند‌های مالی در آن موجود است.

امید عنوان کرد: سخت‌ترین سامانه سپاری در حوزه مالی است که با استقرار آن در دانشگاه‌ها روسای دانشگاه‌ها می‌توانند مسایل مختلف را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: در حوزه عمران و فضاهای آموزشی چهارچوبی وجود نداشت که این مساله در سال ۹۶ حل شد و در حال حاضر سامانه نظارت بر فضای عمرانی داریم و بودجه ریزی بر اساس عملکرد انجام می‌شود.
 
معاون اداری و مالی وزارت علوم گفت: تخصیص بودجه براساس روش عملکردی به صورت پایلوت در چند دانشگاه اجرا می‌شود.

امید ادامه داد: اصلاح ساختار علوم در سال ۹۵ نهایی و امسال عملیاتی می‌شود و راه اندازی سامانه‌های سپاری اقدامی در راستای چابک سازی در شورای اداری است و با تشکیل کارگروهی تحول در اقتصاد آموزش عالی در این کارگروه‌ها در زمینه تامین مالی بررسی می‌شود.

وی عنوان کرد: سهم دانشگاه‌ها در پرداخت هزینه‌ها در برنامه پنجم ۲۲ درصد بود که در حال حاضر این عدد به ۳۷ درصد می‌رسد و در حدود ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم.

معاون اداری و مالی وزارت علوم افزود: بدهی دانشگاه‌ها بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان در شروع دولت بود و در سال دوم به ۱ میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش یافت.

وی یادآور شد: خودکفا کردن دانشگاه‌ها، توزیع اعتبارات بر اساس عملکرد و ضرورت انتقال دانش فنی از دیگر اقدامات وزارت علوم در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار